• Anonym (Stina)

norge vs sverige

Det är såhär att jag och min sambo bor i Oslo. Pga finanskrisen så bor och jobbar vi här. Förutom varannan helg då vi åker hem till sverige, för han har sin son då. Så då får vi bo hos hans föräldrar den helgen.

Visst har det fungerat bra. Vi har nu hållt på såhär i ett år snart. Tanken var att vi skulle flytta tillbax till sverige igen efter ett år. Ett år har gått nu i April, men sambon vägrar flytta tillbaka.

Mitt i allt detta blir jag GRAVID! Och vill då absolut inget hellre än att flytta tillbaks till Sverige. (Jag har min familj, mina vänner osv där) Iochmed att jag ska vara mammaledig i ett år så är det väl ganska så logiskt att jag vill vara nära mina vänner och släkt. Dessutom är detta första barnet för mig, och då behöver man alltid mammas hjälp lite då och då...

Min sambo vägrar flytta till Sverige och jag vägrar bo kvar. Vi bråkar om det här jämt, och jag är ledsen varje dag pga detta. Jag har försökt få honom att förstå att det faktiskt FINNS jobb i sverige, bara man letar. Men om du gärna vill vara i norge och jobba så gör det. Du kan ju pendla som väldigt många människor gör. Mån-tors jobb. Men det vägrar han! Han vill inte ha en "splittrad" familj igen.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till... först blev jag så glad för barnet och nu vet jag varken ut eller in... snälla nån där ute, HJÄLP MIG!!!!

• Svar på tråden norge vs sverige
  • Anonym

Du behöver faktisk inte din familj och vänner för att ta hand om ditt barn. Det är ganska enkelt att ta hand om ett spädbarn. Den behöver värme och bröstmjölk för att klara sig. Inget annat.

• Anonym (inte för alla)

Det där gäller iofs inte alla. Själv är jag ett (tack och lov) levande exempel på att det många gånger behövs ett starkt socialt skyddsnät runt omkring för att man ska orka som nybliven förälder.

Anonym skrev 2009-03-17 18:48:42 följande:
    Du behöver faktisk inte din familj och vänner för att ta hand om ditt barn. Det är ganska enkelt att ta hand om ett spädbarn. Den behöver värme och bröstmjölk för att klara sig. Inget annat.
    TS - jag förstår att du känner att du vill ha din familj och dina vänner nära särskilt nu när ett barn är på väg. Samtidigt undrar jag, hur öppen är du/har du varit för att skapa ett nytt kontaktnät där ni bor nu? Jag har själv erfarenhet av att flytta långt från familj och vänner och det är inte plättlätt alla gånger att skapa nya band. Men det går ju oftast om man verkligen försöker.

Annars vet jag faktiskt inte, att bli mamma när man själv redan från början mår uselt är inget jag skulle rekommendera så då kanske det ändå är bäst att ni bor på varsin ort. Hur skulle sambon reagera om du bara tog ditt pick och pack? Är han inte villig att försöka hitta en lösning som ni båda kan må bra med?
  • malinka2
    Hårda bud du! så en mamma som är ledsen och har hemlängtan tycker du är optimalt?

TS, jag vet inte riktigt vad jag ska svara, förstår att du sitter i en jobbig sits. Vad är det som lockar sambon i Norge som inte finns i Sverige? Hur är hans kontakt med släkt o vänner i sverige?
  • Anonym (Stina)
    malinka2 skrev 2009-03-17 18:59:15 följande:
    Hårda bud du! så en mamma som är ledsen och har hemlängtan tycker du är optimalt? TS, jag vet inte riktigt vad jag ska svara, förstår att du sitter i en jobbig sits. Vad är det som lockar sambon i Norge som inte finns i Sverige? Hur är hans kontakt med släkt o vänner i sverige?
    Det som lockar är mer pengar! Det finns jobb i sverige så att han kan vara nära sin familj, OCH tjäna pengar. Men då tjänar han inte så mkt som han vill.. så pengar är viktigare för honom...
    Han har som sagt sin son här i sverige, som vi kan få ha mycket oftare om han flyttar med till sverige.. men inte ens det tycker han är värt att flytta för!!! Han har noll släkt i norge, några vänner har han.. men det är mestadels i sverige som kontaktnätet är.
  • Anonym (Stina)

Anonym (inte för alla) skrev 2009-03-17 18:56:18 följande:

