NÄR ska man åka in? Hur långt mellan värkarna?
Hej hej!
Jag är nyfiken på vilka direktiv Ni får från BM - NÄR man ska åka in? Dvs hur tätt ska värkarna komma innan Ni ska ringa/åka in?
Lycka till alla föderskor!!
Hej hej!
Jag är nyfiken på vilka direktiv Ni får från BM - NÄR man ska åka in? Dvs hur tätt ska värkarna komma innan Ni ska ringa/åka in?
Lycka till alla föderskor!!
5-3 minuter brukar de säga.
3 värkar på 10 minuter ungefär
Jag åkte in 4 vändor (fjärde fick jag stanna kvar).
Och alla de gångerna hade jag typ 4 minuter mellan värkarna.
Avtog ju såklart när jag kom in till BB så jag fick åka hem.
Men som sagt, 5-3 minuter mellan varje värk.
Och man ska gärna ha börjat blöda lite också för det är tecken på att man håller på att öppna sej.
Risken är annars att man får åka hem igen om de inte anser att dt eär så pass nära ändå
Vi bode i Malmö innan och då skulle vi ringa när det var 3 min mellan värkarna. Med dottern hade jag ca 3 min mellan värkarna vid 17-tiden (började 0.45), och vi åkte in vid 20. Då vad jag 3-4cm öppen, så det kändes ganska lagom. Hon är född 01.17.
Nu har vi fyttat till Falkenberg, och här säger de 5 minuter mellan. Har ca 40 minuter til sjukhuset nu och är ju omföderska, så jag tycker det känns bra att försöka komma iväg lite tidigare.
Eftersom jag aldrig fick regelbundna värkar (allt mellan 2 min och en halvtimme mellan ;o) så är jag förespråkare av "lyssna på kroppen och lita på dig själv" ;o) Jag åkte in efter ca 8-10 h värkarbete hemma med orden från BM på förlossningen i örat - var redo att få åka hem......... Men jag var 6 cm öppen så jag fick stanna!
Vill med det bara säga att det är så olika för alla, visst kan man gå efter riktlinjerna om man känner sig ok med att gå hemma - jag ville åka in eftersom det började bli så himla intensivt, oavsett regelbundenhet eller ej... Lyssna på kroppen och instinkten också ;o)
De brukar säga tre minuter med första barnet och sju minuter för omföderskor, har jag för mig (är inte hundra på detdär med omföderskor). Men det är klart, lyssna på kroppen. Och man kan alltid ha telefonkontakt tidigare än så också, även om man ofta får känslan av att de försöker "bli av med" en in i det längsta ;)
3 värkar på 10 minuter hade jag fått veta, men mina värkar blev aldrig regelbunda, kom med 2-20 minuters mellanrum och när de väl kom någotsånär med 5 minuter och vi åkte in var jag fullt öppen.
Inför denna gången har barnmorskan gett mig rådet att åka in när jag måste koncentrera mig och andas igenom värkarna och inte längre kan sitt och slappa eller före ett samtal under tiden.
När jag födde min son ringde jag när jag hade ca 3 mn mellan värkarna (till Luds sjukhus) men de tyckte jag skulle stanna hemma till det var en minut mellan. Jag sket fullständigt i vad de sa och kom in iaf. Väl på plats var vi de sista som fick rum innan de stängde förlossningen. Jag var bara öppen 3 cm men hade fruktansvärda värkar och fick epidural.
Nu väntar jag mitt andra barn och jag kommer def. inte vänta tills de kommer varannan minut!
När man ska åka in beror väl på fler saker...är du omföderska med snabba förlossningar tidigare...hur långt du har till sjukhuset....Min förra tog 6 tim från första värken till hon var ute. vi har minst 45 min till förlossningen. Jag åker in så fort jag känner att jag har riktiga värkar. Sedan får det vara 10 min eller 7 min mellan dom ...det spelar ingen roll. Jag tänker inte föda på riksväg 55
Jag har ju "bara" fött tvillingar vaginalt och då för tidigt innan och mitt värkförlopp gick VÄLDIGT snabbt - första känningarna ca kl 10.15 i form av mensvärk och kl 11.00 blödde jag jättemkt med värkar som jag INTE kunde kontrollera - var inne 11.20 och var öppen 4,5 cm - de försökte hejda förlossningen, men det gick inte - epidural och lustgas och födde iofs inte förrän 23.25 i tvilingkollision, och barnen klarade sig inte.
Andra gången blev d planerat snitt pga säte.
Nu är jag lite orolig att det ska gå så snabbt som med tvillingarna. Jag ska nog definitivt åka in för en koll så fort jag känner något iaf om d startar innan v35. Efter d kan man ju kanske ta d lite lugnare... :-/ har vid "normalfart" ca 30 min in till BB.
Får nog diskutera med min BM känner mig lite oviss...
Jag hade 4 min mellan värkarna men fick inte komma in, det fortsatte under hela dagen & på eftermiddagen hade jag så pass ont att jag ringde igen trots att det inte var kortare mellan värkarna. När vi kom in var jag redan öppen 7 cm & 2,5 timme senare var sonen född :)