• 4barnsMom

Dagmammor (dagbarnvårdare) se hit!!!!

Jag står i valet och kvalet att söka jobb som dagbarnvårdare (heter det väl) och jag vill veta allt positivt och allt neg om jobbet

Jag har 2 egna barn, dagis har klappat igen och man söker en i trakten. Jag har utb, vill, tomt och tja, jag passade deras profil och blev ombedd att söka

Samuel-97 Elin-00 Elias-06 Saga-07 susannarn.blogg.se/
  • Svar på tråden Dagmammor (dagbarnvårdare) se hit!!!!
  • 4barnsMom

*Ler* Jag har ju 4 barn, men 2 som jag har barnomsorg till och som jag då har här hos mej

• eval

Positivt: Det absolut roligaste jobbet jag någonsin har haft! Lediga dagar var fjärde vecka = rejält med tid till att umgås med mina egna barn. Ingen stress för mina barn på morgnarna, vi äter frukost i lugn och ro tillsammans med ett par dagbarn. Egna barnen tycker att det är jätteroligt med dagbarnen. (än så länge, de är i samma ålder, vi får väl se senare) Mycket frihet.

Negativt: Det absolut jobbigaste jobbet jag någonsin haft. Låååånga arbetsdagar, inga pauser, mycket arbete på kvällar och helger med planering (vi har ingen planeringstid) dokumentation och matlagning.

Egna barn: Jag har mina egna barn hos en annan dagmamma, vi ses ute på förmiddagen och jag lämnar mina barn då. Anledningen är att jag inte kan (VILL) förhålla mig professionellt till dem. Jag är deras mamma och ingenting annat. Morgontimmarna går bra, det är tillräckligt kort tid för att de inte ska känna någon konkurrens om mig med dagbarnen. Men hela dagarna vill jag inte ge mig på, för mina barns skull.

• 4barnsMom

Tackar för svar!!!

Jag kommer nog att ha mina barn.. Annars måste jag ta med dagbarnen till dagis och det är inte gångavstånd.. Men det är en tanke om man ska hålla på länge..

Detta var först till sista juni och sedan ev längre... Beror på hur de ska organisera allt..

Jag har tusen frågor! Om du vill eller nån annan

Ekonomi? Hur får man lön? På tiden eller antal barn eller har man en lön och det spelar ingen roll hur barnen är hos mej? Jag misstänker att detta rör sig om 15-timmars barn med föräldraledig mamma.. Jag måste ju kunna leva på det oxå..

Utgifter som mat, lekskaer, utflykter? Nyfiken är jag ju... Hur ser det ut, hur hänger det ihop?

Måste nog ringa idag så fort jag får papperen... {#lang_emotions_innocent} 

Jag har ju redan en minibuss till våra egna barn.. Kan man ta med dagbarnen (i bakåtvända stolar förstås) till tex biblioteket eller måste man kanske åka vanlig linjebuss? Tänker på försäkringar och sånt...

• söta barn

Ts: Bra frågor! Sitter med samma tankar som du just nu o vill bli dagmamma. Så jag hoppas på fler svar. *puffar*

♥ (¯`°?.¸ ♥ Sebastian 060305 ♥¸.?°´¯) ♥♥ (¯`°?.¸ ♥ Adele 081107 ♥¸.?°´¯) ♥
  • eval
    4barnsMom skrev 2009-03-18 09:47:45 följande:
    Tackar för svar!!!Jag kommer nog att ha mina barn.. Annars måste jag ta med dagbarnen till dagis och det är inte gångavstånd.. Men det är en tanke om man ska hålla på länge.. Detta var först till sista juni och sedan ev längre... Beror på hur de ska organisera allt..Jag har tusen frågor! Om du vill eller nån annan Ekonomi? Hur får man lön? På tiden eller antal barn eller har man en lön och det spelar ingen roll hur barnen är hos mej? Jag misstänker att detta rör sig om 15-timmars barn med föräldraledig mamma.. Jag måste ju kunna leva på det oxå..Utgifter som mat, lekskaer, utflykter? Nyfiken är jag ju... Hur ser det ut, hur hänger det ihop?Måste nog ringa idag så fort jag får papperen...  Jag har ju redan en minibuss till våra egna barn.. Kan man ta med dagbarnen (i bakåtvända stolar förstås) till tex biblioteket eller måste man kanske åka vanlig linjebuss? Tänker på försäkringar och sånt...
    Tusen frågor går bra - jag är glad att det finns fler som vill jobba som dagmamma! Tråkigt att dagmammor försvinner på många håll ju.

