• TigerLinn

Vad gäller på Taxfree på båten?

hej
    jag ska på finlands kryssning från sthlm till helsingfors nästa vecka..
    jag undrar om det är nån här som vet hur mkt cigaretter samt snus man får köpa per person?
    vi fösöker räkna ut hur mkt fickpengarna vi ska ah med oss..

vet ni vilka märken dom har?
    och vad det kostar?

tack på förhand

• Svar på tråden Vad gäller på Taxfree på båten?
  • mion
    TigerLinn skrev 2009-03-17 21:46:27 följande:
    hejjag ska på finlands kryssning från sthlm till helsingfors nästa vecka..jag undrar om det är nån här som vet hur mkt cigaretter samt snus man får köpa per person?vi fösöker räkna ut hur mkt fickpengarna vi ska ah med oss..vet ni vilka märken dom har?och vad det kostar?tack på förhand
    Jag brukar köpa 3 limpor ca dom brukar ju ibland kryssa i hyttnyckeln på det du handlat beror på hur stränga dom är med det,annars handla på =)
  • Drakfisk
    mion skrev 2009-03-17 21:58:43 följande:
    Jag brukar köpa 3 limpor ca dom brukar ju ibland kryssa i hyttnyckeln på det du handlat beror på hur stränga dom är med det,annars handla på =)
    Ja, ibland händer det att tax free-personalen inte riktigt bryr sig, men däremot (om man har otur) kan man ändå råka ut för tullen, som brukar bry sig om man för in mer än tillåten mängd. Det är inte rederierna som satt gränserna för hur mycket man får köpa, utan det är tullen som reglerar mängden man får ta med in i landet (gäller för just tax free-köpta grejer*, om man däremot åker från Sverige till Tyskland och köper sprit får man ta med sig heeelt andra mängder).

Läs mer här
    www.tullverket.se/sokordao/k/kopavarorpadinresafranettlandutanforeu.4.30cfbac4117bfb36546800095.html

* Åland har undantag från EU-reglerna, därav är sakerna som säljs i tax freen inte omfattade av EU:s övriga regler om införsel.

Sannolikheten för att man ska bli fast är dock LITEN, speciellt om det bara rör sig om en eller två extra limpor cigarretter.
  • mion
    Drakfisk skrev 2009-03-17 22:07:26 följande:
    Ja, ibland händer det att tax free-personalen inte riktigt bryr sig, men däremot (om man har otur) kan man ändå råka ut för tullen, som brukar bry sig om man för in mer än tillåten mängd. Det är inte rederierna som satt gränserna för hur mycket man får köpa, utan det är tullen som reglerar mängden man får ta med in i landet (gäller för just tax free-köpta grejer*, om man däremot åker från Sverige till Tyskland och köper sprit får man ta med sig heeelt andra mängder).Läs mer härwww.tullverket.se/sokordao/k/kopavarorpadinre...* Åland har undantag från EU-reglerna, därav är sakerna som säljs i tax freen inte omfattade av EU:s övriga regler om införsel. Sannolikheten för att man ska bli fast är dock LITEN, speciellt om det bara rör sig om en eller två extra limpor cigarretter.
    Klart det är upp var o en men dom på båten bryr sig knappast...
  • TigerLinn

det är alltså om jag förstår länken ovan bara två plarrot öl/cide per person man får ta i land..

??

hur många få man köpa och drick apå båten??

• Drakfisk
    mion skrev 2009-03-17 22:10:07 följande:
    Klart det är upp var o en men dom på båten bryr sig knappast...
    Nej jag vet att personalen som säljer grejerna inte bryr sig. De är ju glada ju mer de får sälja. (Många är dock samvetsgranna och håller tullens regler).

TigerLinn: i baren får du köpa hur många drinkar/glas cider eller öl du vill. Ingen bryr sig, förutom din plånbok
    Jag TROR att man egentligen inte får öppna det man köpt i tax freen ombord, men INGEN bryr sig. Sitter man i hytten och dricker nyinköpt cider märker ju ingen det.
  • MissLillan

det är inte tillåtet att dricka upp det du köpt i taxfree på båten. men det gör väl de flesta ändå.

TigerLinn skrev 2009-03-17 22:10:35 följande:
    det är alltså om jag förstår länken ovan bara två plarrot öl/cide per person man får ta i land.. ?? hur många få man köpa och drick apå båten??
  • MissLillan

så du får alltså inte köpa ett flak öl extra och säga att du dricker upp det innan du lämnar båten=)

• TigerLinn
    MissLillan skrev 2009-03-17 22:44:59 följande:
    så du får alltså inte köpa ett flak öl extra och säga att du dricker upp det innan du lämnar båten=)
    de undrar jag med..

om man får köpa ut mer och dricka i hytten typ som förfest..
  • Drakfisk
    TigerLinn skrev 2009-03-17 22:46:35 följande:
    de undrar jag med..om man får köpa ut mer och dricka i hytten typ som förfest..
    Alltså hur menar du? Man får egentligen inte köpa mer än tullens regler, olika försäljare tar olika hårt på den regeln. Om det är en försäljare som vill kryssa av t.ex. maxransonen cider på din hyttnyckel betyder det att du inte kan köpa mer. Eftersom man egentligen inte får öppna det man köpt på färjan spelar det ingen roll om du säger att du tänker dricka upp allt innan du lämnat båten.
Svar på tråden Vad gäller på Taxfree på båten?