• Little Miss Prissy

Ni som tränar och har tränat ett tag, hur lång tid tog det för er att se resultat?

Hejsan

Jag är en tjej som håller på och försöker att gå ned i vikt ca 10 kilo och bli mer fast i kroppen och vältränad. Jag är inte direkt överviktig, har dock varit det förut. Vill dock få lite mer fast och trimmad kropp. Är 163 cm och vill gå ned till 55 kilo. Tränar ca 5 dagar i veckan, 1 timma åt gången och då kör jag kondition som springa på löpband, trampa på trampmaskin, spinning, hoppa hopprep eller roddmaskin. Är lite rastlös av mig, så gillar o inte träna samma sak varje gång. Sen brukar jag avsluta med lite styrketräning, då med fria vikter och skivstång, typ Pump. Försöker träna varierat och det händer att nåt tillfälle kan vara att simma i simhallen. Har hållit på rätt så regelbundet i ca 3 månader, med undantag för då jag blev förkyld.
    Samtidigt använder jag mig av viktväktarnas metod med GI-tänk för att äta på ett bra sätt, mycket protein, fullkorn och massor av grönsaker och frukt.
    Har börjat se lite resultat på magen och ljumskarna, är ett typiskt päron i kroppen så rumpan och låren är det som sist vill ge med sig
    Känner att jag verkligen fått bra effekt med att jag är piggare, mår bättre, sover bättre och har fått bra hy.
    Undrar bara när man ska börja se riktiga resultat på kroppen, hur lång tid kan man förvänta sig?
    Väger mig nästan aldrig, då jag inte har någon tillförlitlig våg, det kanske är till nackdel men samtidigt kanske det räcker att väga sig nån gång i månaden, eller vad tycker ni? Det är ju känslan som räknas och vad man ser i spegeln, tycker jag...

Är det någon mer som brukar träna, hur lång tid tog det för er innan ni verkligen såg resultat? Ska jag öka styrketräningen, kör typ 40 min kondition och 20 min styrka?

Tips och råd tas gärna emot!

• Svar på tråden Ni som tränar och har tränat ett tag, hur lång tid tog det för er att se resultat?
  • plett

Jag kör bara kondition som uppvärming och eventuellt något pass som inkluderar kondition. Lägger mest tid och möda på styrketräning. :)
    Måste säga att jag sett resultat väldigt snabbt men då har jag inte mycket fett som ska förbrännas egentligen. Dessutom är det ju alltid så att man ser mest resultat i början och sedan trappas det av, kroppen är ovan vid träning och så vidare. Men kul att du kommit igång i alla fall!
    Du kanske ska testa att, som du själv skrev, lägga lite mer tid på styrketräningen?

Lycka till i alla fall!

• Micke54

Använd ett måttband och mät midja, armar, lår etc svårt att med ögonen se förändring som sker under förhållandevis lång tid.
    Du vaknar ju inte bara en dag och har tappat 10cm runt midjan det kommer ju små steg i taget.
    Du har ju redan fått bra resultat som det verkar så gläd dig positivt åt det! och lägg som ovan sa lite mer krut på styrketräningen också det ger goda resultat blandat med kondition.
    Du kan gärna köra styrka ett helt pass för att nästa köra kondition ett helt pass.
    kör hårt//M

• Mellanmjölkens land

Tror det tog 2-3 veckor en sommar innan jag märkte rejäl skillnad. Då tränade jag styrka 3ggr/vecka och sen var jag ute på inlines nån timme nästan varje dag. På vintern har jag mycket svårare att gå ner eftersom det blir midre "naturlig" motion.

• frökenskabb

det tar nog några månader innan du börjar se riktiga resultat skulle jag chansa på. bara att hålla i och ge det tid. jag skulle rekomendera dig att först köra styrka och sedan kondition då kroppen förbrukat sitt glykogenförråd och bränner fett i stället för kolhydrater =) fett bränns vid andra tider också men kroppen använder sig först av glykogen.
    morgoncardio innan frukost sägs öka förbränningen med 250%.
    ex 60-90 min promenad rask takt.
    ett tips ang kost är att inte äta för myket kolhydrater kvällstid. till frukost, lunch innan och direkt efter träning behöver kroppen kolisar men till middagen skippar jag oftast detta alt tar ytterst liiite :O)

Lycka till!

