• nick name

Vilken typ av Alvedon till 3 månaders?

Inför den kommande tremånadersvaccineringen rekommenderades jag att ha Alvedon hemma, för barnen kan få feber efter sprutor.

Det finns som flytande (?) och som stolpiller har jag förstått.

Hur funkar stolpillren? Hur får man in dem i den lilla lilla..eh öppningen hos barnen?

Hur ger man det flytande? På sked eller hur är det förpackat?

Information, tack!

• Svar på tråden Vilken typ av Alvedon till 3 månaders?
  • Lajsa77

Jag har bara använt supparna och dom är supersmidiga. Minsta storleken är helt pyttesmå och bara att stoppa in (och hålla för några sekunder så den inte ploppar ut igen). Verkar snabbt också.

• Spiro

Rekommenderar stolpiller. Lägg lite salva på pillret så glider det lättare in. Du för in den trubbiga änden först. Man kan få hålla emot lite då de ibland har tendensen att "trycka ut" pillret igen.
    Alltid bra att ha alvedon hemma om bebisen skulle få feber! :o)

• Min Freja

Jag har flytande alvedon till min dotter. Vi fick ett "skedmått" från apoteket så det funkar jättebra. Det spelar nog ingen större roll vad man väljer. Stolpiller kan ju vara enklare om barnet inte tycker om smaken. Det smakar skogsbär om jag inte minns helt galet.

• Prinsessans mamma 08

Vi hade flytande alvedon till våran när hon va 3 månader, och då fick vi se spruta till så man kan ge de i munnen och de var hur smidigt som helst i alla fall för våran del. Det gör de fortfarande hon bara sväljer när hon väl får de, de smakar skoskbär om den vi har så. Ta de som känns bästa för dig att ge din bebis.

• Hella Pella

Använder stolpiller till min son (6 månader) och det fungerar bra tycker jag. Ja som det är skrivet innan så glöm inte att den trubbiga delen ska in först.. jag gjorde fel första gången... Man kan också hålla pillret 2 sek under vattenkranen innan så glider den in lättare.

• piggelinis

Med flytande panodil medföljer både skedmått och spruta. Min son vaccinerades förra veckan och då använde jag sprutan, hur smidigt som helst. Han verkade dessutom gilla smaken. :)

• Kajak

Suppar tycker vi bäst om!
    Hade flytande en gång o det ångrade vi oss rätt snabbt, barnen tyckte inte om smaken så dom spottar ut den snabbt.

Vi har supparna hemma -alltid- för man vet aldrig när feber kommer nästa gång.

Det finns i olika viktklass, rådfråga gärna personal på apoteket om du känner dig osäker.

• Maarie F

Har flytande alvedon hemma, fungerar super bra. Fick med en spruta så det är jätte lätt att ge honom. Sen var det med svartvinbärssmak tror jag, så det är inte samma äckliga smak som dom vanliga flytande alvedon. Super!

• Anne69

Vi använder stolpiller till bebisen - det funkar bäst. Men när de sen blir lite större o äter ordentligt har dotterns favorit varit flytande Panodil.....hennes ögon glittrar vid åsynen av flaskan Så ha både stolpiller o flytande hemma, man kan behöva dem i lite olika situationer.

• nick name

Tack för alla svar!
    Kanske lika bra att skaffa en av var sort, de lär ju gå åt med tiden antar jag.

• lilfisen

oj va konstigt att du blev rekomenderad detta? Jag fick "order" om att inte ge min son alvedon då delvis för att det är för tidegt

• Rulltrappa
    lilfisen skrev 2009-03-18 22:10:35 följande:
    oj va konstigt att du blev rekomenderad detta? Jag fick "order" om att inte ge min son alvedon då delvis för att det är för tidegt
    haha, vaddå för tidigt? menar de att man inte ska kunna behandla ett febersjukt eller smärtplågat spädbarn?
  • Rulltrappa

är det etiketten "helammare" man suktar efter så räknas inte läkemedel som "annan föda"... ;)

• juli81

Använde "suppar" då sonen var under året, fungerade bra. Sedan hade han feber då han var kring 1 år och den gången så skrek han och spände emot då man skulle föra in "suppen". Var då till apoteket och köpte både flytande panodil och sen rekomenderade de på apoteket tuggtabletter (som smältar i munnen eller som man kan lösa upp på en tesked med vatten). Dessa har vi använt oss av nu de gånger vi behövt och de har varit toppen bra. Banansmak har de och sonen tror det är godis (äter inte godis i regel annars så )
    Supersmidigt att ha med sig i väskan vart man än åker om man skulle behöva, så de rekommenderar jag!

• lilfisen
    Rulltrappa skrev 2009-03-18 22:13:39 följande:
    haha, vaddå för tidigt? menar de att man inte ska kunna behandla ett febersjukt eller smärtplågat spädbarn?
    Tydligen...inte en aning men som tur va blev aldrig min son dålig =)
Svar på tråden Vilken typ av Alvedon till 3 månaders?