• FrökenLinda

Platt huvud!!

Vet inte om jag hamnar i rätt forum nu men men..
    Det är så att min dotter på 5 månader har "platt" huvud på vänster sida då hon gillar att sova på denna sida. BVC-sköterska upptäckte detta först nu! Jag har sett att hennes huvud är lite osymetriskt men inte tänkt mer på det, tänkte att "jaja det syns ju ändå inte när hon får hår sedan". Men tydligen så var detta rätt "allvarligt" och hennes ena öra hade till och med börjat skjutas framåt så hela skallen är sne..

Nu iaf har vi införskaffat oss en "baby sleep" kudde och detta ska tydligen förhindra att hon lägger sig på andra sidan, men hon lyckas ÄNDÅ vända sig så hon ligger på rygg och med huvudet åt vänster sida! Jag lägger henne till rätta igen så hon ligger på höger sida igen.

Har nån av er använt denna? Hjälpte den?

Hon ska även få remiss till sjukgymnasten, vad ska dem göra? Jag tänkte inte på att fråga då jag var så chockad att det var så pass allvarligt..

tacksam för svar

• Svar på tråden Platt huvud!!
  • jordgubbe0812

Hej.
    Vi har haft sådan kudde och den fungerade för oss. Vi tog bort den efter ca 6 månader för att hon skulle röra sig mer. Vårt huvud var dock aldrig snett, mest bakhuvudet som var platt. Det blev bättre men inte helt bra.

Vad sjukgymnasten kan göra är att hjälpa er med övningar så att barnet inte ligger på sidan i vaket tillstånd iallafall. Sen har jag läst om någon frigolit-hjälm som barn kan ha för att rätta till huvudet också.

Och det blir nog bättre med hår, men symetriskt vill man ju gärna ha det.

Lycka till.

• BöljandeGräset

Vår mellanson nickade också med huvudet åt vänster och blev sne. Jag såg det ganska snabbt men på bvc var det ett relativt nytt fenomen. En konsekvens av att inte barnen får ligga på magen och sova, anser jag. Jag förutspådde redan då att det skulle bli ett "framtida" problem då barnen är så tunga i huvudet utan stabiliserande muskulatur. Också ett bekymmer då de föredrar ena sidan. Detta var 1996. Ni får jobba på detta och vända och vända och vända och vända. Asiater är ibland fullständigt platta i nacke och bakhuvud då de alltid som spädbarn legat på rygg, det derformerar skallen för alltid. Jobba vidare och ta hjälp av sjukgymnasten så mycket ni kan!! Lycka till!

• Double the joy

Hejsan!
    Vår kille upptäckte vi det på när han var ca 3 ½mån. Fick prata direkt med sjukgymnasten då. Hans högra nackmuskel är kortare; kanske på grund av att han leget till vänster mest eller har han legat till vänster mest för att nackmuskeln är kort. Låter invecklat Vi har fått strechövningar som vi gör med honom varje gång vi byter på honom (lätt att få in det som rutin då)  O håller oxå huvudet mer till vänster. Saker ni kan tänka på redan nu är att prata med henne från höger sida så att hon själv strävar dit säg gärna till släkt och vänner att oxå göra det.Ha henne på mage så mycket som möjligt. Vänd huvudet när ni ser att hon har det till vänster
    Det kommer att ordna sig,
    Lycka till
    DTJ

♥¸.?°´¯) ♥Double the joy and two times the pleasure♥¸.?°´¯) ♥
  • FrökenLinda

oj.. blir nojjig nu.. för det är så pass illa att hennes lilla huvud faktiskt är snett...
    Men hon hänger inte med huvudet åt ena hållet utan hon är väldigt stadig i nacken och har i stort sett alltid varit. Jag hoppas verkligen att sjukgymnasten hjälper oss..

Jag kan bli så arg när dem skrämmer upp oss stackars nyblivna föräldrar "låt absolut inte barnet sova på mage!" JAG sov på mage JÄMT som bebis.. jag har fint runt huvud och jag slutade aldrig att andas..

tack för svaren!

