• Godiva

Att vara nybliven mamma-underbart och ständigt dåligt samvete...

Hej!

Vill bara "prata av mig" lite...(för den som orkar läsa)

Att vara mamma till glada, snälla och underbara Moa (3,5 månader) är helt underbart!
    Samtidigt så har jag så dåligt samvete för allt!!
    Jag borde gå ut mer, leker jag tillräckligt med henne?
    I dag är det strålande sol och 25 grader varmt och här sitter vi inne. USCH, vilken dålig mamma jag är....

Blir så trött på mig själv!!! Vi har varit och hälsat på olika släktingar i sommar, åkt mycket bil och flängt. Nu gör vi ingenting och då tänker jag: Vi BORDE ditt och vi BORDE datt!!! *suck*
    Moa verkar jättenöjd med livet, ler och skrattar mycket, ligger i babysittern och babblar. Hon blir endast grinig när hon är trött och då lägger vi ju henne så hon får sova lite. När hon vaknar har hon ett leende på läpparna.
    Så varför tro att jag gör fel. Vi har ju en jättenöjd bebis och ändå ska jag "noja mig"....

Är det bara jag som känner så? Är det bara jag som väljer att sitta hemma trots strålande sol och varmt ute? Som ofta har dåligt samvete? Känner mig som en Alien!!!

Tack! Det var skönt att "få ut det"!!

• Svar på tråden Att vara nybliven mamma-underbart och ständigt dåligt samvete...
  • Amidalas Mamma

LillA Moa trivs nog jättebra med dig i hemmet. Även fast det är fint väder behöver ,na ju inte gå ut...Hon kan ju inte göra några skojiga saker som att gunga och sånt ute....och om de får ligga i vagnen ute så är det kanske inte speciellt skoj....
    Om ho e nöjd och gladtycker jagd et är helt okej att va inne....min lilla kille är gärna hemma med bara mig medans storasyrran är på dagsi...är man ute kan han va lite grinig och sånt ibland....om han inte sover....
    Så jag tycker inte du ska hadåligt samvete för att du inte går ut...
    Man ska väl försöka komma ut en timme om dan i alla fall för att få i sig lite frisk luft...men det är väl inget måste

• April Mamma

Nej,ha inte dåligt samvete...själv har jag en son på 4 mån som har börjat att sova så jätte dåligt på natten,vaknat typ varannan/varje timme och skall äta el snutta.Vilket gör att jag inte sover mycket alls på veckorna (helgen så går pappan upp så jag kan sova lite..)Så jag är helt slut i skallen av trötthet och känner dåligt samvete för att man inte orkar leka och busa hela tiden,vissa dagar är vi bara inne.Men vissa dagar måste man bara få vara och inte ha några planer.
    Så alla mammor,sluta ha dåligt samvete.Vi är ju det bästa mammorna till våra barn.

• Pallas

Gör mig, dig själv och Moa en stoooor tjänst och dumpa det dåliga samvetet i nån avlägsen sjö.

De flesta barn måste inte alls aktiveras hela tiden och inget blir bättre av att man går och har dåligt samvete för de val man gör. Fundera istället noga på vad det är du vill göra så att du har dina värderingar klara. "Vad är rimligt att jag gör?" När du väl har dem klara och i ryggmärgen, ja då finns det inget utrymme för dåligt samvete. Det är när vi hela tiden känner "jag borde..." som det dåliga samvetet får fäste, och det är inte ett uns konstruktivt bara nedbrytande.

Jag är också inne mycket och jag leker mycket sällan med barnen. Detta har jag tagit ställning till och känner därför inget dåligt samvete för at vi inte är ute mer eller för att jag itne aktiverar dem. Definiera dina gränser och undvik tulla på dem, då komer du må mycket bättre och få en roligare tid med din dotter!

Svar på tråden Att vara nybliven mamma-underbart och ständigt dåligt samvete...