• Tegis

Farligt att sträcka armarna uppåt??

Nu har jag hört massor av förmaningar att man inte ska sträcka armarna uppåt när man är gravid, för att navelsträngen inte ska sno sig runt halsen på bebisen. Jag har hört det förut, men trott att det är något som man trodde förr eftersom det då var äldre personer som sa det, men nu är det en massa unga kvinnor också som har sagt det till mig. Är det någon som vet hur det ligger till. Är det bara en gammal myt som man trodde på förr, eller ligger det något i det? Jag måste fråga BM nästa gång.

• Svar på tråden Farligt att sträcka armarna uppåt??
  • CB72

Japp,, det stämmer.....dom ska helst inte lyftas högre än axel höjd...

• mammacatta

MYT!!!
    man ska inte lyssna på äldre mammor (mormor å sånna) så mycket, för de har fått mycket om bakfoten + att de ibland inte har ett dugg lust att ta in ny information...

sen vi yngre mammor (iallafall jag) tar in allt vi hör utan att sålla. jag har läst på för att kunna skilja på myter och sanningar, det är fantastiskt vilka grejer jag "hade för mig" innan bokläsarrejset när jag väntade nr1

• mammacatta

nejmen hallå, vilken doktor har sagt det? det ligger väl i samma fack som färdknäppen och ringlekar å magenskådande för könsbestämning...

• CB72

mammacatta- det är ingen myt.....Det är fakta....

• Bruden1

Fattar inte.....men vad skulle det ha med navelsträngen å göra?????

Fakta tack!

• Tegis

Jag tycker också att det låter lite långsökt att navelsträngen skulle påverkas av en sådan rörelse.

• blunda

Om det skulle vara sant så skulle jag bli arg på min barnmorska som inte sagt ett jota om det... m a o om en sån sak skulle vara sann borde man bli informerad om det och kunna läsa om det i alla dessa otaliga gravidböcker och tidningar.

• rubygirl

Om det är fakta vore det bra om någon kunde ange en (pålitlig) källa.

• Erka

Om det nu är så... Hur tusan gör man för att få på sig tröjor under graviditeten?

Ne. Svammel tror jag att sånt där är.... Kan för mitt liv in te föreställa mig att det gjorts undersökningar på detta, för hur i hela fridens namn skulle man kunna rättfärdiga det?
    "Vi ska bara kika om navelsträngen snirklar sig kring ditt barns hals, så sträck upp armarna en 10-20 gånger... Se där! Då satt den runt halsen! Bra, då vet vi!"

Skulle inte tro det.

• Michaela 83

hmmmm..har aldrig hört nåt liknande!! och jag som stått och hängt upp gardiner, nej..det tror jag inte på...

Svar på tråden Farligt att sträcka armarna uppåt??