• Little Miss Prissy

Tack så jättemycket för alla svar!!
    Vägde mig imorse och vägde 59 kilo så jag har alltså 4 kilo att gå ned, det är bara att köra på!
    Jag tror också att det tar flera månader att jag ska se de resultat jag är ute efter, kanske till och med mer. Min "förebild" eller vad man ska kalla det, är hon tränaren i Biggest loser, Jillian Michaels. Hon är väldigt snyggt tränad, gillar inte när det blir för mycket muskler men det är snyggt om det syns lite muskler på rätt ställen. Kanske ganska ouppnårligt mål då hon jobbar som PT och är en av de mest ansedda PT i världen och har det som livstil, men det är ju bra att ha ett mål att sträva mot En annan har ju ett vanligt jobb o gå till så det kan ju ta ganska lång tid att bli såå vältränad, om det ens går. Läste på nätet att hon bara är 157 och då väger hon säker mycket mindre än vad man kan tro. Men jag tycker att 55 kilo är ganska lagom om man är 163 cm.
    På våren o sommaren kommer det ju gå lite fortare för då brukar jag typ aldrig vara inne o titta på tv och sånt som man gör när det är kallt och ruggigt.
    Jag tror att jag behöver titta lite mer på kosten, fuskar ganska ofta i perioder men man kan ju ha 1 dag (inte typ 3-4 dagar i veckan.. som det kan bli nu) i veckan då man unnar sig nåt lite gott. Sen resterande 6 dagare vara ganska ordentlig med maten för att man ska få resultaten man vill ha.
    Det kniviga är ju att när man går efter viktväktarna så har man 18 poäng att äta på en dag, men när man ganska tränar 5 dagar i veckan så kan man behöva mer än det, men det svåra är HUR mycket mer?? Man blir ju hungrig av träningen men det är ju lätt att man överskattar hur mycket man förbränt och äter "igen" det man förbränt när man tränade så att det blir plus-minus-noll, jag vill ju gå ned i vikt. Väldigt svårt med balansen där!

• frökenskabb

håller med dig, det är jätte svårt att hålla kosten! 1 ätardag brukar ofta bli 2 el 3.. därför ska jag försöka undvika att ha just 1 specifik dag utan unna mig då jag är sugen. och försöka undvika det dåliga samvetet. i små mängder tror jag inte att onyttig mat/godis gör så stor skada. självklart är det bättre att låta bli denna förbjudna frukt men det man inte får äta vill man ju ha, right?!
    jag har ingen koll på viktväktarna men så länge du äter rätt mat så ska du inte vara rädd för att äta.
    gjorde en köttfärs/kål röra igår som jag med gott samvete tryckte i mig ett helt lass efter träningen =)

• Mrs Moneybags

Har tränat styrketräning och intervallträning på cykel i en månad nu och börjar se resultat redan!

Jag har ingen övervikt, men var lite oformlig enligt min egen åsikt och nu har jag muskler som syns på armar och axlar, rumpan har lyfts upp och blivit fastare, hela kroppen har blivit hårdare.

Jag tror inte jag har gått ner mer än 1-2 kilo max, har inte vägt mig, men jag drar 1 hål smalare i kappan nu.

Jag struntar i vikten, bryr mig bara om måtten!

• Mrs Moneybags

Jag styrketränar 3 gånger/vecka till utmattning och kör intervallträning på cykel 3 gånger/vecka i 20 minuter efteråt.

• SuzR

jag är 165 cm och väger 54 typ (väger mig inte så ofta) jag vägde förra våren/sommaren runt 60. det såg inte bra ut! så jag började springa och nu springer jag 4 eller 8 km 1-2 ggr i veckan ibland 3 och så kör jag kickboxning 3 ggr i veckan men där har jag nyss börjat men jag börjar märka resultat. jag ser lite starkare ut och lite mer trimmad! speciellt ser jag det på ryggen, lite armarna, höfterna är ganska små. detta har ju tagit lite tid men det kan vara för att jag äter som innan. nyttigt men inte överdrivet. jag äter pizza och hamburgare IBLANDoch begränsar mig inte alls. men detta är mer långsiktigt så det känns jättebra, har aldrig ätit så bra

