• Mamsis

Vilken glans ska man ha på färgen?

Ja, jag är less på mina gröna tapeter i köket. Med bård dessutom. Helst vill jag ha panel på väggen, men dels tillåter inte kassan det och dels blir det för mycket jobb iom att jag bor i ett funkishus utan lister runt fönstren men med lister runt dörrarna.

Tänkte istället måla väggarna vita istället, men iom att det är i ett kök så vill jag kunna torka av väggen på ett bra och lätt sätt.

Vilken glans ska man ha? Jag vill ju inte bli bländad Och går det att måla med sån färg på väggen ovanpå tapeten?

• Svar på tråden Vilken glans ska man ha på färgen?
  • Martinis

De flesta färgerna som du köper i färgaffär idag är avtorkningsbara, även om dom är matta. De bästa å absolut enklaste du kan göra är att gå till en färghandlare å be dom om råd, dom kan MYCKE. :)

• MrsSöderbönan

Jag valde en matt färg till köket, men inte "supermatt" (det fanns en sådan, men den var väldigt känslig och lämpade sig mest i sovrum). Expediten sade att denna färg fungerar i hall och kök, men man ska vara medveten om att alla fläckar kanske inte går att ta bort. Jag gjorde ändå bedömningen att det var värt det, för jag gillar verkligen inte färg som upplevs "blank". Tänkte att det går ju faktiskt att måla över också om det skvätter tomat eller flott någonstans. Och hittills har det gått jättebra. Jag har torkat lite med trasa på väggen närmast spisen när det skvätt...

• AnneSophie
    Mamsis skrev 2009-03-16 21:15:18 följande:
    Ja, jag är less på mina gröna tapeter i köket. Med bård dessutom. Helst vill jag ha panel på väggen, men dels tillåter inte kassan det och dels blir det för mycket jobb iom att jag bor i ett funkishus utan lister runt fönstren men med lister runt dörrarna. Tänkte istället måla väggarna vita istället, men iom att det är i ett kök så vill jag kunna torka av väggen på ett bra och lätt sätt. Vilken glans ska man ha? Jag vill ju inte bli bländad Och går det att måla med sån färg på väggen ovanpå tapeten?
    Flügger råvit 10 är ok om man vill ha en avtorkningsbar yta till ett kök (jag håller inte med om att alla färger är avtorkningsbara, och i synnerhet inte matta). Vi har dock kört på Flügger råvit 20 eftersom det reflekterar ljus från både väggar och tak samtidigt som det är lätt att torka av utan att för den saks skull vara glansigt.
    moderatorsvart
  • Pappa G

I kök rekommenderas traditionellt en halvmatt färg, glans 20.

• mamalo

Glans 7 e ju standard, men om du har barn så skulle jag välja glans 20, den är blankare och reflekterar förvisso ljuset mer men är så mycket enklare att torka av. En färg i glans 7 är inte alls tålig för fuktig trasa på samma vis, iaf inte enligt min man som e målare. Vi har glans 20 i hallen och hade det i gamla köket (samt trappan de vet ju inte vad handledaren e till för verkar det som ) och det var så skönt att bara kunna ta fuktig trasa och rengöringsmedel och få bort skiten.

• leaah

Flugger har en färg som kallas dekso som är 5 glans. Den är alltså helt matt men går ändå att torka av utan att färgen följer med. Vi har den i hallen.

Svar på tråden Vilken glans ska man ha på färgen?