• Rufs

Litet SF-mått i vecka 29+2

När jag för tre veckor sedan var på MVC och mätte SF-mått hade jag 24 cm i vecka 27 och nu hade det bara ökat till 25 cm i vecka 30. Däremellan har jag varit på 3D-UL och enligt måtten den barnmorskan fick fram när hon mätte bebisen så såg allt normalt ut och hon fick fram samma BF som på rutin-UL, vilket ju innebär att bebisen låg precis på medelkurvan. Vad kan ha hänt nu eftersom måttet knappt ökat??? Jag känner mig så orolig.

Barnmorskan verkade inte så orolig, men skickade en remiss för tillväxt-UL eftersom jag nu hamnade på nedersta kurvan och hon pratade om att bebisen eventuellt kan ligga på tvären och att det är därför det blev ett litet mått, men att hon absolut ville kolla upp det eftersom måttet nu avviker från den egna kurvan. Nån som också har fått ett litet mått och kan lugna mig?

• Svar på tråden Litet SF-mått i vecka 29+2
  • zilja

tyväörr har ja inte fått ett litet sf mått . men kan nog lugna dig att säga att hon har rätt. sf måttet beror oftast inte hur stor bebeisen är , det är hur den ligger , lr om den liggeri bakre lr främre.-.. lite olika . lr om magen sjunkigt. m.m.

• babynow

Behöver också bli lugnad då min historia nästan är identisk med "Rufs". Jag skall tillbaks till barnmorskan om en vecka för att återigen mätas. Kan säga att jag inte tänker på annat... Någon som vet varför det blir så här?

• AlxNilsson

jag hade 24 i sf mått i vecka 31 fick åka på ett tillväxt ul och allt såg bra ut, den va normalstor. har inte varit till bm efter det men ska dit på onsdag och se om magen växt något annars blir det ett nytt tillväxt ul. det var samma sak för mig förra graviditeten då stannade magen av i samma vecka och det var samma sf mått som den här gången. (ut kom en pojk på 3380gram och 50 cm när han föddes någon dag innan bf) så jag tror inte du behöver oroa dig!

• Rufs
    AlxNilsson skrev 2009-03-21 20:31:18 följande:
    jag hade 24 i sf mått i vecka 31 fick åka på ett tillväxt ul och allt såg bra ut, den va normalstor. har inte varit till bm efter det men ska dit på onsdag och se om magen växt något annars blir det ett nytt tillväxt ul. det var samma sak för mig förra graviditeten då stannade magen av i samma vecka och det var samma sf mått som den här gången. (ut kom en pojk på 3380gram och 50 cm när han föddes någon dag innan bf) så jag tror inte du behöver oroa dig!

Skönt att höra! Fick du någon förklaring till varför magen inte fortsatte växa i samma takt?

Håller tummarna för dig också då "babynow"! Hör av mig på tisdag och berättar vad jag fick för svar.

• AlxNilsson
    Rufs skrev 2009-03-22 21:40:12 följande:
    Skönt att höra! Fick du någon förklaring till varför magen inte fortsatte växa i samma takt?   Håller tummarna för dig också då "babynow"! Hör av mig på tisdag och berättar vad jag fick för svar.
    ne de fick jag inte. men de tror att jag bär barnet väldigt nära ryggen kan man säga!
  • Rufs

Tillbaka från tillväxtultraljudet. Allt såg bra ut och måtten ligger på -3,5%, vilket  ju är nästan på kurvan.

Bebisen ligger redan (vecka 31) väldigt långt ner i bäckenet och min mage har sjunkit, därför har jag fått ett avstannande SF-mått.

• babynow

Rufs - jag är sååå glad för din skull! Åhå, vad skönt att höra.

Jag skall ringa till en privat klinik idag för att försöka få en tid för tillväxtultraljud. Skall tillbaks till bm på fredag för ta sf-mått en extra gång. Kan hända då att hon skickar en remiss för tillväxtultraljud men jag klarar inte av att vänta tills jag får en kallelse så att jag betalar och går privat. Jag kanske säger för mycket nu men hoppas att jag får en tid på Vasakliniken tidigare.

Om igen - grattis Rufs!

Någon annan som haft litet sf-mått? Jag är väldigt orolig för detta.

• Rufs

Tack babynow! Jag håller tummarna för dig... du ska se att allt ser bra ut där inne i magen!

• AlxNilsson

Rufs - Vad skönt att höra att att gått bra för dig!

själv var jag hos BM idag och fick inte direkt det glada beskedet. mitt sf mått e fortfarande avstannande så jag har fortfarande ett sf mått på 24 (v 33+1).(har varit så 6 veckor tror jag) så på måndag ska jag iväg på tillväxt ul igen. så nu går jag och är orolig över att den lille känner av stressen och allt som jag bär på.

Svar på tråden Litet SF-mått i vecka 29+2