Glukosbelastning?
Hur är det?ska göra det på onsdag..
Hur är det?ska göra det på onsdag..
Man ska på fastande mage dricka sockerlösning (kommer inte riktigt ihåg hur mycket men ca 3 dl) och sedan vänta, vänta, vänta på att BM ska kolla vad som hänt med blodsockret.
Jag blev ganska illamående av att börja dagen med socker...ett tips är att ta med smörgåsar att äta efteråt så att man inte blir så yr.
Lycka till!
Det var väl 3 dl har jag för mig som man ska dricka med glukos dvs flytande socker lösning *urk* och jag skulle dricka upp det på ca 5 minuter vilket var omöjligt för mig var så äckligt tog minst 10 min. Men mellan varje klunk så slickade jag lite på en citron så fick man bort socker smaken....
Men säger som ovan ta md en macka som du kan äta efteråt, man är ju tok hungrig när det är klart...
Jag kom dit kl. 8,00 och hade då inte ätit eller druckit (max ½ glas vatten.) och tog ett blodprov (stick i fingret bara) för att få ett fastblodsocker. Då låg jag på 5,0 mmol. (vilket var toppen) Sen fick jag 3 dl glukosvatten..smakade som jättesöt sockerdricka, men det gick bra att dricka tyckte jag. Satt o väntade i 2 timmar..satt o läste och var inne hos barnmorskan under tiden (för rutinkontroll), sen var det dags för nytt stick i fingret, och då var mitt värde på 7,0 mmol, jättebra det oxå. Det de kollar efter är att fasteblodsockret inte från början är för högt och att blodsockret inte ska höjas för mycket efter man druckit sockervattnet, för då visar det att kroppen har svårt att hantera sockret.
Jag tyckte det gick rätt snabbt o smidigt och inte alls så äckligt som alla pratat om. Det var gott med en riktig grötfrukost när man kom hem!
Man börjar med att ta blodsockret, sedan dricker man sockerlösningen, sedan sitter man och väntar på att det ska gå två timmar. Sen tar man blodsockertest igen och sen får man resultat och åker hem.
Tror att om det är under 10 är det okej.
Tycker inte heller att det är så otäckt som många säger. Inte är det gott och något man själv väljer.. men det går an.
Först togs ett blodprov genom ett stick i fingret.
Fick sedan dricka sockerlösning, inte för snabbt men inom 10 min.
Sedan var det en väntan på 2 timmar, fick inte sova. Men låg och läste tidningar.
Sen togs ett nytt stick i fingret.
jo, fastande mage är vad som gäller.
Lycka till!
Jag tyckte inte heller att det var farligt. Man är så himlans törstig eftersom man inte har fått dricka sedan midnatt. Ibland överdriver folk bara för att de vet att de dricker rent socker, men cola och annan läsk kan de dricka utan problem....
okej det låter bra det..
vad låg eran värden på innan dom bestämde för att ni fick göra glukosbelstning?
mitt låg på 9 i dag men hade en timme druckit coca cola..:)
Ta med citron på flaska, min bm använde halva min flaska till min lösning och då smakade det som en misslyckad flädersaft. Helt ok.
jag fickbara ett stick i fingret, efter 2 timmar, fick inget innan. Men dte kanske är olika...
mitt värde var 9,9 efter 2 timmar så jag ska till diabetesmottagningen nu på torsdag. Gjorde min belastning i v16 då min mamma har diabetes.
mina värden kunde vara lägre på onsdag.bm ville bara vara på den säkra sidan.hoppas det ligger bra till inte börja med några sprutor..
jag gjorde glukosbelastningen i vecka 24 tror jag det var, för min pappa har diabetes. annars hade jag inte behövt göra någon.
Mitt värde låg på 4,6 innan glukosbelastningen. Efter två timmar ed endast glukossaft i kroppen så låg mitt värde på 7,6. Min BM sa att åtgärdsgränsen låg på 12. Så jag var safe. Var då i vecka 39.
följande info finns om värde på glukostest:
Efter två timmar tar barnmorskan ett blodprov i fingret.
* Om glukosvärdet i plasma är 10 mmol/L eller högre definieras det som graviditetsdiabetes.
* Om värdet ligger under 8,6 mmol/L är det normalt.
* Däremellan kallas det nedsatt glukostolerans (kroppens förmåga att ta hand om tillfört socker är nedsatt). Numera kan detta tillstånd även kallas mild graviditetsdiabetes.
Dessa gränser överensstämmer med dem som WHO (World Health Organisation) angett.
I Malmö så görs glukosbelastning rutinmässigt vid varje graviditet
Jag fick citronsmak på min sockerlösning...smakade som dåligt utspädd citronsaft...men det var gott,speciellt när man var hungrig efter att ha fastat.
har bara goda erfarenheter av det.
gick så bra i dag med glucosbelastningen och bra värden så skönt