• Anonym (Skräckslagen)

Anmäld till soc av skolan för misshandel....

Jag vet inte vad jag ska ta mig till! Rektorn på min sons skola har ringt och talat om att han anmält mig till socialtjänsten... "Solklart fall" sade han.........

Det hela bottnar i ett bråk en stressig morgon förra veckan, då min 7-årige son flög på sin 3-årige lillebror och slog till honom hårt med knytnäven i huvudet. Jag stod ca 1,5 meter bort och av ren reflex tog jag ett steg fram och flög ut med armen mot honom. Hann inte ens tänka, och min mening var att få bort honom från lillebror! Jag tror att mitt armband träffade honom på kinden.....

Han började gråta och sade att jag slagit honom i ansiktet.... Jag blev ju helt förtvivlad och förklarade att jag INTE slagit honom och att det inte var min mening att göra illa honom. Vi pratade genom allt och han förstod att det var en olyckshändelse men fortsatte att använda ordet "slå". Vi pratade om att det inte okej för någon att slå någon i vår familj, och jag bad om ursäkt flera gånger.

Men DUM som jag var höll jag med honom när han tyckte att det skulle vara en hemlis..... Jag ville ju bara inte att han skulle fortsätta att säga på skolan att jag slagit honom! (Han har haft en period när han vill ha olika hemlisar med mig)

När vi skildes åt på skolan var allt frid och fröjd, han var lika glad och god som vanligt.

Sedan hade han, glad i hågen, visat det i princip obefintliga märket på kinden för en fröken och berättat att jag slagit honom där... På den vägen är det nu....

Jag fick reda på det samma dag, och när jag hämtade honom på skolan var han som vanligt. Jag ville inte ta upp något, av rädsla för att påverka eller skuldbelägga honom på något sätt.

Jag ringde fröken och berättade vad som hänt. Hon var väldigt förstående, men sade också att han varit väldigt "uppfylld" av det hela när han berättade...

På kvällen berättar han själv för mig att han sagt det till fröken och att han var rädd att jag skulle bli ledsen. Jag lät honom bara prata på, och lät honom förstå att det var helt okej för mig att han pratade med en vuxen om han var ledsen. Han sade att han inte varit ledsen först, han ville bara visa märket, men sedan när fröken ville veta mer så hade han börjat gråta, för "då kändes det som att jag var tillbaka i vårat bråk". Han hade även sagt till henne att det skulle vara en hemlis.... Gud! Jag hör ju hur illa det låter i deras öron! Jag sade bara att vissa hemlisar får man berätta om man behöver prata med någon.

Han verkade iaf lättad över att berättat detta för mig, och sedan tycks han ha släppt alltihop. Han har varit på ett strålande humör hela helgen och vi har haft jättemysigt som vanligt.

Jag frågade honom i söndagskväll hur han mådde och då tittade han bara oförstående på mig och sade "Men mamma, det har jag ju inte tänkt på på tre dagar!" Han vara bara lite låg, för han ville inte till skolan och inte till pappa heller. (Men när han väl är där så går det bra!)

Nu är han hos sin pappa den här veckan (som är den som verkligen satt bestående spår i pojken de sista åren pga sin bitterhet mot mig), och jag sitter här i ett totalt kaos. Är ömsom lugn, för jag vet själv var jag står i det hela, men ömsom totalt skräckslagen!! Kommer soc av rutin att polisanmäla mig utan att prata med mig?

Jag har ett yrke där det vore katastrof för mig om det blev en polisanmälan....

Soc VILL jag prata med, jag har redan haft kontakt med familjerätten för jag vill ha ett samarbetssamtal med barnens pappa om många saker, och jag hoppas att det kan komma något gott av detta i slutändan.

Jag vill verkligen förtydliga att jag INTE slår mina barn, detta var en ren olyckshändelse! Vi har en nära och varm relation och mina barn betyder allt för mig! Det känns så j-la orättvist att jag nu får en stämpel i pannan, fast det är deras pappa som är den som behöver hjälp!

• Svar på tråden Anmäld till soc av skolan för misshandel....
  • lokisse

En olycka händer lätt och vist kan det bli fel men soc är ju där för att hjälpa barnen och i en sadan situation tycker jag att du ska vara skitglad att skolan reagerade sa snabt och konsikvent det later ju sanerligen mistänkt...

De omnibus rebus et nonullis aliis
  • Anonym (siri)

Ja, tyvärr är soc skyldig att polisanmäla misstänkt barnmisshandel.

