• Bei Bei

Vad ska man välja för brandsläckare?

Vi ska flytta till ett radhus med två våningar. Känner att jag skulle vilja ha en brandsläckare uppe på övervåningen i hallen utanför sovrummen och en nere i köket.

Vad ska man välja för typ av släckare och vad kostar de?
    Vad köper man dem?

♥ Ronja ♥ Hannes ♥
  • Svar på tråden Vad ska man välja för brandsläckare?
  • TheMother

Ikea har brandsläckare. Kostar bara några hundralappar om man har family-kortet. Vet inte hur priset är i förhållande till andra ställen.

Mamma till Anton 080920
  • Bei Bei

Leahh: Tack för tipset! Såg att de bara hade pulver. Är det någon som kan vilken sort man ska ha?
    Den som är i köket måste ju kunna ta elektriska saker...

♥ Ronja ♥ Hannes ♥
  • andna

Vi har en 6kg pulversläckare hemma! Det var vad de rekommenderade när mamma hade frågat runt (vi fick den i inflyttningspresent).
    Tror de hade sagt att märke eller var man köper den spelar ingen roll, huvudsaken är att man har en hemma!

• Pappa G

Pulversläckare har överlägset bäst släckförmåga.

Försäkringsbolagen rekommenderar 6 kg till villor, men samtidigt så är det ju bra att en släckare är lätt och hanterbar. Så ett förslag kan ju vara en på varje våning på 3 kg. De säljs på stormarknader och byggvaruhus för runt 300 kr numera.

• Bei Bei

Får nog åka runt och känna på dem lite. Vet inte om man hinner springa ned/upp efter en släckare till. Lutar nog mot 2 st 6kilos pulversläckare.

Tack för hjälpen!

♥ Ronja ♥ Hannes ♥
  • Pappa G

Bei Bei skrev 2009-03-17 11:10:51 följande:

Får nog åka runt och känna på dem lite. Vet inte om man hinner springa ned/upp efter en släckare till. Lutar nog mot 2 st 6kilos pulversläckare. Tack för hjälpen!
    Det är nog mer att du har närmare till släckaren. Tiden är viktig.
    Man släcker en ganska rejäl brand med en 3 kg släckare.
    Jag har testat.
  • Bei Bei
    Pappa G skrev 2009-03-17 11:35:02 följande:
    Bei Bei skrev 2009-03-17 11:10:51 följande: Det är nog mer att du har närmare till släckaren. Tiden är viktig. Man släcker en ganska rejäl brand med en 3 kg släckare. Jag har testat.
    Jag försöker tänka på situationer där man kanske är själv med barnen, mannen kanske är bortrest eller så och måste först bära ned barnen i säkerhet och sedan rusa iväg och släcka... Vill slippa rusa upp och ned för trappan efter en till släckare.
    Men för ett hus på ca 105m2 (två våningar, sovrummen uppe) kanske det räcker med 3kilos x 2?
    Usch, tur du lyckades släcka elden. Får man fråga vad som hände?
    Är det pulversläckare man måste tömma och gör det mkt skada?
    ♥ Ronja ♥ Hannes ♥
  • Pappa G

Men om du ex. är på nedervåningen och ser att det brinner i en gardin där (av någon anledning) och det sitter en släckare i en garderob i närheten. Rusar du då först upp efter barnen? Är det inte risk att ni då fastnar på övervåningen om trappan rökfylls?

Vi har 110m² på varje våning, och har en släckare på varje våning.

När jag skrev att jag har testat, så var det hos Räddningstjänsten på utbildning. Något de flesta borde gå.

Pulver skitar ner ja. Men det är ju en underordnad bit om det brinner, eller hur? Det löser saneringsföretaget efteråt.

• FamilyG

Hej!

Jag är väldigt intresserad av det här med brandsäkerhet! Vore grymt tacksam om någon ville svara på 6 st frågor om ämnet; www.surveymonkey.com/s.aspx

Tack för ett riktigt bra forum i övrigt! :)

• Chrome

Jag vill inte ha pulversläckare, även om de är bäst på att släcka. Pulvret hamnar precis _överallt_, och jag har hört flera som sagt att det dyraste inte blev branden utan saneringen av pulvret. (Det blir i och för sig så just för att de _hade_ en pulversläckare så att inte allt brann upp, men ändå.) Pulvret tar sig in i allting, och man har pulver i hela bostaden vare sig man vill eller inte.

Därför har vi skaffat skumsläckare. De fungerar också bra på elektronik, men kräver inte sanering av hela bostaden om man skulle använda den. Tyvärr är de lite dyrare.

• FamilyG

Chrome!

Borde inte försäkringsbolaget stå för saneringskostnaden? Den kostnaden bore väl iallafall vara lägre än en brandskade-kostnad?

• Chrome

Jo, det är nog så. Men det blir ändå så väldigt mycket mera strul, även om man inte får betala själv. Det kostar i timmar arbete man själv måste lägga ned ändå. Tänk dig allt strul när alla kläder måste tvättas, mattor till kemtvätt, strul hit och dit. Jag undviker hellre det genom att ha skumsläckare hemma.

• FamilyG

ahaa... jag förstår dina argument klart och tydligt!

• Senap

Vi hade också utbildning med brandexpert från Brandkåren. Han rekommenderade skum.
    Vi valde skum - lätt att släcka med och man behöver inte sanera hela hemmet om man öppnar en. (vilket man behöver med pulver)
    Det är ju inte precis så att en skumsläckare inte släcker. De är jättebra.

Vi har bara en då vi bor i en trea. Däremot har vi flera brandvarnare i alla rum då vi har högt i tak och röken kommer annars nå antändningsnivå innan den sprids till andra rum i lägenheten.

My sugar is raw
  • Emmmsan

Jag jobbar på marknadsavdelningen på ett brandskyddsföretag, så jag kanske kan komma med lite tips.

Vilken brandsläckare man ska ha beror på vilken typ av miljö man ska ha den i då dom olika släckmedlen är lämpliga för olika typer av bränder.
    Oftast rekomenderar vi att man har 6 kg pulversläckare hemma (gärna en på varje våning) då det släckmedlet släcker dom flest typer av bränder. Skumsläckarna fungerar ju självklart också bra men man bör ha i åtanke att dom inte släcker bränder i gaser.
    När man köper brandsläckare bör man kolla vilken brandklass brandsläckaren har. Det talar nämligen om släckarens kapacitet. En bra 6 kg pulversläckare har den här brandklassen: 43A 233B C. Tyvärr har en del av dom billiga brandsläckarna en dålig brandklass så kolla detta innan ni köper.

Svar på tråden Vad ska man välja för brandsläckare?