• Fruochmamma

Hund med vinterkräksjuka

Idag fick jag hämta min vovve på hunddagiset eftersom hon kräkts på tom mage hela förmiddagen. De tror det är vinterkräksjuka som tydligen härjar i Mölndals området just nu.

Hon ska ju vara utan mat i 24 timmar, få mycket vatten så hon inte torkar ut och vara hemma tills hon inte kräks mer.

Om hon nu inte kräks ikväll eller inatt vågar man lämna henne ensam hemma imorgon under dagen? Jag arbetar 75% och kommer givetvis hem under lunchen för att ta henne på en promenad. Eller behöver hon konstant uppsikt?

Vad tycker ni?

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Hund med vinterkräksjuka
  • SnipSnapSnut

Har aldrig hört talas om att hundar kan få vinterkräksjuka.
    Min hund spyr ibland om den inte fått mat. Alltså när den har tom mage.

Köp majsvälling och ge den, det har jag gjort och det är jättebra för det blir lite matigare. Koka ris kan man också göra...

• JBC

Tror nog du kan lämna hemma om du ändå kommer hem. Friskt vatten är som sagt viktigt men det kan den ju ha tillgång till även när du inte är hemma.

Fasta 24 timmar, därefter överkokt ris (mycket vatten!), kokt vit fisk och verum hälsofil. Tror den dieten bör hållas en vecka medans man matar tillbaka mycket försiktigt till den vanliga maten.

tiken har vart magsjuk i någon typ av vinterkräksjuka ett flertal gånger och dieten ovan är från min vet. Har dock lyckats mata tillbaka för fort ett par gånger, då har det kommit bakslag, så var försiktig!

• Jesslan

jag hade aldrig åkt iväg vår förra hund fick nån sorts magsjuka och han blev snabbt dålig. Hade du lämnat dina barn ensamma??(bara en fråga absolut inget påhopp)

• köttbullelydnad

Nej, jag hade nog "vov:at" tror jag. Vinterkräkan för hundar kan göra dem rejält medtagna, och de kan dessutom lämna "små, trevliga presenter" till en tills man kommer hem.

• Fruochmamma

Hm får nog knalla hem tidigare än planerat och se hur hon mår. Hon har inte kräkts en enda gång sedan jag hämtade henne igår iallafall.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Hund med vinterkräksjuka