• AACA

Vaccination vid resa till Turkiet?

Min son som är 4 år ska resa till Turkiet nu i april.
    Bör han vaccineras då eller?

• Svar på tråden Vaccination vid resa till Turkiet?
  • mamma me tre

vi åker till turkiet i maj och jag ringde en vaccinations klinik och hörde vad dom rekommenderar när man åker till turkiet, dom sa att man bör ta twinrix vaccin ( mot hepatit) eftersom det är ganska utbrett i turkiet. Man ska ta vaccinet senast en månad innan man åker. Tar man två sprutor ( minns ej hur länge emellan) då har man ett låååååångt skydd mot hepatit, 15-20 år..och det är ju bra:)

• Ditaa

Vi ska till turiket 23 maj..min son är drygt 2,5 år gammal..han ska få ett vaccin som heter havrix..det är mot hepatit A ( kan man få genom mat, vatten osv)..min barnmorska tyckte att det var bra om han fick ducoral också ( som man dricker ) det är mot magsjuka tror jag ..då har han väldigt bra skydd..tycker att det är lika bra att han får båda..då vi åker till mitt hemland varje sommar ..så har han skydd då också..dessa vacciner behöver man ta en dos till efter ca 6 mån..och då har man skydd i 20-25 år efter det..vaccinerna kostar 770 kr.

Tror twinrix är mot hepatit A och B...min barnmorska tyckte att det räckte med havrix vaccinet eftersom hepatit B får man via blod..och chansen är väl kanske inte så stor..!!..

Svar på tråden Vaccination vid resa till Turkiet?