• hotten

Jamaica ?

Valet å kvalet blir vinterns resa till Hawaii + L.A eller
    Jamaica+ 4 nätter miami/orlando el dyl

letat i tabeller å det regnar betydligt mindre på Jamaica än många andra öar i västindien å hawaii, men aldrig haft nått intresse för Jamaica egentligen, bara det att jag blivit så less å alltid ha regn på min semester

Nån som vart på Jamaica - Montego bay?
    vilket hotell? nån som bott/sett holiday inn? har ett så bra pris, hur var all inclusive?

vad tyckte ni? vad fanns det att göra? (har ett barn på 9 år oxå)
    blir det lång tråkigt med 2 veckor?

sjukdommar? farliga djur? sjukvård/medeciner?

Maten (här är gubben enormt kräsen, så om vi skall få en bra semester så måste det finnas typ file mignom dagligen)...

prisnivån? osv..

stannade ni nån annanstans stopover eller kombination? vilken sträcka flög ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-29 21:52

vi har skippat jamaica så besvära er inte med att svara om det!

• Svar på tråden Jamaica ?
  • CosmicCat

Nu var jag iofs bara på Jamaica-Montego Bay en dag under vår kryssning, men alla i vårt sällskap konstaterade att vi ALDRIG ville återvända dit. Människorna var enormt "på" och ibland ganska hotfulla. Då vårt fartyg gick in mot Montego Bay såg vi en skarp gräns då havet utanför var turkost och vattnet närmast Jamaica var en bajsbrun sörja full med allsköns bråte. Vet inte om detta berodde på något tillfälligt som en orkan eller om det alltid är så.

• hotten

hmm å andra sidan har jag märkt att människorna blir så även på andra håll när fartygen kommer i hamnen, de vill göra sig pengar.. först är det så lungt å alla är vnliga men ack vänta den dagen dessa stora fartyg kommer i hamnen, värsta marknads hat stämning utbryter...
    men det kanske är än värre på jamaica ?

puffar på här

• ullisg79

En av mina bästa vänner vart på jamaica-Montego Bay för ett par veckor sedan. Det var fint väder o havet vart jättefint men jamaicanerna var inte jättepositivt inställda till turister tydligen...

• claire

Jag har bott på Jamaica i två vändor á 3 månader. Regnperiod för hela ön är på våren, mellan typ januari och mars om jag inte minns helt fel. Helt otrolig ö. Visserligen var jag backpacker och "resident" men har varit några vändor vid kusten med. I Montego Bay har jag bott på ett "medelklass" hotel i några nätter som hette Gloriana (fräscht, mysigt, med pool, helt ok). Frågor? :)

• hotten
    claire skrev 2009-03-17 19:39:07 följande:
    Jag har bott på Jamaica i två vändor á 3 månader. Regnperiod för hela ön är på våren, mellan typ januari och mars om jag inte minns helt fel. Helt otrolig ö. Visserligen var jag backpacker och "resident" men har varit några vändor vid kusten med. I Montego Bay har jag bott på ett "medelklass" hotel i några nätter som hette Gloriana (fräscht, mysigt, med pool, helt ok). Frågor? :)
    eh jag vet ju inte men enl väderstatestik så regnar det 20 mm fördelat på 4 dagar i januari.. regnperioden skall börja i maj...
  • Mrs Moneybags

Skulle jag åka till Västindien skulle jag hellre åka till en lugnare ö som t ex Trinidad & Tobago eller Barbados. Särskilt om jag åkte med en 9-åring... Annars blir man nog lätt fast i turistområdet eftersom miljön utanför inte alltid är särskilt barnvänlig.

• hotten
    Mrs Moneybags skrev 2009-03-17 21:39:39 följande:
    Skulle jag åka till Västindien skulle jag hellre åka till en lugnare ö som t ex Trinidad & Tobago eller Barbados. Särskilt om jag åkte med en 9-åring... Annars blir man nog lätt fast i turistområdet eftersom miljön utanför inte alltid är särskilt barnvänlig.
    mm men dit är jag så ofta ändå... har fadderbarn på trinidad som jag besökt under 10 år å lärt känna massa folk där så jag brukar ha semester på Tobago å så göra utflykt till trini, tar ju bara 15 min med flyg,
    ibland flyger man via barbados hem så då blir det några dagar även där..

grejen nu är att jag inte vill ha regn, å enl statestiken så regnar det betydligt mindre på jamaica än de andra...
  • hotten

claire _ jag återkommer säkert med frågor till dig, skall kolla upp mer här så jag slipper besvära i onödan

• sommartorpet

Jag har varit på Jamaica en gång men måste säga att det inte lockar igen direkt. Vi bodde på denna anläggning som är jättefin och bara 15 minuters bilresa från Montego Bay. Personalen är jättetrevlig, husen fantastiska, omgivningarna magnifika men det känns ändå inte rätt.

tryallclub.com/index.php

Vi bodde i en av villorna så vi hade egen husa, trädgårsmästare/poolskötare, kokerska. Fick all mat lagad, kläderna tvättade och strukna, disken diska och huset städat. Det var som att bo på hotellet (som det också finns ett i området) fast man hade större ytor och mer att säga till om hur just vi ville ha det.

• Cocarola

Tillbringade en månad på Jamaica och hade det underbart!

Mo Bay bör dock undvikas, likaså Kingston. Vi bodde i en egen bungalow i Negril som har en milsvid gyllene sandstrand 3 veckor, och en vecka i eget hus utanför Port Antonio i en vecka. Båda ställena är urmysiga, men jag skulle gjort tvärtom idag. Men då ska man veta att Negril är mycket mer turistifierat men har också mycket aktiviteter, restauranger etc.

