• petsod

Vingelsjuka på katt-någon???

Har en 10-årig hankatt som plötsligt i helgen blev jätteslö och slutade att äta.
    Tog honom till veterinären igår som inte kunde se något på blodproven mer än något förhöjda värden på de vita blodkropparna vilket kan tyda på en infektion. De såg inget onormalt på rtg och katten fick ligga kvar på dropp igår.
    Nu ger vi honom atibiotika men han vill inte äta och är jätteslö och är dessutom lite vinglig på bakbenen.

Läste om något som heter vingelsjukan och undar nu om någon har erfarenhet av detta eller tror sig veta vad min katt kan ha drabbats av.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-18 08:17
    Igår em beslutade jag mig för att lägga in Nisse igen så att han får dropp och injektioner av antibiotika då han kräks av tabletterna. Ska ringa till veterinären vid 11 för att kolla läget. Vi ger det väl till efter helgen men det måste nog vända snart om han ska ha en chans.

Tack för alla inlägg, det värmer.

• Svar på tråden Vingelsjuka på katt-någon???
  • CTMT

Kan ju vara ett virus på balans-nerven kanske? Precis som människor kan få.
    Man kan även bli vinglig av t.ex. öroninflammation.

• petsod

Fru annmi skrev 2009-03-17 14:09:52 följande:

Kika på kattsjukdomar.sehoppas din kisse kryar på sig Jam & Kram!
    Tyvärr stämmer symptomen in på vingelsjuka som dessvärre är obotbar.
  • Fru annmi
    petsod skrev 2009-03-17 14:17:34 följande:
    Fru annmi skrev 2009-03-17 14:09:52 följande:
    Tyvärr stämmer symptomen in på vingelsjuka som dessvärre är obotbar.
    Men de e inte säkert ändå,men be veterinären göra mer undersökningar mm på kissen....Har oxå suttit & läst som du & lyssnat på olika forum mm,men veterinären är ju trots allt bäst!
    Såg du att du kunde ställa fråga på sidan föresten? Kanske kan vara nå't.....

*Kramas*
  • petsod

Fru annmi skrev 2009-03-17 14:33:42 följande:

Men de e inte säkert ändå,men be veterinären göra mer undersökningar mm på kissen....Har oxå suttit & läst som du & lyssnat på olika forum mm,men veterinären är ju trots allt bäst!Såg du att du kunde ställa fråga på sidan föresten? Kanske kan vara nå't.....*Kramas*
    Tack. Hoppas ju självklart att det inte är vingelsjuka. Min syrra jobbar som förman på stall.avd så jag vet att Nisse har fått bästa tänkbara vård men de vet ju inte vad som är fel med honom eftersom det inte visar något på proverna. Självklart ska vi ge Nisse en chans men samtidigt lider man ju med honom när man ser hur dålig han är.
  • Fru annmi
    petsod skrev 2009-03-17 14:37:07 följande:
    Fru annmi skrev 2009-03-17 14:33:42 följande:
    Tack. Hoppas ju självklart att det inte är vingelsjuka. Min syrra jobbar som förman på stall.avd så jag vet att Nisse har fått bästa tänkbara vård men de vet ju inte vad som är fel med honom eftersom det inte visar något på proverna. Självklart ska vi ge Nisse en chans men samtidigt lider man ju med honom när man ser hur dålig han är.
    Lycka Till & håller tummar tassar & tår här....
  • nano

Våran katt levde ganska många år med vingelsjuka, runt 5 tror jag (flyttade hemifrån en stund efter han fick diagnosen) och mådde bra nästan hela tiden. I somras blev han för dålig då han itne längre kunde ta sig på på en våra lägsta stolar och soffor och hade svårt att hålla sig ren.

• Max mamma

Finns ngt som heter FIP som katter åxå bla kan bli vingliga av.
    Min systers katt fick det nu i vintras å fick tyvärr avlivas.
    Sök på FIP på google.se

• petsod

Ringde till vet. nu på fm och då visade det sig att Nisse hade över 40 graders feber igår em när jag kom in med honom så nu har de bytt antibiotika + att han sitter på dropp så förhoppningsvis är det en infektion som jag verkligen hoppas att vi får bukt med så att han får komma hem snart.
    Dessvärre var han 10 år när vi fick honom så vi fick inte försäkra honom, jippi vad det springer iväg.

• petsod
    nano skrev 2009-03-17 16:27:06 följande:
    Våran katt levde ganska många år med vingelsjuka, runt 5 tror jag (flyttade hemifrån en stund efter han fick diagnosen) och mådde bra nästan hela tiden. I somras blev han för dålig då han itne längre kunde ta sig på på en våra lägsta stolar och soffor och hade svårt att hålla sig ren.
    Enligt de som vet så kan man inte fastställa "vingelsjuka" förrän vid obduktion men det var ju skönt att er katt fick några bra år trots sin sjukdom.
  • nano
    petsod skrev 2009-03-18 12:35:12 följande:
    Enligt de som vet så kan man inte fastställa "vingelsjuka" förrän vid obduktion men det var ju skönt att er katt fick några bra år trots sin sjukdom.
    OK, var inte med till vet. Kanske är det nåt dom sätter när dom inte vet? Har haft flera bekanta vars katter också fått vingelsjuka, en gick tråkigt nog bort efter bara 2 veckor när dom fick diagnosen.
  • petsod

Nu efter mycket om och men har veterinären äntligen hittat orsaken till Nisses sjuktillstånd. Han har en kraftig inflammation i ena njuren och i bäckenbotten så vi vet inte vart detta slutar. Han svarar inte så bra den behandling han har fått och har fortfarande hög feber.

Vi ska ge det till imorgon och annars får han nog tyvärr åka till katthimmelen.

Svar på tråden Vingelsjuka på katt-någon???