Det där gäller iofs inte alla. Själv är jag ett (tack och lov) levande exempel på att det många gånger behövs ett starkt socialt skyddsnät runt omkring för att man ska orka som nybliven förälder. TS - jag förstår att du känner att du vill ha din familj och dina vänner nära särskilt nu när ett barn är på väg. Samtidigt undrar jag, hur öppen är du/har du varit för att skapa ett nytt kontaktnät där ni bor nu? Jag har själv erfarenhet av att flytta långt från familj och vänner och det är inte plättlätt alla gånger att skapa nya band. Men det går ju oftast om man verkligen försöker. Annars vet jag faktiskt inte, att bli mamma när man själv redan från början mår uselt är inget jag skulle rekommendera så då kanske det ändå är bäst att ni bor på varsin ort. Hur skulle sambon reagera om du bara tog ditt pick och pack? Är han inte villig att försöka hitta en lösning som ni båda kan må bra med?
    Jag har verkligen försökt få fler vänner här. Men jag har ett jobb som dagisfröken på ett familjedagis och jobbar endast med en person. De andra jag känner här har jag försökt komma inpå livet, men det är svårt.
    Ja, du.. hur han skulle reagera är väl som nu. Tycka att jag förstör hans framtid. Men vad ska jag göra. Jag vill hem. Och vi sa det från början också.
  • Anonym (Stina)
    Jojo, så kan man också se på det.
  • Anonym

Vad arbetar han med och hur mycket skiljer sig lönen mellan Sverige och Norge?

• Anonym (inte för alla)

Sa ni från början att Norge var tillfälligt? Då förstår jag att det blir extra svårt, jag skulle bli tokig på min man om han nu plötsligt bestämde att vi ska vara här varaktigt (bor utomlands just nu).

Anonym (Stina) skrev 2009-03-17 19:05:09 följande:

Anonym (inte för alla) skrev 2009-03-17 18:56:18 följande: Jag har verkligen försökt få fler vänner här. Men jag har ett jobb som dagisfröken på ett familjedagis och jobbar endast med en person. De andra jag känner här har jag försökt komma inpå livet, men det är svårt. Ja, du.. hur han skulle reagera är väl som nu. Tycka att jag förstör hans framtid. Men vad ska jag göra. Jag vill hem. Och vi sa det från början också.
  • Anonym (Stina)
    Anonym skrev 2009-03-17 19:47:01 följande:
    Vad arbetar han med och hur mycket skiljer sig lönen mellan Sverige och Norge?
    Han arbetar på ett försäkringsbolag. Visst skiljer sej lönen endel, men det beror ju på landet. Allt är dyrare här, därav lönen.
  • Anonym (Stina)

Anonym (inte för alla) skrev 2009-03-17 19:47:11 följande:

Sa ni från början att Norge var tillfälligt? Då förstår jag att det blir extra svårt, jag skulle bli tokig på min man om han nu plötsligt bestämde att vi ska vara här varaktigt (bor utomlands just nu). Anonym (Stina) skrev 2009-03-17 19:05:09 följande:
    Ja, ett år skulle vi vara här var det sagt...
  • Anonym

Å, sitter i samma skiten själv. Fast vi bor i Sverige, sambon är svensk och jag norsk. Nu är vi på var vår ytterkant. Jag tycker livet i Sverige är för jobbigt, men han vill inte flytta till Norge.. Jättesvårt!!!

• drea

Hej!
    Vi bor i Oslo och jag ska snart flytta hem igen medan mannen kommer att bo kvar. vi har båda starka viljor så vi blir särbos ett tag.
    Jag har jobb i Sverige och vi har hus där, så det är egentligen inget svårt val.
    Min tanke ang din situation...
    Du jobbar ju nu i Norge, hur blir det med din föräldrapenning? Den lär ju komma från Nav el din arbetsgivare? Ska du flytta tillbaka till Sverige kan ju det bli ett problem.
    Jag tycker att du ska göra som du känner, han kommer att flytta efter om du flyttar själv. Har han väl sett barnet kommer hans samvete inte att kunna göra annat...

• Anonym (Stina)
    drea skrev 2009-03-17 21:12:45 följande:
    Hej! Vi bor i Oslo och jag ska snart flytta hem igen medan mannen kommer att bo kvar. vi har båda starka viljor så vi blir särbos ett tag. Jag har jobb i Sverige och vi har hus där, så det är egentligen inget svårt val. Min tanke ang din situation... Du jobbar ju nu i Norge, hur blir det med din föräldrapenning? Den lär ju komma från Nav el din arbetsgivare? Ska du flytta tillbaka till Sverige kan ju det bli ett problem. Jag tycker att du ska göra som du känner, han kommer att flytta efter om du flyttar själv. Har han väl sett barnet kommer hans samvete inte att kunna göra annat...
    med min föräldrapenning får jag utbetalt om jag föder i norge. Sen får jag bo vart jag vill.
Svar på tråden norge vs sverige