• Double the joy

Med att ha henne på mage menar jag under uppsikt på dagtid. Ville bara klargöra det. Lycka till hos sjukgymnasten
    Kram DTJ

♥¸.?°´¯) ♥Double the joy and two times the pleasure♥¸.?°´¯) ♥
  • Megazen

Har en 5.5 mnd som är platt på ena sidan.Har varit hos sjukgymnast. Vi andvänder Baby Sleep. Men han lägger sig nästan på rygg i den + vrider huvudet at höger. Jag får vända rätt honom när han har somnat. Andvänder även Bumbo-sitter då jag inte får andvända baby-sitter pga belastning på huvudet. Har en sida du kan läsa lite på om du vill, nu säger du att hon inte verkar ha kort nackmuskel men ta en kik om du har tid. Lycka till.
    torticollis.dinstudio.se/text1_6.html

• cajane

Tråkigt, för manblir ju orolig som förälder. Synd att de inte upptäckte det tidigare för jag fick varningssignal på läkarkontrollen då mitt barn var 3 månader. Trodde det var rutin att de kollar sådant där... Min dotter var också lite platt på ena sidan men som tur var upptäckte vi detta i tid. Hade ändå köpt en uppsjö kuddar men efter en rejäl informationssäökning gällande kuddar konstaterade jag att många kuddar är helt fel trots att de är dyra. De rekommenderar tom fel kudddar på BVC och i barnaffärerna. Tror att kuddar kan hjälp en hel del. Jag köpte kuddar av Lentus bollfiber till sist och slängde de gammla kuddarna. Kuddarna ska vara av bollfiber om man går på de rekommendationer som verkar vara mest utvärderade. Finns bland annat en sajt på nätet där sjukgymnaster säljer dessa Lentus kuddar, Babykoncept heter de. Här finns även en del utvärderad information om platt skalle. Jag köpte några stycken kuddar där och hade en på skötbordet, en i vagnen och en i sängen. Så fort ja la ner barnet, babysitter, golv eller liknande använde jag kudde. Sedan struntade jag i rekommendationerna om att alltid lägga på rygg. Jag la mitt barn på sidan. Det finns även på denna sajt jag nämde ett hjälpmedel för att barnet ska stanna i sidoläge. Jag hade sedan mitt barn sittande eller halvsittande i knät så mycket som möjligt och från 3 månader kan man ju ha bumbo ibland. Försökte undvika babysitter och bilstol utan just när det är nödvändigt och som sagt la henne på sidan istället under dagtid men även när jag nattade henne. Detta får man ju själv ta ställning till om man vill ha sitt barn på sidan. Min BVC sköterska sa att det är okej med sidoläge under uppsikt. Jag hade sådär uppsikt... Ibland hamnade mitt barn på mage och då vände jag henne. Om hon låg på rygg roterade jag huvudet så att hon låg med huvudet på sned på den sida som inte blivit platt. Efter ett tag blir barnet så gammalt att det ändå rör sig i sängen och runt 7-8 månader så sov min dotter på mage av sig själv. Då kan man ju ändå inte hindra dem från detta när det sker mitt i natten. Så då blir ju huvudet också avlastat.

Hoppas det löser sig och jag känner många barn som blivit platta. Det finns hjälp att få och som sagt bra kuddar och avlasta huvudet så mycket man kan. Det var kämpigt ett tag sedan när de blir större så brukar det ordna till sig på ett eller annat sätt.

• Jannabus

Mina Isa har också sovit mest på en sida och därmed blivit rätt platt. Jag har påpekat detta för bvc hur många ggr som helst sedan hon var 3 mån, men de envisas med att säga at det växer bort. Även bvc-läkaren menar detta. Vi har aldrig använt nån kudde eller ansträngt oss, och vi ser nu vid 8 mån att det är påväg till det normala...

