• BlueYee

Hur många helger FÅR man jobba???

Jobbar inom vården varannan helg. Nu sägs det att vi ev måste ta ytligare en heldag. Alltså 5 helgdagar på 4 veckor.

Finns det regler för hur många helgdagar man Får jobba???

Tacksam för svar....

• Svar på tråden Hur många helger FÅR man jobba???
  • Romantica1981

Trodde inte det fanns någon begränsning för detta. Vet att facket inte blir så glada om man arbetar mer än tio dagar i sträck. Kolla med din fackliga representant.

• BlueYee

det är ju det som jag funderar över....om man kan tvingas jobba i stort sett varje helg???
    Man får inte jobba för många dagar i sträck heller..

• snuttP

Du kan säkert tvingas jobba varje helg. Men kolla vad dina anställningspapper säger. Står det där att du är anställd för att bara jobba var tredje eller vad det kan va, så borde det ju gälla.

Annars så är mitt tips att ringa facket och kolla..

• Venna

Hur räknar de helgerna då?

Jag menar, på mitt jobb räknas helgpass som antingen ett pass man jobbar lör el sön. Men jag vet att fredag kväll också räknas som ett helgpass på flera andra ställen.

Tråkigt om det är ytterligare ett sön- eller lördagspass ni måste jobba. varannan helg känns ju som att det räcker till.

• sommar2001

Jag jobbar inom handels och reglerna där säger att man ska ha minst 16 sammanhängande lediga lördagar och söndagar under ett arbetsår. Hos oss är det från 1 april-31 mars.

• SkånetösiNorrland

Inom vården finns nog inga regler utan handlar om arbetsgivarens goodwill. vi jobbar 9helgpass på 6veckor minst. Känns väl sådär, men vårt jobb är ju ett kall så..
    (obs ironi!)

• majlinsa

Våra helgpass är fre kväll till sön kväll.
    Jag som jobbar nätter måste då jobba varannan helg och det känns inge vidare alls. MEN jag får helg ob för söndag natt men det räknas inte som en helg.. Medan den som inte jobbar nätter kan jobba 1½ helg ungefär på en månad.

• BlueYee
    SkånetösiNorrland skrev 2009-03-17 22:17:01 följande:
    Inom vården finns nog inga regler utan handlar om arbetsgivarens goodwill. vi jobbar 9helgpass på 6veckor minst. Känns väl sådär, men vårt jobb är ju ett kall så.. (obs ironi!)
    Hehe...ja visst
  • BlueYee

Mmmmm...det är ju trist eftersom min sambo oxå jobbar varannan helg! Och det är ju inte alltid man kan få barnvakt.......

Svar på tråden Hur många helger FÅR man jobba???