• Ella Mia

Fast eller rörligt pris vid köksrenovering?

Vi ska renovera köket i vår 20 år gamla lägenhet.
    Vad är att föredra fast eller rörligt pris?

Vi ska göra en del själva och ta hjälp med en del
    Har fått en offert på det fasta priset 27 000 kr, varav ca 6000 är material (reglar m.m.
    Vi reagerade på att materialkostnaderna var höga. Då sa snickaren att de lägger på 25% på både arbets- och materialkostnader, vid fast pris.

Hur skulle du göra - fast el rörligt pris?

• Svar på tråden Fast eller rörligt pris vid köksrenovering?
  • Pappa G

Ett fast pris är väl oftast att föredra. Då vet du ju vad det kostar. Sedan kan det ju ändå bli så att det blir tilläggsarbete om man upptäcker saker under tiden som arbetet pågår (som inte rimligen kunde förutses i förväg).

Försök att få in fler offerter, för att kunna jämföra.
    Påslag på material (i varierande procentsats) har ju så gott som alla.
    Påslag på arbetet på grund av fast pris låter mer ovanligt.

• kassio

Prispåslag på material gäller nog oavsett om det är fast eller rörligt pris, fast kanske att man inte vet _exakt_ hur mycket material eller vad som kommer att behövas. Jag tycker inte det låter så konstigt med påslag på grund av fast pris. Vid beräkning för offert med fast pris gör hantverkaren ett överslag på hur många timmar arbetet beräknas ta och eftersom ingen näringsidkare vill gå med förlust tar man troligen i lite i överkant för att inte riskera att i slutändan gå med förlust på arbetet.

Enligt min sambo hantverkaren skulle de flesta jobb han räknar på bli något billigare med rörligt pris på arbetet, men inte alla. Jämför fast respektive rörlig ränta på bolån, det sistnämnda oftast billigare på lång sikt men det förstnämnda på något sätt tryggare då man vet vilka summor man har att förhålla sig till.

• jenny b

rörligt pris!

min make är köksättare & de få ggr han lämnar fast pris så är alltid det priset högre än den verkliga kostnaden... i ett fast pris måste man räkna i vissa "om", vilket ger ett högre pris...likaså är det svårt att uppskatta tiden det tar och då blir det att man som förtegare räknar högt för vem vill gå med förlust???

• rosyposy

Svårt att säga, jag tycker ni ska begära in fler offerter så ni kan jämföra priset. Fast pris är väl att föredra om ni inte riktigt vet hur lång tid arbetet kommer ta. Är det tex ett knepigt jobb så är nog fast det bästa.
    Var dock noga med att skriva ett ordentligt avtal på hur eventuella tilläggsarbeten ska debiteras och exakt VAD som ingår i det fasta priset.

Svar på tråden Fast eller rörligt pris vid köksrenovering?