• FrökenLinda

Tack för alla svar och tips!
    Inatt sov hon med baby sleep kudden och låg på sidan hela natten men hon vaknade 3 ggr och skrek hysteriskt i ren panik av att inte kunna vända på sig.. =( Stackars bebis.. men hon vänjer sig väll får jag hoppas!

Megazen: nee men vad vet jag egentligen, ska absolut spana sidan TACK för tipset!

Cajane, snart det där med kudde överallt, har faktiskt inte tänt på de! Ska kolla upp dem där kuddarna!

För övrigt, ska hon sova på kudde när hon har sin baby sleep? Det verkar så knöligt att få till det plus att hon inte kan ha axlarna på kudden då.. =S

• Megazen

Man kan ha en platt kudde men då ska baby-sleepen ligga en bit in på kudden så hennes axlar ligger på kudden. Så sa min sjukgymnast.

• lillvilda

Min första son accepterade aldrig att ligga ner förutom på natten så han fick aldrig platt huvud på nått sätt men min andra son har varit en nöjd kille som låg i vagnen hela tiden vi var ute med den och gillade sin babysitter  så han satt gärna där å spanade. Det var ju så bekvämt så jag läta han sitta i sin babysitter, ligga en del i sin vagn och ligga på filten på govlet å jollra. Han sov nästan alltid i sin vagn om dagarna. En dag så såg jag att han hade fått så platt bakhuvud jag men det har gått tillbaka när jag började bära honom mer om dagarna i sjal eller sele, mei tai så han inte låg på huvudet på dagarna. Nu har han börjat krypa vid 6 mån så nu ligger han ju bara på natten på huvudet å han ligger inte längre lika stilla som han var liten bebis så nu påverkar han inte längre huvudet på samma sätt. Har hon börjat sitta själv? Det är ju inte den enda lösningen men ju mindre hon ligger på huvudet dessto bättre. Mycket magläge, bära, låta som sitta osv så ligger de mest när de sover då har man ju redan minskat ner massor på tiden.

♥ KÄRLEK ♥Mina pojkar, L 2007 N 2008
  • SuPe76
    BöljandeGräset skrev 2009-03-17 22:49:34 följande:
    Vår mellanson nickade också med huvudet åt vänster och blev sne. Jag såg det ganska snabbt men på bvc var det ett relativt nytt fenomen. En konsekvens av att inte barnen får ligga på magen och sova, anser jag. Jag förutspådde redan då att det skulle bli ett "framtida" problem då barnen är så tunga i huvudet utan stabiliserande muskulatur. Också ett bekymmer då de föredrar ena sidan. Detta var 1996. Ni får jobba på detta och vända och vända och vända och vända. Asiater är ibland fullständigt platta i nacke och bakhuvud då de alltid som spädbarn legat på rygg, det derformerar skallen för alltid. Jobba vidare och ta hjälp av sjukgymnasten så mycket ni kan!! Lycka till!
    är du helt 100 att det är att alla asiater ligger på rygg? hur kommer det sig att adopterade har platt bakhuvud? eller har de barn som på 70-talet från korea redan varit förstörda? min brorsdotter är halvasiat, platt bakhuvud. jag tror snarare det är ett arv från modern än att de inte sett till att byta sovställning då och då. annars undrar jag varför de aldrig har fått några indikationer från bvc.
  • eilien
    FrökenLinda skrev 2009-03-17 22:21:51 följande:
    Vet inte om jag hamnar i rätt forum nu men men..Det är så att min dotter på 5 månader har "platt" huvud på vänster sida då hon gillar att sova på denna sida. BVC-sköterska upptäckte detta först nu! Jag har sett att hennes huvud är lite osymetriskt men inte tänkt mer på det, tänkte att "jaja det syns ju ändå inte när hon får hår sedan". Men tydligen så var detta rätt "allvarligt" och hennes ena öra hade till och med börjat skjutas framåt så hela skallen är sne.. Nu iaf har vi införskaffat oss en "baby sleep" kudde och detta ska tydligen förhindra att hon lägger sig på andra sidan, men hon lyckas ÄNDÅ vända sig så hon ligger på rygg och med huvudet åt vänster sida! Jag lägger henne till rätta igen så hon ligger på höger sida igen. Har nån av er använt denna? Hjälpte den? Hon ska även få remiss till sjukgymnasten, vad ska dem göra? Jag tänkte inte på att fråga då jag var så chockad att det var så pass allvarligt..tacksam för svar
    Min dotter har oxå snett huvud men hon lutar även huvudet åt sidan då hon sitter så hennes nackmuskel är lite hårdare på ena sidan. Vi fick remis till sjukgymnast och var där första gången när hon var 3,5 månad, nu är hon 4,5 mån och det sneda i huvudet är nästan helt borta men vi började avlasta själva hemma innan vi kom till sjukg. så det tog nog 1,5 månad men då har vi vart sten hårda att hon aldrig fick belasta den sidan och hon sover på sidan i sängen inte på rygg och det funkar fint, rullar ihop en handduk bakom ryggen så hon inte välter. Var på nytt besök idag hos sjukg. och fick fler övningar för att stretcha muskeln och man böjer på huvudet och nacken samt tränar på olika sätt upp styrkan i nacken bla genom att de ska ligga mkt på magen och lockas att titta åt "det andra" hållet. Detta är ju sånt ni kan börja med själva innan ni får komma till sjukg.
    Men var noga med att avlasta så ska du se att det snabbt blir bättre. Man är såklart orolig när något inte är som det ska men var glad att ni ska få hjälp och det kommer gå tillbaka och bli bra!