När det gäller ditt yrke - är det fortfarande en katastrof om det blir en anmälan som sedan läggs ner?

För att det händer något ytterligare med polisanmälan behöver du inte fundera över, det kommer med största sannolikhet läggas ner.

• puss

oroa dig inte. du verkar ju vara en vettig person, du ska se att allt går bra.
    lycka till!
    kram.

• Anonym (Skräckslagen)

Anonym (siri) skrev 2009-03-17 12:34:54 följande:

Ja, tyvärr är soc skyldig att polisanmäla misstänkt barnmisshandel.När det gäller ditt yrke - är det fortfarande en katastrof om det blir en anmälan som sedan läggs ner?För att det händer något ytterligare med polisanmälan behöver du inte fundera över, det kommer med största sannolikhet läggas ner.
    Jag trodde nästan det... Hade hoppats att de skulle prata med mig först så att de fick hela bilden.

Nej, blir den nedlagd så kommer jag att överleva... Är bara så känslig för att få en stämpel i pannan för all framtid - "ingen rök utan eld"

Jag får stålsätta mig och ta det som det kommer. Huvudsaken är att mina barn mår bra, och att jag vet att de är trygga och glada hos mig.

Ironin i det hela är att när jag anförtrott detta åt vänner har jag flera gånger fått höra "Det kunde ha varit jag!" "Mina barn säger ofta att jag slår dem". Någon av dem hade även örfilat sitt barn en gång...

Det är väl så att de barn som verkligen behöver hjälp oftast inte säger något, så jag ser det som positivt att han faktiskt sade något! Det borde ju visa att det inte heller är något som förekommer hemma hos oss tidigare? Problemet är ju att min son inte riktigt förstår skillnaden mellan uppsåt och oaktsamhet - i hans värld så slog ju mamma honom i ansiktet.....

Rektorn hade även hört sig för på fritids och förskola (sonens gamla, där lillebror går nu) och där hade de bara gott att säga, sade han.

Så nu vet all personal kring mina barn om detta, och vi har alltid haft en jättebra kontakt, speciellt på förskolan.

Är rädd att det är förstört, och att de kommer att se på mig med andra ögon hädanefter..... Tror att jag ska be om ett möte med dem, för att rensa luften, annars klarar jag inte av att gå dit.
  • Anonym (Skräckslagen)
    lokisse skrev 2009-03-17 12:29:29 följande:
    En olycka händer lätt och vist kan det bli fel men soc är ju där för att hjälpa barnen och i en sadan situation tycker jag att du ska vara skitglad att skolan reagerade sa snabt och konsikvent det later ju sanerligen mistänkt...
    Ja, om jag sätter skräcken åt sidan så ÄR jag glad att han är en sådan pojke som vågar berätta saker och att de tar barnen på allvar.

Och jag förstår ju precis hur det låter i deras öron.... Men rektorn sade till mig att han inte trodde att jag slog mina barn, utan att jag skulle se detta som ett sätt att komma tillrätta med situationen kring mig och barnens pappa.

Den är infekterad, vilket skolan vet om, och jag har varit till familjerätten själv för att få hjälp men inte vågat kalla dit pappan än... Har även själv satt pojken på kö till en barngrupp för skilsmässobarn, där de får prata och ventilera kring saker som de kanske inte tar upp hemma, och träffa andra barn i samma situation.
  • Anonym (hmm)

Ja, tyvärr är soc skyldig att polisanmäla misstänkt barnmisshandel.
    NEJ, det finns ingen sådan lagmässig skyldighet. Praxis är kanske att man inom soc gör en anmälan till polismyndigheten, men ngt SKALL i lagtexten finns det inte.
    Om någon hittar denna lagtext får ni gärna rätta mig.
  • Anonym (Skräckslagen)

Anonym (hmm) skrev 2009-03-17 15:09:09 följande:

NEJ, det finns ingen sådan lagmässig skyldighet. Praxis är kanske att man inom soc gör en anmälan till polismyndigheten, men ngt SKALL i lagtexten finns det inte. Om någon hittar denna lagtext får ni gärna rätta mig.
    Det var skönt att höra! Men de gör nog som de vill ändå... Jag vill bara att de talar med mig innan de går så långt.

Ska se om jag lyckas hitta något "skall" i lagboken.... hoppas inte!
  • Anonym (Skräckslagen)

Utdrag ur socialtjänstlagen:

5 kap 1 a § Socialnämnden skall i frågor som rör barn som far illa eller riskerar att fara illa samverka med samhällsorgan, organisationer och andra som berörs. I fråga om utlämnande av uppgifter gäller de begränsningar som följer av 15 kap. denna lag och av sekretesslagen (1980:100). Nämnden skall aktivt verka för att samverkan kommer till stånd. Lag (2003:407).

