• Moder07

Slemhosta/rethosta... 2-åring.... snabba svar

Sonen  på snart 2 århar hostt nu i snart 30 minuter... låter som om han ska kräkas n'stan varje gång. Fick upp en del slem för kanske 15 minuter sen men han fortsätter hosta konstant.

Han får mollipect 3 gånger per dag

Finns det något man kan göra förutom att försöka få i han i mer vätska, han vägrar dricka om han själv inte vill... och det vill han så klart inte nu.

• Svar på tråden Slemhosta/rethosta... 2-åring.... snabba svar
  • April Mamma

Hosta är ju inte dåligt/farligt...men jobbigt såklart. Det brukar ju förvärras på kvällarna/förnatten.

Ett tips är ju att lägga honom på en extra kudde när han skall sova...men det visste du säkert redan =)

• Moder07

Jodå vet de mesta.. men problemet nu är han intensiva hosta just nu... Känns som han har en massa slem som inte kommer upp.. hostat så länge nu... snart 40 minuter

• Moder07

vi står i kö dit... men tar sån jv tid att komma fram här i norrland.

asparinC skrev 2009-03-17 18:38:41 följande:
    Ring sjukvårdsupplysningen. De kan mer än FL!
  • Gummis

Kokat ljummet vatten brukar dämpa bra om det är rethosta, slemmet åker upp och ner tills de antingen kräks upp det eller det kommer ut via avföringen. Men mitt tips som funkar är ljummet vatten. Det lindrar också om det gör ont när han hostar.

• Moder07

Han har slutat hosta nu och somnade av utmattning.. fick upp slem 2 gånger till allas glädje.

Tycker så synd om honom när han kämpar på som han gör, vill ju att min lilla älskling ska må bra. Försöker med vätska så fort han vaknar igen.

• Gummis
    Moder07 skrev 2009-03-17 19:26:41 följande:
    Han har slutat hosta nu och somnade av utmattning.. fick upp slem 2 gånger till allas glädje.Tycker så synd om honom när han kämpar på som han gör, vill ju att min lilla älskling ska må bra. Försöker med vätska så fort han vaknar igen.
    Prova då med ljummet vatten det lindrar betydligt bättre än kallt. Se bara till att det är kokat. Varm saft är också jättebra typ svartvinbär, vet att man inte ska ge söt men gör den jättesvag och du får tänka att du får ju också i honom lite energi. Ge honom INTE mejerivaror eftersom det är slembildande.
  • Max mamma

Det är ju bra om slemmet kommer upp,och att han blir så slemmig är för att han får slemlösande hostmedicin 3 ggr/dag.
    Men jag VET att det är jobbigt...stackarn!

Svar på tråden Slemhosta/rethosta... 2-åring.... snabba svar