Ni som har testat bumbon, när kan de börja sitta i den? så snart de kan hålla huvudet? Hur stadiga måste de vara i ryggen?
  • FrökenLinda

hej igen,
    igår var hos sjukgymnasten och hon tyckte inte att hennes huvud var så jätte platt. men däremot så sa hon att min dotter är väldigt stark i höger sida och väljer därför att arbeta med denna sidan så att vänster sida blir svagare. så nu har vi fått övningar som basew´ras på att allt ske ske från vänster sida.

• SuPe76
    FrökenLinda skrev 2009-03-17 22:56:37 följande:
    oj.. blir nojjig nu.. för det är så pass illa att hennes lilla huvud faktiskt är snett... Men hon hänger inte med huvudet åt ena hållet utan hon är väldigt stadig i nacken och har i stort sett alltid varit. Jag hoppas verkligen att sjukgymnasten hjälper oss.. Jag kan bli så arg när dem skrämmer upp oss stackars nyblivna föräldrar "låt absolut inte barnet sova på mage!" JAG sov på mage JÄMT som bebis.. jag har fint runt huvud och jag slutade aldrig att andas.. tack för svaren!
    är det inte bra att vi blir "skrämda" till att låta våra barn sova på ett sätt som minskar att barnet dör i psd? att du inte slutade andas - det är ju inte ett tecken på att psd ökar vid magläge. jag satt inte kopplad i bilen, mamma rökte inne, jag lever och har hälsan, men jag skulle ändå aldrig låta mitt barn åka okopplad i bilen eller röka.

jag har inte heller fått svar på min asiatfråga, är det verkligen så att asiater förstör barnens huvud, eller är det genetiskt?
  • FrökenLinda
    SuPe76 skrev 2009-03-25 12:02:45 följande:
    är det inte bra att vi blir "skrämda" till att låta våra barn sova på ett sätt som minskar att barnet dör i psd? att du inte slutade andas - det är ju inte ett tecken på att psd ökar vid magläge. jag satt inte kopplad i bilen, mamma rökte inne, jag lever och har hälsan, men jag skulle ändå aldrig låta mitt barn åka okopplad i bilen eller röka.jag har inte heller fått svar på min asiatfråga, är det verkligen så att asiater förstör barnens huvud, eller är det genetiskt?
    Okej, vi behöver ju inte överdriva. Att jämför rökning och inte spänna fast barnet i bilen är kanske inte RIKTIGT samma sak? