• Anonym

Mjukstarta tjänsteföretag?

Jag håller bl.a. på med illustrationer och pluggar inom det. Nu har jag några kunder på gång som är intresserade av mina tjäntser. Men hur gör man bäst då?
    Jag har ju inget företag eller f-skatt ännu, och jag tror inte att jag ska tjäna mer än ytterst små summor så här i början. Hur tar jag betalt? När är det dags att söka f-skatt?

• Svar på tråden Mjukstarta tjänsteföretag?
  • Anonym

Någon som vet ?

• superanna

Eftersom det är företag som vill köpa tjänster av dej så förväntar de sej att du ska fakturera dem med utskriven moms, det vill säga du måset vara ett företag.

Registrera en enskild firma hos bolagsverket. Det är jätteenkelt och kostar bara några hundra om jag minns rätt.

• sommartorpet

Om du vill mjukstarta kan du ju använda dig av något hyr arbetsgivare företag som typ dinfirma.se eller bolagsbolaget.se. Sen kan du se om du får så mycket uppdrag att du tycker det är lönt att registrera eget företag och göra detta sedan.

• kontirio

Registrera enskild näringsidkare (kallas även enskild firma) kostar ca 1200kr. Görs på www.bolagsverket.se.

Som superanna skrev så om det är företag som skall anlita dig så vill de vanligtvis ha faktura. Det GÅR att lösa på annat sätt, en bokförare/revisor kan säkert upplysa dig om hur. Om du inte räknar med att tjäna några grova pengar på det (att det inte är din huvudsakliga inkomst, dvs att annat arbete ger större inkomster) så räknas det som hobbyverksamhet och då behöver du inte bokföra lika noggrant som för enskild näringsverksamhet.

Hör med ditt lokala Skattekontor, de är oftast väldigt hjälpsamma.

• superanna

Om du endast pluggar och inte har något annat arbete än det du säljer i din enskilda firma så är det ju bara momsen på det du sålt för som du ska betala in till Skatteverket. Det är upp till 32 000 kr du kan tjäna årligen utan att behöva skatta, det så kallade fribeloppet.

Så regga firman o sätt igång att fakturera. 25% av det du sålt för ska in till skatteverket. Inget krångligt! Håll koll på hur mycket du fakturerar o skriv in det i din vanliga deklaration sen tillsammans med de utgifter du haft samt vad du inbetalat i moms

• sommartorpet
    superanna skrev 2009-03-18 20:03:16 följande:
    Om du endast pluggar och inte har något annat arbete än det du säljer i din enskilda firma så är det ju bara momsen på det du sålt för som du ska betala in till Skatteverket. Det är upp till 32 000 kr du kan tjäna årligen utan att behöva skatta, det så kallade fribeloppet.Så regga firman o sätt igång att fakturera. 25% av det du sålt för ska in till skatteverket. Inget krångligt! Håll koll på hur mycket du fakturerar o skriv in det i din vanliga deklaration sen tillsammans med de utgifter du haft samt vad du inbetalat i moms
    Riktigt så enkelt är det inte. Att man som privatperson inte skattar för belopp under drygt 30.000 innebär inte att man som företag också slipper det.
    Först och främst, man är alltid boföringsskyldig som företag så det handlar inte bara om att "ha koll på vad man fakturerat" utan det ska också bokföras. Dessutom, som företag så har man väl lite kostnader också att bokföra inte bara intäkter.
    Sedan ska företaget göra bokslut och lämna en deklaration. Visserligen är den enskilda firmans deklaration en bilaga till den privata, men det ska trots allt göras.
    Att man inte betalar privat skatt innebär alltså inte att man slipper undan egenavifterna så förutom momsen är det ytterligare ungefär 25% av resultatet som ska betalas i skatt/egenavgift.
    Nu inte sagt att du inte ska starta eller att det skulle vara väldigt komplicerat, men man ska trots allt veta vad man gör och sedan köra igång rätt och riktigt.
  • superanna

Men det var ju en enskild firma hon skulle registrera och då är allt som blir över o företaget lika med egen taxerad inkomst (om hon inte periodiserar, vilket jag förutsätter att hon inte gör med så liten summa) Alltså kan hennes firma tjäna 32 00 kr utan att skatta.

• Anonym

Tack för svaren, det blev lite tankeställare. Jag hade inte ens tänkt så långt att jag antagligen kommer att få företagskunder, men än har det varit privat. Däremot har jag funderat lite över konsekvenserna av att ha f-skattsedel.

