• Anonym (orolig)

Han gungar/vaggar hela tiden

Min son som är 15 månader gungar alltid fram och tillbaka med överkroppen när han sitter ner. När han står upp eller går vaggar han alltid från sida till sida. Det här beteendet har pågått i över ett halvt år varje dag. Är det verkligen "normalt"?
    Den senaste månaden eller så har han även börjat upprepa ett läte när han gungar/vaggar. Typ: "Mm!M!... Mm!M! ... Mm!M! o.s.v.
    Han gör alltså det här från morgon till kväll och oavsett om han är själv, med bara oss föräldrar eller om vi har folk på besök hemma hos oss.

När min son var 10 månader frågade jag på BVC om hans beteende är normalt och fick till svar att det säkert bara är en grej han har fått för sig och att jag inte behöver oroa mig för till exempel autism eftersom han är så "med". Men jag är lite orolig ändå.

Någon som känner igen detta beteende? Är det vanligt och normalt eller är det något jag bör ta upp med bvc igen snart?

• Svar på tråden Han gungar/vaggar hela tiden
  • emajk

Hej. Ursäkta men jag tror inte det där är särskilt bra. Kolla upp det med någon annan.

• Anonym (hej)

just vaggandet är ett typiskt beteende för barn som växer upp på t.ex barnhem och får för lite närhet och kroppskontakt med vuxna, men det är ju knappast anledningen här. Sen kan även en synskada ligga bakom ett ständigt "gungande" på huvudet. Men det är omöjligt att veta vad som ligger bakom i detta fallet... hur är hans språk i övrigt? Hur är balansen? Verkar han se och höra bra? Fundera litegrann på det och kontakta BVC sen och berätta om hans beteende.

• Anonym (orolig)

Närhet får han. Vi leker och umgås på dagarna och på nätterna sover han bredvid mig. Han söker närhet själv genom att krama om mig hårt, vilja ligga precis intill mig, sträcka upp armarna mot mig när han vill att jag ska lyfta upp honom o.s.v.
    Han hör bra. På BB och BVC klarade han de hörseltester som görs. Ibland reagerar han inte när man säger hans namn (man kan säga det 10 gånger i rad utan att få en reaktion) vilket oroar mig lite men ibland uppmärksammar han en direkt. Antar att många barn är som min son och reagerar när de inte är upptagna med något annat spännande. Andra ljud reagerar han på. Han dansar ibland till musik.
    Synen är helt okej.
    Balansen är nog bra. Han går, klättrar och springer. Faller och snubblar inte så ofta.
    Språket har inte kommit igång än. Han upprepar ordet mamma då och då men han använder inte det ordet för att påkalla min uppmärksamhet. Han pratar på sitt eget "språk" som ingen annan förstår och pekar på saker som han vill ha.

Nån mer som vill svara? Har ingen annan sett detta beteende förut?

• emajk

Jag hoppas verkligen du tar kontakt med sjukvården parallellt med frågorna här på FL.

• Anonym

Hej!

Jag tycker inte heller att det är ett mitt i prick-beteende om man säger så. De flesta barn gör inte så. Vad det sedan beror på kan variera. Han verkar ju ha bra egenskaper också, tex gillar närhet, pekar och visar, det är positivt!
    Det kanske är en fix idè men det som talar emot det är väl att det varat så länge.
    Vad tycker andra i er omgivning?
    Jag hade också kollat med BVC el barnläkare, för även om det kanske inte är något så funderar du ju kring det och är orolig.

• Anonym (orolig)

Jag tror att andra först försöker att avleda min son så att han inte ska vagga. Jag tycker mig ha sett det faktiskt. Om inte det går verkar de försöka få fokus på något annat genom att prata om annat än vår son när de ser att han börjar vagga eller så kanske de kommenterar hans beteendet i andra termer. Jag har t.ex. fått höra att att han verkar gilla att "dansa" och att han är aktiv av sig o.s.v.
    Det är bara en person som har frågat oss föräldrar varför vår son gungar så mycket. Vi svarade att vi inte visste varför han gör det.

Eftersom jag redan har frågat om sonens gungande på bvc så skäms jag för att fråga igen. Jag tycker att det är pinsamt. Jag vill inte att de ska tro att jag letar fel på min son. Det kanske är uppenbart för alla andra att hans beteende är helt normalt. Det kanske bara är jag som inte vet om att barn brukar göra så här tänker jag. Det är lite därför som jag drar mig från att fråga igen.

• Anonym

Men du,det finns ingen som kommer att tycka att du är dum eller konstig.
    BVC finns till bla för att just bolla tankar och funderingar.
    Om du inte vill till BVC så kolla med barnmott istället.
    DU ansvarar för att ditt barn ska må bra, ofta bryr sig ingen annan, så tänk inte att du är ett bekymmer, det är faktiskt din rättighet att få fråga och få undersökt om du är orolig.

• Anonym (jadu)

Gör han det alltid om han är still? Även om det är tyst i rummet? min dotter på snart två säger inte mer än 5-6 ord heller och dom byts ut ibland.
    Min dotter står gärna och gungar, men då är det alltid om vi sjunger, tv:n är på eller om hon satt på en skiva.
    Jag har ingen aning om det är normalt att gunga.
    Är du orolig, ring en privat barnläkare. Dom tar oftast och kollar upp det och bollar idér.

• emajk

Har jag förstått det rätt så går du inte till professionell personal för att du tycker det är pinsamt? Då vill du inte barnets bästa. Gör om, gör rätt. Antingen får du hjälp eller får du reda på att inget är fel.

• Anonym (orolig)

Anonym (jadu): Han vaggar/gungar även om han är still så att säga och han vaggar/gungar även när det är tyst i rummet. Han vaggar inte när han ska sova för natten. Då klättrar han runt och har lite svårt att komma till ro.

• Anonym (orolig)

Jag provade att ringa bvc nyss men kvinnan som jag skulle prata med var inte anträffbar. Jag får ringa dit senare eller i morgon.

Svar på tråden Han gungar/vaggar hela tiden