vad väger enbart själva graviditeten i vecka 24-25
????????????????????????
????????????????????????
det kan nog ingen svara på eftersom både bebisen och moderkakan väger olika från grav till grav.
jaja men enbart allt utom bebis då ?Nån som vet
Finns nog inget bra svar på den frågan. Allt är individuellt, speciellt viktuppgång under en graviditet.
tar bort tråden efetrsom bara sånna här svar koemr komma =P
hejhej
För inte så länge sen såg jag en länk här på Facebook om vad allt vägde, som t.ex, fostret, den ökade blodmängden, moderkakan osv. Ska se om jag kan hitta den.
TS. strunta i alla dumma kommentarer, det var inte alls en dum fråga du ställde!
Hittade detta:
Viktuppgång v 10:
Foster: 5g,
Livmoder,moderkaka och vätska: 180g,
Bröst: 35g,
blod: 100g,
Resten av kroppen: 325 g.
TOTALT: 650g
Viktuppgång v 20:
Foster: 300g,
Livmoder,moderkaka och vätska: 1005g,
Bröst: 180g,
Blod: 600g,
Resten av kroppen: 1915g,
TOTALT: 4000g
Viktuppgång v 30:
Foster: 1500,
Livmoder,moderkaka och vätska: 1840g,
Bröst: 360g,
Blod: 1300g,
Resten av kroppen: 3500g,
TOTALT: 8500g
Viktuppgång v 40:
Foster: 3300,
Livmoder,moderkaka och vätska: 2350,
Bröst: 400g,
Blod: 1200g,
Resten av kroppen: 5200g,
TOTALT: 12500g
I min mammapraktika står det i alla fall att i v. 20 väger graviditeten drygt 4 kg. Det är inkl. kroppsfett på 1.5 kg, blod, moderkaka , bebis, fostervatte o större bröst om jag minns rätt.
Varför går man upp så mycket mer då?
Fast jag är i v28 och har gått upp 1kg, har jag egentligen gått ner då? Min bm har inte sagt något om min vikt.
vette tusan men min son vägde 968 gram i vecka 24, (gjorde 4d ultraljud då) därför vet jag vet!:P
Om 1½ v ska jag ha gått upp 8,5kg och det är jag inte ens nära, så jag kanske har gått ner lite av mitt "fett" då?
Tycker inte frågan var konstig o har oxå sett listor med vad var o ett väger, dvs bäbis, moderkaka, bröst blod mm SÅ det finns o som du såg ovan ngn som hittat
Själv är jag i vecka 27 o har gått upp 10 kg...