• sommartorpet
    superanna skrev 2009-03-18 20:23:54 följande:
    Men det var ju en enskild firma hon skulle registrera och då är allt som blir över o företaget lika med egen taxerad inkomst (om hon inte periodiserar, vilket jag förutsätter att hon inte gör med så liten summa) Alltså kan hennes firma tjäna 32 00 kr utan att skatta.
    Det spelar ingen roll om det är en enskild firma eller ett AB vad skatten gäller. Skillnaden är att i ett AB heter det arbetsgivaravifter och du som anställd ser alrig att din arbetsgivare betalar dem, i en ensild firma heter det egenavgifter men funerar likadant, det är företagets avgifte för att de betalar ut lön till anställa eller genererar vinst i enskild firma.
    Utöver det så betalar ju var och en sedan också en privat skatt på sin lön och den delen blir ju 0 om inomsten är under gränsen för jobbskatteavdraget.
    Man måste skilja på de olika skatterna som man betalar och vems et egentligen är även om man som företag betalar allt i en klump:
    1 Man betalar in momsen som egentligen är köparens skatt men som jag som säljare aministrerar in till skatteverket
    2 Man betalar in arbetsgivaravgifter/egenavgifter som är företagets avgifter på utbetalda löner
    3 Man betalar in den skatt man rait av på anställas löner eller sin egen privata satt i enskild firma, detta är de anställas pengar som man bara aministrerar inbetalningen av
    4 Slutligen, men bara i ett AB, betalar man också in skatt på företagets resultat.
  • Anonym (illustratör)

Just illustrationsbranschen är lite speciell för det finns många illustratörer som inte har f-skattsedel utan jobbar med vanlig a-skatt. Därmed förväntar sig inte alla företag nödvändigtvis en faktura.
    Men detta måste då klargöras för uppdragsgivaren innan uppdraget antas så de har möjlighet att ta ställning. Det blir då som en timanställning för dig, kan man säga.
    Väljer de att du ska utföra uppdraget m a-skatt betalar de helt enkelt, efter utfört jobb, in överenskommet arvode till dig , efter dragen skatt och de betalar även in de sociala avgifterna. Så jobbade jag litegrann i början.
    Nu vet jag inte heller vilken typ av uppdrag det rör sig om men kan tillägga när det gäller f-skatt att inte all moms ligger på 25% när det gäller illustration. Min moms tex. ligger på 6%.

• Anonym

Visst kan du driva företaget utan F-skattsedel, men då blir du i princip anställd av dina kunder som är skyldiga att betala in arbetsgivaravgifter för dig. När du ska sälja tjänster till andra företag kräver de oftast att du har F-skattsedel för att du ska få uppdraget.
    Om du kommer att ha en mindre verksamhet där syftet inte är att tjäna pengar så kan det anses vara en hobby, då gäler att du kan ha en omsättning upp till 30.000 kr utan att registrera dig för moms. Men det låter som om du ska ta uppdragen för att få in extra pengar, då finns ett vinstsyfte och du bedöms då driva näringsverksamhet. Eftersom den verksamhet du planerar att beriva är momspiktig ska du då också registrera dig för det.
    Du kan registrera dig p www.foretagsregistrering.se
    Det finns inga krav att du som enskid företagare ska vara registrerad hos bolagsverket.
    Kolla även på Skatteverkets hemsida, de erbjuder informationsträffar för dig som ska starta eget. Du kan också boka in ett besök med en skattehandläggare för mer information om hur du som företagare ska betala och redovisa skatten.

• Anonym

Tack allihop för all info ni delat med er! Och intessant att höra hur anonym illustratör gjort. Jag har inte marknadsfört mig på något vis än. Kanske kan jag vänta och se lite. Sen beror det på hur fort det går att få f-skatt om något intressant dyker upp också.

• Ealjkm

Så kul att du vill göra det!
    Lägg ut dina tjänster på www.fiverr.com/ - det är en internationell hemsida för frilansare just inom design. Jag jobbar inom produktutveckling och har köpt tjänster av dem tidigare. Så jag tror att det är en perfekt portal att få snabba uppdrag på. 

Sen ska du absolut inte starta egen firma. Inte om du bara vill testa. Jag gjorde det och det blev väldigt tungt administrativt. Kolla in tex www.bapelsin.me/ som är en ny startup som just låter en gigga utan egen firma. Dem har jag i alla fall signat upp till.

Jag tycker du ska köra. Testa i alla fall 1 uppdrag och ta det därifrån. Sjukt kul att få stå på egna ben och perfekt att köra vid sidan om studier eller annat.

Svar på tråden Mjukstarta tjänsteföretag?