• Anonym

hur lång tid tog det innan ni fick ersättning från alfakassan?

från att ni skrev in er som arbetslösa

• Svar på tråden hur lång tid tog det innan ni fick ersättning från alfakassan?
  • Anonym

va?????lever du på spar pengar?

• MalinAnnaJosefine
    Anonym skrev 2009-03-17 15:04:21 följande:
    va?????lever du på spar pengar?
    Jag har en sambo som vi lever på just nu!!
  • Anonym (soc)

Jag fick avslag nyligen pga att jag inte uppfyller arbetskravet, det tog kanske ett halvår innan de beslutade. Dock har jag en kompis som fick besked inom en vecka (!)

Min sambo väntar fortfarande på besked, han ansökte första januari...

Eftersom vi inte klarar oss på min halvtidslön på ca 6500 kr så blir vi nu tvingade att gå till soc. Vi hade antagligen klarat oss helt okej om han fått alfakassa och har försökt hålla ut så länge som möjligt genom att låna pengar från föräldrar osv. Hemskt att det ska ta så länge!

• Jenely82

För mig tod det ca exat 2 månader......från det jag skickade in ansökan tills jag fick pengarna

• Helena m Adrian Nov 02

oj. nu har jag ju iof varit arbetsllös en omgång tidigare, så jag fanns väl liksom redan med på ett sätt.. men denna gång så skrevs jag in 1 feb och fick pengar i slutet på januari.

men då hade jag ju som sagt ett litet försprång även om jag skulle in med nya arbetsgivarintyg osv...

Som tur va har jag nu jobb igen....

• Verkligen
    Jenely82 skrev 2009-03-17 22:31:02 följande:
    För mig tod det ca exat 2 månader......från det jag skickade in ansökan tills jag fick pengarna
    Då hade du ganska tur då...
    Fattar inte varför det ska ta sån tid.
    Börjar bli svårt att betala räkningar och ha pengar över till shopping och andra nöjen.
  • Anonym (fattig)

Skrevs in i januari och har inte fått pengar än, har pratat med dom nu i veckan och det ser inte ljust ut!
    Får inga pengar denna månad heller tydligen, jag är så J*VLA förbannad och ledsen.
    Blir ännu argare då folk i ens omgivning klagar på att dom får ju så "lite" pengar, dom får BARA 8000:-..

Jaa det är synd om er som får så lite, när det finns dom som inte får nåt alls.

• StockholmDexter

När det gäller arbets villkoret ska man ha 480 timmar i en sammanhängande period om 6 månader med minst 50 timmar i månaden.
    I mitt fall har jag jobbar 9 månadär i minst 50 timar i månaden men om man räknar från samma månad jag blev arnetslös så kommer jag sakna 8 timmar till de 480 krävda.
    Däremot o jag hoppar över en månad tillbaka i tiden kommer jag exakt ha dessa 480 timmar i en 6 månadärs sammanhängande period.
    Är det så Akassorna räknar eller är det rent" wishful thinking" från min sida?

• Anonym

vilka kassor har ni??

ja har alfa,kommer de gå fortare eftersom ja va arbetslös 19 dagar i september å de nu e samma period???

• Bispan

Hmm, vad är det för skillnad mellan a-kassa och alfa-kassa? Eller är det inte någon skillnad?

• Anonym

alfa e
    namnet på akassan bara

• Bispan

Aha, jag trodde alfa-kassan var den ersättning man fick från när man inte arbetat till sig ett helt arbetsvillkor. Typ att man får max 300 kronor om dagen därifrån.

Sen trodde jag att a-kassan använde man när man får upp till 80% av lönen i a-kassa. Men då kan man alltså få 80% av lönen från båda dessa.

Svar på tråden hur lång tid tog det innan ni fick ersättning från alfakassan?