• Matillin

    I vilket vädersträck går solen upp och ner på sommaren?

    Visst är det så att den går ner i nordväst på sommaren?
    Alltså ungefär precis mitt emellan väst och nord, eller kanske mer mot nordhållet?
    Vi ska ev köpa nytt och det är viktigt med kvällsol för mig

  • Svar på tråden I vilket vädersträck går solen upp och ner på sommaren?
  • MrsSöderbönan

    Ja, så är det i alla fall i mitten av landet. Men det kan nog skilja lite om man är långt norrut eftersom breddgraderna påverkar. Tror jag. Men läge helt åt norr är absolut ingen hit.

    Vi har rakt söderläge på vår balkong och har sol hela dagen. I juni-juli går solen rakt in rakt från sidan (västerifrån) innan den försvinner västerut bakom huset. På våren "försvinner" den lite tidigare eftersom den skjunker ner under huset till väster. Jag hade nog föredragit sydväst om jag fick välja för att ha sol större delen av dagen är faktiskt väldigt skönt också. Då kan man sitta under sin parasoll och njuta av värmen.

    Om kvällsolen är viktig är nog fritt västerläge det bästa, då borde ju solen gå ner i "ena änden" innan den försvinner. Har man utsikt för mycket åt norr kommer ju solen fram mycket senare och det blir inte så mycket sol alls under vår-höst då...

  • kaffecina

    faktum är att solen går INGENENSTANS , utan vi cirkulerar runt den - syd ost öster om väst fel , fel o feligen  det enda i universum som har en FAST punkt är just solen - den går inte upp o heller inte ner- vi snurrar runrt den - vi vänder oss mot o ifrån den - inget upp o ner !! fakta  från 9 årigg grundskola - enligt svenska lagen !

  • Primulina

    Innan man försöker vara smart kanske man ska ha all fakta. Solen är ingen fast punkt utan utan roterar runt galaxens mitt och galaxerna rör sig bortåt. Så inget är i praktiken still!

    Vill du äta middag ute eller sitta och nattdricka vin spelar också roll. Middag blir bra i sydvästläge och vindrickande på natten i väst. Uteplatser mot nord brukar sällan vara en hitt. Solen kommer försent och värmer inget. Fast min balkong i helt nordläge hade några timmar kvällsol på sommaren men då i Luleå.

    Från maj till augusti mellan 17:00-21:00 sen dök den bakom hus. Och gick ner vid 23:30.

Svar på tråden I vilket vädersträck går solen upp och ner på sommaren?