• Anonym (?)

Hur fungerar gymnasiepoäng?

Såhär står det på mina meriter på studera.nu

Fullständig poäng:
    2500
    Individuell poäng:
    2500
    Avgångsår:
    2008
    Omfattning:
    F (Fullständig)

Vad innebär detta? Är 2500 poäng OK? Alltså, jag är helt förvirrad, förstår ingenting om det här..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-17 15:13
    Har 12.14 i snitt... är det medel eller under medel??

• Svar på tråden Hur fungerar gymnasiepoäng?
  • Blyger

Ring en studievägledare på komvux eller på arbetsförmedlingen, de kan hjälpa dig med att översätta bertygen till nya poängskalan!

• smurfan0

2500 poäng har man om man tagit "examen" från gymnasiet. Man har alltså en fullständig 3 årig gymnasieutbildning.

Om 12.14 är medel eller inte beror ju på vad du har tänkt söka för nått. Du tar dig inte in på läkarlinjen iaf =P.

• pumpkinhead

2500 poäng är en full gymnasiegång hade du haft mindre hade du inte haft ett fulländat betyg. jag har 2550 men det beror på att jag helt plötsligt hade läst en halv kurs som jag inte ens valt så de va bara o fortsätta

• lilla V

Alltså....2500 p har du om du har gått ut gymnasiet och fått minst godkännt i alla ämnen. F betyder fullstädig som du skrev, du har alltså en fullständig gymnasieutbildning. Sen måste du räkna ut högskolepoängen genom att räkna ihop alla dina betyg. rätta mig om jag har fel, 10 p för G, 15 p för VG och 20 p för MVG. Sen kommer jag inte ihåg hur man gör. Men 12.14...låter som VG och G huvudsakligen. 20.0 är ju högst.

Svar på tråden Hur fungerar gymnasiepoäng?