• LHUF

fler som skall fasa ut burkmat till vanlig mat nu?

fler som skall fasa ut burkmat mot riktig mat nu?  Kanske kan inspirera varandra?

BVC tanten sa igår att nu är det dags att ge samma mat som ni äter, annars kan det bli tvärnobben sedan eller att hon bara vill ha fiskbullar eller korv.. . Jag är bara rädd att hon inte skall få i sig tillräckligt med mat..
    Men det känns bökigt att behöva laga olika maträtter.. då vi ofta äter obarnvänlig mat.. Men det kanske är så man gör? 
    jag ville bara se om det är fler som är i samma fas Min dotter blir 1 i dagarna.
    Tilde 080319
  • Svar på tråden fler som skall fasa ut burkmat till vanlig mat nu?
  • JohPet

Min tjej är snart 1 år och mitt "problem" är att hon inte vill ha burkmat - varken hemlagad eller köpt. Hon vill bara ha det vi äter (men helst välling) och det är svårt att veta hur mycket hon får i sig. Hon äter kanske motsvarande 1 burk/dag.

Jag gör så att jag gör lite mer barnvänlig (typ pasta och köttbullar) mat till lunch. sen på kvällen kanske det blir mer vuxen mat och då för de (har en son som är 3 också) äta "bäst det går". De äter ju sen välling på kvällen innan läggdags.

Känner dock inte att hennes matvanor är optimala, då det blir en hel del välling samt att hon vill äta på natten också.

• LHUF
    AtroCious skrev 2009-03-17 15:17:39 följande:
    Vad räknas som obarnvänlig mat...?
    hehe kanske inte så nyttig och bra för ett barn. vi slarvar med grönsaker och så.. 
    JohPet skrev 2009-03-17 15:19:47 följande:
    Min tjej är snart 1 år och mitt "problem" är att hon inte vill ha burkmat - varken hemlagad eller köpt. Hon vill bara ha det vi äter (men helst välling) och det är svårt att veta hur mycket hon får i sig. Hon äter kanske motsvarande 1 burk/dag. Jag gör så att jag gör lite mer barnvänlig (typ pasta och köttbullar) mat till lunch. sen på kvällen kanske det blir mer vuxen mat och då för de (har en son som är 3 också) äta "bäst det går". De äter ju sen välling på kvällen innan läggdags. Känner dock inte att hennes matvanor är optimala, då det blir en hel del välling samt att hon vill äta på natten också.
    okej, ja dottern äter burkmat och gröt och youghurt osv..  men det är som sagt det svåra att veta hur mycket man skall laga till så det blir ordentligt. hon är ganska liten så jag vill få i henne ordentligt. Men har också tänkt att börja på kvällen för då äter hon ju välling lite senare
    Tilde 080319
  • Schnooglewookiemush

Koka potatisar och förvara dem i kylskåpet. Köp grönsaker i konservburkar.

Ni ska äta strips och kött - ni ger barnet kött, potatis och grönsaker.
    Enkelt och fort.

• LHUF

ja det var ju smart, jag kan nog komma på massor med grejer men mitt stora gissel är bara att veta att hon äter tillräckligt. Min bvc tant sa att det kan du aldrig styra över, men nu äter hon 200 gram mat och frukt och sedan är hon mätt.. men det är ju iofs massa vätska i burkmaten

Tilde 080319
  • Angel1978

jag ser faktiskt inte problemet, om du ändå ska göra 'bra' mat till dottern, varför inte göra samma 'bra' mat till er andra med??
    Det är väl ett ypperligt tillfälle att ändra matvanorna, för ganska snart inser hon att ni äter olika mat, hon vill testa er mat, och vill inte äta det som du har lagat speciellt till henne.

När vi äter 'ej barnvänlig mat', = starkt kryddad mat, så tar jag bort så mycket jag tror han äter innan jag kryddar till oss.

• JohPet

Ang kryddad mat så brukar det gå lätt att ta lite kryddor först och sen ta undan mat till barnen och krydda mer till oss vuxna.

• LHUF
    Angel1978 skrev 2009-03-17 15:37:35 följande:
    jag ser faktiskt inte problemet, om du ändå ska göra 'bra' mat till dottern, varför inte göra samma 'bra' mat till er andra med?? Det är väl ett ypperligt tillfälle att ändra matvanorna, för ganska snart inser hon att ni äter olika mat, hon vill testa er mat, och vill inte äta det som du har lagat speciellt till henne. När vi äter 'ej barnvänlig mat', = starkt kryddad mat, så tar jag bort så mycket jag tror han äter innan jag kryddar till oss.
    nej det är sant. sedan är det också så att sambon jobbar ofta så han kommer hem efter middagsdags så vi äter ofta när hon har lagt sig. Men visst klart att det är bra att göra mat som alla kan äta. 
    Tror jag tänker för mycket på hur mkt hon skall få i sig osv.. men eftersom hon är liten så vill man ju ha koll
    Tilde 080319
Svar på tråden fler som skall fasa ut burkmat till vanlig mat nu?