Ekonomi - jadu, det beror på om du är anställd eller har eget företag. Är du anställd av kommunen så kan det ju bli en deltidsanställning om det gäller 15-timmars barn, och det ger ju inte mycket till lön. (men då måste de ju vara beredda på att de får fingret av dig om barnen plötsligt behöver heltid...)
  • eval

Där skickade jag lite väl fort.
    Som anställd med månadslön får du också kostnadsersättning, 48kr/barn och dag för heltid, 24 kr för deltid, det ska täcka mat, extra förbrukning och slitage hemma.

Leksaker bör du ju få ett startbidrag för, min plan vid nyanställning är startbidrag + att vi skramlar, alla gamla dagmammor har tre gånger så mycket prylar som behövs

Utflykter får du nog inte extra för, vi har så att jag (arbetsgivaren) håller koll på utbud av teater och konserter och så bokar jag helt enkelt (allt jag hittar, haha) och dagmammorna får lov att hänga på - men de skulle lätt gå på teater varje dag, så inga klagomål hittills. Företaget står för kostnaden. Utflykter planerar vi gemensamt, och företaget står för kostnaden då också. Däremot om en dagmamma själv planerar en utflykt med bara sin barngrupp så är det upp till henne. Det händer väl någon gång om året.

Som egen företagare får man betalt per barn varje månad, olika summa beroende på barnets ålder och heltid eller deltid. Kan variera mycket beroende på vart du bor också.

Att åka i bil med dagbarnen ska gå bra om alla barn åker säkert ( i bilstolar) och föräldrarna har godkänt det. Men du får förståss kolla med arbetsgivaren att det är ok. Kommunen står för alla barns försäkringar i min kommun, oavsett om verksamheten är kommunal eller privat.

• eval

Jag skriver väldigt långsamt...

• 4barnsMom
    eval skrev 2009-03-19 00:56:49 följande:
    Jag skriver väldigt långsamt...
    Härligt att du vill skriva alls Tackar!

Jag kommer att vara kommunal mamma och jag kommer att kräva min egen idag kommunala lön Vill de ha mej får de stå för det, vill de inte så har jag mitt "bekväma" jobb kvar, fick löneökt idag

Det är så att de har brist, de i princip måste ha tag i en och det nu... Även en som kan ta helöger och nätter och till rätt lön så visst!

Jag fick inte tag på rektorn igår och idag jobbar jag.. Men får väl se om han hör av sig till mej, jag har mailat alla mina uppgifter

Det låter inte så dumt.. Jag har redan stolar bakåtvända 3st så jag klarar mej, vill ju kunna åka till bibliotek eller dagmamman som finns en bit bort, är ju den enda i min närhet
  • majlinsa

Jätte roligt att läsa..

Om en pedagog frågade efter en stol för att kunna åka iväg och jag vet det innan hade jag mycket väl kunnat tänka mig att komma tidigare med stolen och även installera den i bilen..

• eval

Kolla så att du får räkna dina egna barn i barngruppen = extra omkostnadsersättning varje dag. Jag vet inte om det SKA vara så, erbjuder det självklart till den som vill ha sina egna barn.
    Det kanske var förr egna barnen inte fick räknas in? Och nu att det ska räknas in. Hm, jag vet inte, men kolla det innan iallafall, har du två egna barn hemma så är det 240kr/vecka om du jobbar deltid.
    Och kom ihåg när du deklarerar nästa år (haha, det ska komma från någon med mitt goda minne) att skatteverket ännu inte har förstått att omkostnadsersättningen är skattefri, måste påpekas varje år. Bli inte orolig om du får mycket restskatt att betala, det är de som gör fel.

• 4barnsMom

Nu är det mera på G

De kommer på hembesök på tisdag.. Åhh, jag är så kluven..

Jo, jag får ha mina egna barn, men jag börjar backa på det, känns som de behöver ha minst 15 timmar på sitt dagis iallafall...

Vad tittar de på när de kommer hem? Vad vill de att jag ska ha/inte ha?

Gud jag känner ju dessa människor, gillar inte att de ska dömma mej och sen ska jag sitta på möten och tala i motpart om ett par veckor.. Jag ingår i en Protest/arbetsgrupp som ingår i arbete som går mot annat rektorn håller på med

Känns jobbigt...

Men, men.... Kanske man ska ha andra barn och inte sina egna va? Ja, det känns vettigast, jag kan ju ändå ha mina hemma när det är lugnt och det känns bra...

Svar på tråden Dagmammor (dagbarnvårdare) se hit!!!!