FrökenLinda skrev 2009-03-17 22:21:51 följande:
Vet inte om jag hamnar i rätt forum nu men men..Det är så att min dotter på 5 månader har "platt" huvud på vänster sida då hon gillar att sova på denna sida. BVC-sköterska upptäckte detta först nu! Jag har sett att hennes huvud är lite osymetriskt men inte tänkt mer på det, tänkte att "jaja det syns ju ändå inte när hon får hår sedan". Men tydligen så var detta rätt "allvarligt" och hennes ena öra hade till och med börjat skjutas framåt så hela skallen är sne.. Nu iaf har vi införskaffat oss en "baby sleep" kudde och detta ska tydligen förhindra att hon lägger sig på andra sidan, men hon lyckas ÄNDÅ vända sig så hon ligger på rygg och med huvudet åt vänster sida! Jag lägger henne till rätta igen så hon ligger på höger sida igen. Har nån av er använt denna? Hjälpte den? Hon ska även få remiss till sjukgymnasten, vad ska dem göra? Jag tänkte inte på att fråga då jag var så chockad att det var så pass allvarligt..tacksam för svar
Min dotter har oxå snett huvud men hon lutar även huvudet åt sidan då hon sitter så hennes nackmuskel är lite hårdare på ena sidan. Vi fick remis till sjukgymnast och var där första gången när hon var 3,5 månad, nu är hon 4,5 mån och det sneda i huvudet är nästan helt borta men vi började avlasta själva hemma innan vi kom till sjukg. så det tog nog 1,5 månad men då har vi vart sten hårda att hon aldrig fick belasta den sidan och hon sover på sidan i sängen inte på rygg och det funkar fint, rullar ihop en handduk bakom ryggen så hon inte välter. Var på nytt besök idag hos sjukg. och fick fler övningar för att stretcha muskeln och man böjer på huvudet och nacken samt tränar på olika sätt upp styrkan i nacken bla genom att de ska ligga mkt på magen och lockas att titta åt "det andra" hållet. Detta är ju sånt ni kan börja med själva innan ni får komma till sjukg.
Men var noga med att avlasta så ska du se att det snabbt blir bättre. Man är såklart orolig när något inte är som det ska men var glad att ni ska få hjälp och det kommer gå tillbaka och bli bra!
Ni som har testat bumbon, när kan de börja sitta i den? så snart de kan hålla huvudet? Hur stadiga måste de vara i ryggen?