Beijer: Har du en menscykel på 34 dagar och du befinner dig på dag 30 så bör du inte ha ÄL nu, utan det bör du ha haft för ungefär 10 dagar sedan, dvs. runt dag 20 i cykeln. Tänk på att din menscykel och kalenderns datum kan skilja sig åt, bara för att du är på dag 20 i din cykel betyder inte det att det är datum 20 i kalendern, det kan lika bra vara 3,10,17,25, 31 eller vilket datum som helst i kalendern.
Du skrev att du haft lite brunaktigt i någon dag, jag antar att du syftar på brunaktiga flytningar, det är dessa som brukar kallas för spottings. Dessa är ett tecken på att mens är på väg, de kan även komma ett par dagar efter att mensen slutat. Jag brukar alltid ha spottings ca 2-3 dagar innan mens och 1-2 dagar efter mensen slutat.
Har du ÄL ska du ha 2 streck som är lika starka eller så kan ett av strecken vara starkare i färgen, men de ska alltid vara 2 tydliga streck. Får du bara 1 streck så är det negativt = ingen ÄL. Stickorna ska normalt bara visa ÄL under 1 dag, och när man får utslag bör man försöka ha sex inom 24-48 timmar om man vill bli gravid. Ibland kan de visa fler dagar, 2-3. Men vet inte om de visar positivt om man är gravid, då kanske du bör ta ett grav.test istället om du misstänker det.
Mitt tips är att när du får mens, anteckna i en kalender/almanacka när du har mens och håll koll på detta under några månader så att du lär känna din menscykel. Du bör ha ÄL ca 14 dagar innan nästa mens, i ditt fall runt dag 19/20/21. Prova att börja testa från dag 16 eller 17och tills du får starkt utslag eller till dag 23. Bör stå i din app också, är bara slöseri med tid och pengar att testa halva/hela månaden om du ändå inte har ÄL då. Ett annat tps är att du kollar dina flytningar, när du får segt äggvite liknande slem är det ett tecken på ÄL. Googla och sök efter "Billingsmetoden" för att läsa mer om detta med att undersöka flytningar.