• Anonym

äta nyttigt men rätt billigt?

har alltid lyxat till det med maten, färska skaldjur, färsk fisk, färska bär,svamp etc

sambon har bra jobb, men nu blir jag arbetslös inom kort

hur fortsätter man äta nyttigt och gott utan att ruineras. vill ju inte lägga allt på maten

innan la vi kanske 4-5 tusen på mat/månad
    2 vuxna runt 25

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-18 13:07
    Bor på en liten ö med en enda affär.....

• Svar på tråden äta nyttigt men rätt billigt?
  • Mamsis

Jag med två barn äter för ca 2500 kr per månad. Handlar en gång i månaden på Willys och kompletterar på "hemmaaffären". Det är dessutom en väl tilltagen summa.

Dock är det fryst fisk som gäller inte färsk, jag jämför priser men vi äter kött minst en gång i v, kyckling varannan, fisk en gång i v osv..
    Inte så att vi känner att vi försakar något, man lär sig ganska snabbt vad som brukar vara prisvärt.

Jag gillar grytor, ungarna gillar tacos, fläskkottlett/filé med hemmagjorda potatis klyftor. Blodpudding gillar de också och det är ju superbillig mat.

• Anonym

Man köper fisk, grönsaker, frukt eller vad man nu vill ha i billig affär och låter bli de färska varorna till förmån för fryst. Det är inte hjärnkirurgi, det är bara matematik. Jämför priserna och köp där det är billigast.

• mandelkatt

Jag skulle vilja tipsa om baljväxter som linser och bönor. Det är nyttigt, billigt och lätt att variera i soppor, såser, grytor, biffar, sallader osv. T.ex. pastasallad med bönor och vinägrett eller vegetarisk bolognese sås med röda linser, eller varför inte tomatpaj med linser? Om man köper okokta baljväxter i stora påsar så är det billigare än att köpa i konserv.

• speed

Jag kan inte heller förmå mig att dra ner på maten eller dess kvalitet. Jag sa upp lite försäkringar och slutade käka lunch ute. Det finns alltid andra saker man inte behöver, men bra mat är inte något man vill vara utan tycker jag.

• sötäpplet

Här är en till som vill äta mat av bra kvalité men till ett hyggligt pris.

Vi lever enligt följande:

* När vi har råd och när priset på eko-varor inte är dubbelt så dyrt (eller mer) så köper i eko.

* Vi köper helst närproducerat eller eko kött, men har överlag minskat mängden kött per vecka. Köper andra delar av djuren samt att vi köper större förpackningar, delar och fryser in i större utsträckning än tidigare.

* Vi lagar mat från grunden. T.ex. köper vi aldrig färdigrätter, aldrig falukorv, burkpastasåser, pulversåser, färdig kryddat grillkött osv. Undantagsvis köper vi en smaksatt cremefraise eller t.ex. varmkorv några gånger på hösten.

* Vi äter ute ca 1 gång/månad

* Vatten till alla måltider (utom nån gång på helgen då det blir några glas vin).

* bakar fika bröd, köper aldrig.

* vegetariskt minst en gång/vecka.

* mycket bönor, linser, rotfrukter och grönsaker.

• Waldo

Jag har fortfarande inte fattat kopplingen folk gör mellan billigare mat och dålig mat.
    Detta är i mina ögon till viss del en myt.

Man handlar efter årstid, köper de frukter som är billiga.
    Välj mer rotfrukter istället för impoterad gurka och isbergssallad
    Köp billigare kött ex högrev och gör långkok o grytor osv
    Baka istället för att köpa bröd o fika
    Osv.

MEN, vad detta kräver är att man lägger ner lite mer tid på sin mat. Är man beredd på det går det alldeles utmärkt att äta billig och bra mat

• Helojna

Jag handlar för 2500 i månaden och vi är en familj på 3. Sambo, jag och dotter 2½.
    Willys- har fint billigt frukt och grönt, mejeriprodukter och torrvaror samt Huggies blöjor.
    Lidl- har lördagsgodis och billig frukt samt torrvaror
    City Gross- Kött, fisk, fågel samt Huggies blöjor.
    Ö & B- Hygienartiklar, diskmedel, trasa mm
    Ica Maxi- Medlemskortet ger fina erbjudanden, mejeri, Euroshoper kött och vissa torrvaror.

Märket Euroshopper är inte ett skitmärke, det har viss kvalitet på kött, torrvaror.

Fiskbilen kan man köpa nått av.. större bit desto billigare.
    Torget på lördagar inne i stan brukar ha frukt och grönsaksförsäljning. Lite små mysigt att handla så också.

Jobbigt att handla så? JO lite kanske.. man vänjer sig och det är bra med motion. Har ni bil så ställ den och gå och handla... ni sparar då på bensa!

Lycka till och hoppas du fick lite ideer...

• Anonym

bor på en liten ö med en enda affär!
    så det finns inte mkt alternativ ; )

Svar på tråden äta nyttigt men rätt billigt?