• ullisg79

Mexiko, Playa del Carmen

Jag, min sambo, våra barn (11 o 6 år gamla) o vänner till oss åker till Mexiko, Playa Del Carmen med Apollo den 13/10 och ska bo på The Reef Playacar.
    Någon som varit där o kan berätta lite? Väder under den perioden? Vad man MÅSTE göra o vad man INTE bör göra =)
    Vi kommer att gifta oss där nere och dagen efter bröllopet tänkte mannen o jag ha en heldag för oss själva, tips på saker man kan hitta på då? Helst ska det ju vara tokromantiskt =)
    Tacksam för all information!!!

• Svar på tråden Mexiko, Playa del Carmen
  • hotten

tänkte oxå åka de fanns så mycket billiga resor dit men avtår pgav alla kryp urk, jag trivs inte bland ormar å stora spindlar mm å behöva vara vaksam över ungarna när man behöver ta motgift å leta upp nått ruckel baki polishuset som har mnotgift dygnet runt.. nej tack.. men trevlig resa

• ullisg79
    hotten skrev 2009-03-17 21:35:40 följande:
    tänkte oxå åka de fanns så mycket billiga resor dit men avtår pgav alla kryp urk, jag trivs inte bland ormar å stora spindlar mm å behöva vara vaksam över ungarna när man behöver ta motgift å leta upp nått ruckel baki polishuset som har mnotgift dygnet runt.. nej tack.. men trevlig resa
    Jag avskyr oxå spindlar o framförallt ormar. Därför ska jag inte mig ut i vare sig buschen eller djungeln med eller utan barnen =)
    För vår del blir d stränder i all öändlighet o snorkling. Dessutom finns det inga som helst varningar ang varken knarkkarteller eller kidnappningar dit vi ska. O å andra sidan sker ju sånt överallt dagligen...
  • josan
    hotten skrev 2009-03-17 21:35:40 följande:
    Det ser inte riktigt ut så i Playa del Carmen. Det är snarare så att det står beväpnade vakter utanför de lite mer fancy butikerna. Såg nog inte en enda spindel eller orm under två veckor. Däremot finns det en del ödlor/iguanas, men de är harmlösa om man låter dem vara.
    Jättetrevligt ställe som jag varmt rekommenderar.
  • josan

Jag var där för ett par år sedan och skulle gärna åka tillbaka.
    Vi åkte ut till Cozumel och snorklade en dag. Tyvärr hade vi lite otur med vädret den dagen så det var inte så bra sikt. Jag rekommenderar den nya färjan över om du har tendenser att bli sjösjuk.

Vi var även till ruinstaden Tulum som ligger en bit därifrån nere vid stranden. Helt fantastiskt. Jag rekommenderar att gå med guide så får man en helt otrolig insikt i de olika pyramidernas och stenarnas funktioner och hur livet där var.

Bästa dagen under hela semestern var på Xel Ha, en ekopark med en inhägnad lagun där man kan snorkla bland en massa häftiga fiskar. En del är läskigt stora men är betydligt mer rädda för oss än vi är för dem.
    Man kan gå en riktig långpromenad på parkvägar genom djungel, får väja för en hel del häftiga stora ödlor som ligger och solar på vägen dock.
    Sen kan man lägga sig i en hängmatta under ett parasoll och ta igen sig innan man tar en tur i en stor flytring nerför floden. Har man lust och råd kan man simma med delfiner.

Hoppas ni får en trevlig semester!

• ullisg79
    josan skrev 2009-03-18 08:46:45 följande:
    Jag var där för ett par år sedan och skulle gärna åka tillbaka. Vi åkte ut till Cozumel och snorklade en dag. Tyvärr hade vi lite otur med vädret den dagen så det var inte så bra sikt. Jag rekommenderar den nya färjan över om du har tendenser att bli sjösjuk. Vi var även till ruinstaden Tulum som ligger en bit därifrån nere vid stranden. Helt fantastiskt. Jag rekommenderar att gå med guide så får man en helt otrolig insikt i de olika pyramidernas och stenarnas funktioner och hur livet där var. Bästa dagen under hela semestern var på Xel Ha, en ekopark med en inhägnad lagun där man kan snorkla bland en massa häftiga fiskar. En del är läskigt stora men är betydligt mer rädda för oss än vi är för dem. Man kan gå en riktig långpromenad på parkvägar genom djungel, får väja för en hel del häftiga stora ödlor som ligger och solar på vägen dock. Sen kan man lägga sig i en hängmatta under ett parasoll och ta igen sig innan man tar en tur i en stor flytring nerför floden. Har man lust och råd kan man simma med delfiner. Hoppas ni får en trevlig semester!
    Låter helt underbart =)
    Tack för tipsen!!!!
  • hotten

fast när man läser reseinfo så får man ju helt klart intrycket av att det finns en hel del kryp lite varstans inte bara buchen... (i jämförelse med så många andra reseinfo man läst om länder /öar däromkring där dyl kryp inte ens näms eller ens finns)
    Så jag har inte kollat mer på mexico pgav det, men såg nu att de hade billiga direkt charter (vore ju smidigt) så jag tänkte ge det en chans till men det räckte att jag läste vings resemålsfakta så tappade jag lusten igen..

jo ödlorna finns ju överallt de är ok, det var mest farliga (å de man inte vet om de är farliga) som jag vill vara säker ifrån..

men man kanske skulle kolla mer på det ändå
    så alla som vet berätta för mig å TS

• Elli47

Jag har varit i Mexico 1992 och det var underbart! Vi bodde dock i Cancun eftersom Playa del Carmen var en liten håla med knappt några hotell alls! Vi åkte över till både Cozumel och Isla de Mujeres, suverän snorkling på någon av öarna, minns inte vilken. Vi besökte även Tulum som var helt fantastiskt och så var vi givetvis till Chichén Itzá, ett av världens sju nya underverk!

• Elli47

Vad gäller insekter och sånt har jag inget minne av att vi såg något särskilt... eller blev varnade för något.

Svar på tråden Mexiko, Playa del Carmen