En annan resa så bodde även vi på Tryall (golfklubb med egna villor) och hade det superlyxigt, men väldigt segregerat.

Prisnivån är lägre än Hawaii, men man måste sätta sig in i var man ska äta, hur mycket saker ska kosta etc för annars får man lätt betala för mycket i turistområdena.

Det enda som jag tyckte var otäckt var trafiken, de kör som galningar.
    Maten var god, fräsch, men ensidig. Efter en månad höll vi på att få fjädrar allihopa! Oxkött finns sällan, och är sällan rätt tillagat, utan det är kyckling, fisk & skaldjur som gäller, tillsammans med rice and peas. Mycket god vegetarisk kost.

Bodde 2 ggr 1 natt på Hotell Riu (all inclusive) medan vi förflyttade oss mellan södra och norra sidan, och det var suveränt, men kunde lika gärna varit i USA.

Det finns massor att göra, om man gillar att klättra i vattenfall (kom sent, och betala för en egen guide så slipper ni horder av amerikaner från kryssningsfartygen), bada med delfiner, åka flotte på floden, zip-lining, bada med krokodiler (!) , mm mm. Skulle ni bestämma er för att åka kan du kontakta mig och få detaljerade rekommendationer!

• hotten
    Cocarola skrev 2009-03-21 23:42:50 följande:
    Tillbringade en månad på Jamaica och hade det underbart! Mo Bay bör dock undvikas, likaså Kingston. Vi bodde i en egen bungalow i Negril som har en milsvid gyllene sandstrand 3 veckor, och en vecka i eget hus utanför Port Antonio i en vecka. Båda ställena är urmysiga, men jag skulle gjort tvärtom idag. Men då ska man veta att Negril är mycket mer turistifierat men har också mycket aktiviteter, restauranger etc.En annan resa så bodde även vi på Tryall (golfklubb med egna villor) och hade det superlyxigt, men väldigt segregerat.Prisnivån är lägre än Hawaii, men man måste sätta sig in i var man ska äta, hur mycket saker ska kosta etc för annars får man lätt betala för mycket i turistområdena. Det enda som jag tyckte var otäckt var trafiken, de kör som galningar. Maten var god, fräsch, men ensidig. Efter en månad höll vi på att få fjädrar allihopa! Oxkött finns sällan, och är sällan rätt tillagat, utan det är kyckling, fisk & skaldjur som gäller, tillsammans med rice and peas. Mycket god vegetarisk kost.Bodde 2 ggr 1 natt på Hotell Riu (all inclusive) medan vi förflyttade oss mellan södra och norra sidan, och det var suveränt, men kunde lika gärna varit i USA.Det finns massor att göra, om man gillar att klättra i vattenfall (kom sent, och betala för en egen guide så slipper ni horder av amerikaner från kryssningsfartygen), bada med delfiner, åka flotte på floden, zip-lining, bada med krokodiler (!) , mm mm. Skulle ni bestämma er för att åka kan du kontakta mig och få detaljerade rekommendationer!
    ok tack, då är detverkligen inget för oss, framför allt så skulle gubben svälta å vara på uselt humör när de inte finns ordentlig mat vi äter inte havsdjur å kyckling vägrar han oxå utomlands, ja inte är vi kaniner på heltid heller..
  • we are all unique

Hej Hej
    Jag är Jamaican och jag känner inte igen detta beskrivning som de flesta av er har, jag tycker ni för söker info om jamaica från nätet , det finns 4 000 000 turist som besöker Jamaica varje år, hade era beskrivningar varit norm då skulle inte så många besöker där.
    Jag e själv från Montego Bay, och Tryall ligger inte i montego bay måste jag säger och inte ens i turist område om man e inte en golf fan.......... Det finns allt från Glorianna(turist hotel) till Ritz Carlton in montego Bay..
    Ska man besöker Jamaica med barn då föreslå jag att man stannar i Ochio Rios eller St. Mary, däe finns många familj hotel. Montego Bay är för de som har lite mer pengar o lite mer sociala, Jamaican är inte rädd för att pratar med turist och det e kanske det som ni uppleva som obekvamt.
    Vill man bor billigt då ska man hålla sig till hippie kultur i Negril, där bor massa hippe o europeer.................
    Inom montego Bay finns hipstrip där alla resurs för turist e koncenterad, klart kan man åka runt.......
    Visst det finns folk som vill försöka sälja weed till er men det e bara att säger nej.... om man inte vill, men vill man inte pratar med lokal befolkning, då e jamaica fel resemål, själv ska jag o 8 svenska kompisor åka dit under Juni.........
    www.seejamaicacheaply.com
    www.visitjamaica.com
    www.jamaicans.com

• Jadi

Jag skulle hellre åka till Hawaii än Jamaica. Jag har tyvärr inget positivt att säga om Jamaica. Hög brottslighet (jobbar själv inom polisen och Jamaica tas ofta upp som exempel över land med hög brottslighet) och människorna är alldeles för "på". När vi besökte en strand där hade vi en person som "vaktade" oss. Vi var hans om vi ville ha taxi eller åka på utflykter. Dvs han satt brevid oss när vi låg och solade och följde efter oss vart vi än gick och tjatade konstant på oss att vi skulle köpa snäckor och åka på båttur via honom. Ryser fortfarande vid tanken.

• hotten

som jag redan konstaterat så blir det ingen jamaica, låter inte lockande

Svar på tråden Jamaica ?