11 kap 2 § Vid en utredning av om socialnämnden behöver ingripa till ett barns skydd eller stöd får nämnden, för bedömningen av behovet av insatser, konsultera sakkunniga samt i övrigt ta de kontakter som behövs. Utredningen skall bedrivas så att inte någon onödigt utsätts för skada eller olägenhet. Den skall inte göras mer omfattande än vad som är motiverat av omständigheterna i ärendet.
    Utredningen skall bedrivas skyndsamt och vara slutförd senast inom fyra månader. Finns det särskilda skäl får socialnämnden besluta att förlänga utredningen för viss tid.
    Den som berörs av en sådan utredning skall underrättas om att en utredning inleds.

Jag tolkar det som att de inte har en skyldighet att polisanmäla , och att de inte ska utsätta någon för onödig skada/olägenhet innebär ju att de borde prata med mig först?

• Anonym (varit anmäld)

Kan börja med att säga att skolor/förskolor har en skyldighet att anmäla till socialen vid misstanke att barn far illa och låta socialen avgöra om så är fallet eller inte, vad skolan än tror...

Har varit anmäld av förskola pga vad mitt barn sagt. Barnet ifråga har uttryck saker som kan tydas till att barnet blivit sexuellt utnyttjat och då måste de enligt lag anmäla.
    Under utredningen blev vi fråntagna vårdnaden av vårat barn (de fick bo kvar hemma osv) och barnet fick en förordnad vårnadstagare (en advokat som för barnets talan under utredningen och ser till barnets bästa vid polisförhör osv).
    Under polisförhör (soc var med plus advokaten och kontaktpersonen på förskolan för mitt barn) med barnet konstaterades att barnet inte far illa utan har bara normal fantasi som den har mycket lätt att uttrycka i ord. Sen att vårat barn inte kan uttrycka sig på rätt sätt utan använder ord som i en vuxens öron betyder hemska saker vet inte barnet om.
    Ex "x visar rumpan för mig" barnet i fråga kan mena att rumpan visas lite i bak när byxorna kanar ner när man böjer sig ner tex men i en vuxens öron kan det låta som att hela rumpan blottas framför barnet...

Det var en mycket mycket jobbig tid för oss som föräldrar under utredningen. Även om den gick fort så var det jobbigt.
    Vi blev aldrig tillkallade till förhör utan vi fick komma efteråt på en informationsträff som är tillför att lugna föräldrarna efteråt där de talar om vad som gjorts, vad som framkommit osv. Sen erbjöds vi stöd för att bearbeta det som hänt då det är en stor och omtumlande sak att bli utsatt för en utredning.

En anmälan på dig görs nog inte men polisen kopplas in troligen just då det handlar om ett brott och det är de som bara har rätt att tillkalla barnet för förhör..

Kan även tala om att min mamma blev anklagad när jag var 7-8 år för misshandel genom en av mina lärare. Dåre som jag var som barn valde jag att tro på min fröken som lade orden i min mun om att mamma slog mig (trotts så inte var fallet utan var naturliga orsaker jag hade blåmärken tex att jag hade en mycket busig häst som jag åkte av hela tiden)... Utredningen av soc och polis visade ju att mamma inte slog mig. Men då jag påstod det fick mamma och jag tillbringa en tid på ett hem där vi fick umgås med varandra och hjälp att komma närmare varandra... Det är iaf så jag kommer ihåg det. Sen hur det "verkligen" var vet jag inte ur vuxensperspektiv.

Men kan trösta med att även om det blir jobbigt en period så blir det bättre! Det kommer inte påverka din anställning osv. Då soc och polis inte anmäler att du är under utredning utan det är först om du blir dömd de får veta på arbetsplatsen..

Det som hände var en helt normal sak och soc och polis kommer inte tro något annat heller är jag väldigt säker på!

Hoppas verkligen att det skall bli bättre med pappan!!

styrkekramar i massor!

• näradig

"Men rektorn sade till mig att han inte trodde att jag slog mina barn,"

"Rektorn på min sons skola har ringt och talat om att han anmält mig till socialtjänsten... "Solklart fall" sade han......."

kan du bara reda ut detta åt mig. Han tyckte det var solkart att du slagit barnet men han trodde inte att du slagit barnet??

Svar på tråden Anmäld till soc av skolan för misshandel....