fler som skall fasa ut burkmat till vanlig mat nu?
fler som skall fasa ut burkmat mot riktig mat nu? Kanske kan inspirera varandra?

fler som skall fasa ut burkmat mot riktig mat nu? Kanske kan inspirera varandra?
Vad räknas som obarnvänlig mat...?
Min tjej är snart 1 år och mitt "problem" är att hon inte vill ha burkmat - varken hemlagad eller köpt. Hon vill bara ha det vi äter (men helst välling) och det är svårt att veta hur mycket hon får i sig. Hon äter kanske motsvarande 1 burk/dag.
Jag gör så att jag gör lite mer barnvänlig (typ pasta och köttbullar) mat till lunch. sen på kvällen kanske det blir mer vuxen mat och då för de (har en son som är 3 också) äta "bäst det går". De äter ju sen välling på kvällen innan läggdags.
Känner dock inte att hennes matvanor är optimala, då det blir en hel del välling samt att hon vill äta på natten också.
Koka potatisar och förvara dem i kylskåpet. Köp grönsaker i konservburkar.
Ni ska äta strips och kött - ni ger barnet kött, potatis och grönsaker.
Enkelt och fort.
ja det var ju smart, jag kan nog komma på massor med grejer men mitt stora gissel är bara att veta att hon äter tillräckligt. Min bvc tant sa att det kan du aldrig styra över, men nu äter hon 200 gram mat och frukt och sedan är hon mätt.. men det är ju iofs massa vätska i burkmaten
jag ser faktiskt inte problemet, om du ändå ska göra 'bra' mat till dottern, varför inte göra samma 'bra' mat till er andra med??
Det är väl ett ypperligt tillfälle att ändra matvanorna, för ganska snart inser hon att ni äter olika mat, hon vill testa er mat, och vill inte äta det som du har lagat speciellt till henne.
När vi äter 'ej barnvänlig mat', = starkt kryddad mat, så tar jag bort så mycket jag tror han äter innan jag kryddar till oss.
Ang kryddad mat så brukar det gå lätt att ta lite kryddor först och sen ta undan mat till barnen och krydda mer till oss vuxna.