• Millis09

Ska snickra ny altan, vill ha fina tips o bilder!

Vi hade tänkt göra om vår altan i vår. I
    dag ringer snickaren och säger att dom kommer redan nästa vecka!!!
    Roligt, men jag känner mig inte så redo än. Hade tänkt kolla runt lite innan. Den nuvarande består av träplattot direkt på marken. Den nya kommer bli ihöjd med altandörren, ca 0.5 m upp.
    Jag önskar nu tips och ideer!!
    Bra hemsidor med fina bilder eller varför inte din egen????
    Allt är av intresse. Särskilt olika typer av räcken. Allt kommer bli i trä. Inget plexiglas eller liknande.
    Vad är bra att tänka på? Ge mig era bästa tips!

• Svar på tråden Ska snickra ny altan, vill ha fina tips o bilder!
  • Saffy

Jag vill också ha tips! Hittade inga bra hemsidor alls. Har för mig Äntligen Hemmas hemsida hade ritningar och inspiration, men jag tyckte inte jag hittade nåt..

• Millis09

Är jag inne på "rätt" tråd, eller är det hem & hushåll eller inredning jag skulle frågat?

• Saffy

Vet inte riktigt... :) Tänkte samma sak när jag skulle skriva tråden som du hann före.. :)

• veera

Jag vill bara tipsa om en bok: Strora terassboken av Dag Thorstensen. I den finns det massor av bilder och olika lösningar. Sök om den finns på biblioteket där ni bor.

Altan, visst är det samma som terass eller är jag helt ute och seglar?  Här i Finland används aldrig ordet altan, här har vi bara terasser. 

Vi hade tidigare cementplattor men vi höjde upp golvet ca 40 cm och satte trägolv med ett trästaket runt. Det finns nog nån bild i mitt galleri men terassen syns inte så bra på bilden.
    före.jpg
    Bilden visar egentligen hur hemskt det såg ut före min nya rabatt.

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • Millis09

Terass, altan? Ja, vad är egentligen skillnaden. Har inte tänkt på det förut. Terass låter så lyxigt på något sätt.
    Var förbi grannen en bit bort idag och tog några bilder på deras terass/altan så jag har något att visa snickaren på fredag. Igår försvann alla träplattor så nu är det bara en massa sand och jord. Hoppas inte det blir regn bara...
    Vad tror ni ska jag byta forum?

Svar på tråden Ska snickra ny altan, vill ha fina tips o bilder!