• Mrs Moneybags
    SuzR skrev 2009-03-18 11:24:26 följande:
    jag är 165 cm och väger 54 typ (väger mig inte så ofta) jag vägde förra våren/sommaren runt 60. det såg inte bra ut! så jag började springa och nu springer jag 4 eller 8 km 1-2 ggr i veckan ibland 3 och så kör jag kickboxning 3 ggr i veckan men där har jag nyss börjat men jag börjar märka resultat. jag ser lite starkare ut och lite mer trimmad! speciellt ser jag det på ryggen, lite armarna, höfterna är ganska små. detta har ju tagit lite tid men det kan vara för att jag äter som innan. nyttigt men inte överdrivet. jag äter pizza och hamburgare IBLANDoch begränsar mig inte alls. men detta är mer långsiktigt så det känns jättebra, har aldrig ätit så bra
    Men då är vi precis lika i längd & vikt! Jag ser det också som en långsiktig förändring, träning är ju (tyvärr) livsnödvändigt och bra för allting...suck! Haha!
  • sofia23

undrar om nån har nåt bra tips på hur man får bort"gäddhänget"??

• Mrs Moneybags
    sofia23 skrev 2009-03-18 21:19:00 följande:
    undrar om nån har nåt bra tips på hur man får bort"gäddhänget"??
    Egentligen är det nog samma för alla - man behöver en mix av konditionsträning, styrketräning och vettig kost. Jag skulle satsa på styrketräning av triceps, t ex armhävningar med smalt grepp (händerna tätare ihop än vanligt).
  • SuzR
    Mrs Moneybags skrev 2009-03-18 12:17:57 följande:
    Men då är vi precis lika i längd & vikt! Jag ser det också som en långsiktig förändring, träning är ju (tyvärr) livsnödvändigt och bra för allting...suck! Haha!
    ja verkligen lika! trivs himla bra som det är nu
    men jag var hemma hos en kompis som kör GI diet och recepten såg sååå goda ut så nu funderar jag på att testa lite och se vad som händer...
    men jo, träning är livsnödvändigt och jag får inse att jag kommer få träna för resten av mitt liv om jag ska fortsätta att inte begränsa mig med mat...men men.
  • Little Miss Prissy

Har börjat köra lite mer strikt med kosten, då jag tror att kosten är det som bromsar upp reslutaten.
    Kör viktväktarna med Gi-tänk, 18 points per dag:

Såhär såg det ut idag:
    Frukost: Fiberhavregryn med linfrön och kanel o kardemumma, lite pumpafrön och solroskärnor, gojibär och russin och toppar med lite blandade bär, lättmjölk, te och en apelsin. 4 points
    Mellanmål: te och grapefrukt 0 points
    Lunch: Laxbit, blomkål o broccoli, paprika, tomat och gurka, 2 sportknäcke med 1 tsk bregott på, vatten. 6points
    Mellanmål: apelsin, äpple och grönt te o points
    Middag: 1 rågkuse, en halv avocado, 3 skivor rökt skinka, gurka, paprika, vitkål, 1 glas lättmjölk. 6,5 points
    Mellanmål: 0,5 dl russin. 1,5 points

Summa: 18 points

Känner mig inte alls hungrig då jag äter mycket fullkorn och massor av grönsaker, men så fort jag går på och slarvar och äter socker så blir jag jättehungrig och hängig så nu ska jag vara ordentlig för att nå mitt mål!

• frökenskabb

nu är jag ingen kostexpert på långa vägar men OJ vad lite du äter! med den kosten bygger du ingen Jillian Michaels kropp
    det du äter till middag äter jag innan träning ! iofs är våra upplägg olika då jag bygger och strävar efter att deffa först någon gång om 9-12 mån, om jag kan hålla mig så länge!
    du borde äta mer protein! och varför alla dessa smörgåsar? =D byt ut mot något mer mättande, ex quinoa till lunch. ((fast det kanske du redan gör detta var ju bara en dag du skrev))
    lägg till 2 ägg till frukost så får du i dig protein. gott och mättande!
    och framförallt, ät två lagade mål mat om dagen!
    efter träning tar jag en gainer som innehåller snabba kolisar och innan läggdags dricker jag en casein drink som består av långsamt protein, mmmm!!
    hur går det för övrigt med vikten och träningen??

Svar på tråden Ni som tränar och har tränat ett tag, hur lång tid tog det för er att se resultat?