• LillaStollan

Mörk kostym på pingstbröllop

Vi är bjudna på bröllop i pingst och klädseln är mörk kostym. Har kollat runt lite på nätet men tycker att det är lite luddigt vad man förväntas ha på sig. På BT står det "Lång klänning eller kort elegant klänning". Tycker det är ganska "brett". Vad hade du valt för kläder???

• Svar på tråden Mörk kostym på pingstbröllop
  • Drakfisk

Sist jag var på bröllop (vinterbröllop) var klädseln just mörk kostym.
    Jag hade en mörklila, knälång klänning i råsiden, jag hade en cerisérosa sjal för att pigga upp klänningen lite. Högklackade skor och en liten snygg handväska i samma färg som sjalen.

Du kunde kanske ta nån ungefär knäkort klänning i lite finare material (dvs. inte bomull), till pingst passar det ju bra med nån ljus färg. Alternativt en snygg kjol + topp, eller ett par ytterst festliga byxor och en snygg topp.

Jag skulle INTE ta långklänning till klädkoden mörk kostym, jag tycker långklänning "hör" till en högre finhetsgrad, såsom frack eller smoking.

TS: har du några idéer själv? Det är lättare att kommentera om du själv har någon idé om vad du vill ha på dig.

Jag hittade följande råd skrivna av Magdalena Ribbing:
    www.dn.se/mat-dryck/etikett/kladsel-1.110456

"Han: Mörk kostym (mörkblå eller mörkt grå, eventuellt modesvart), vit skjorta och sidenslips eller fluga i valfri färg utom svart och vitt, gärna mönstrad.

Hon: Fin kvällsklänning av siden, sammet eller annat utpräglat aftonfint tyg. En elegant byxdress, eller kvällskjol med jacka eller överdel i samma finhetsgrad går lika bra. Om du väljer klänning bör den inte vara baraxlad eller golvlång. "

• LillaStollan

Det är vad jag har tänkt också. En klänning i finare tyg men inte hellång. Vet inte riktigt var jag ska hitta en sån klänning bara, som inte är snordyr för det känns inte särskilt användbart i den världen jag lever annat än när jag är på bröllop

Känner inte att det bör vara så tjockt tyg heller eftersom det kan vara riktigt varmt i slutet av maj.

Får kolla runt lite på nätet tror jag

• LillaStollan

Tänkte mest på den i mitten högst upp men sen kom jsg på att jag läst att det bör vara liten ärm på klänningen

• Drakfisk
    LillaStollan skrev 2009-03-17 19:27:38 följande:
    Tänkte mest på den i mitten högst upp men sen kom jsg på att jag läst att det bör vara liten ärm på klänningen
    Snygga klänningar! Jag tycker inte att det absolut måste vara ärm på klänningen, lite bredare axelband funkar också fint, tycker jag (alltså inte s.k. spagettiband). Man kan ju ha en tunn sjal att ha över axlarna om vigseln är kyrklig.

Jag hittade en sån här klänning när jag googlade lite:
    www.fashionguide.se/blog/uploaded_images/net-768986.jpg
    Den liknar lite en klänning jag hade på mig på ett bröllop i juni förra året.
  • LillaStollan

Den klänningen var också fin Jag jagar vidare. Har ju några månader på mig

• Fruochmamma

Kolla annar som du kan hyra någon klänning? De flesta brudklädesbutikerna hyr ju även ut.

Då vi gifte oss hade vi "Mörk Kostym", men det var absolut inget vi tänkte på under dagen och det var absolut inte alla som hade klätt sig enligt regelboken.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • LillaStollan

Tror inte det spelar någon större roll men det är ju inte så kul att varesig vara överklädd eller vara för lite uppklädd. Får se vad det blir

Svar på tråden Mörk kostym på pingstbröllop