Sist jag var på bröllop (vinterbröllop) var klädseln just mörk kostym.
Jag hade en mörklila, knälång klänning i råsiden, jag hade en cerisérosa sjal för att pigga upp klänningen lite. Högklackade skor och en liten snygg handväska i samma färg som sjalen.
Du kunde kanske ta nån ungefär knäkort klänning i lite finare material (dvs. inte bomull), till pingst passar det ju bra med nån ljus färg. Alternativt en snygg kjol + topp, eller ett par ytterst festliga byxor och en snygg topp.
Jag skulle INTE ta långklänning till klädkoden mörk kostym, jag tycker långklänning "hör" till en högre finhetsgrad, såsom frack eller smoking.
TS: har du några idéer själv? Det är lättare att kommentera om du själv har någon idé om vad du vill ha på dig.
Jag hittade följande råd skrivna av Magdalena Ribbing:
www.dn.se/mat-dryck/etikett/kladsel-1.110456
"Han: Mörk kostym (mörkblå eller mörkt grå, eventuellt modesvart), vit skjorta och sidenslips eller fluga i valfri färg utom svart och vitt, gärna mönstrad.
Hon: Fin kvällsklänning av siden, sammet eller annat utpräglat aftonfint tyg. En elegant byxdress, eller kvällskjol med jacka eller överdel i samma finhetsgrad går lika bra. Om du väljer klänning bör den inte vara baraxlad eller golvlång. "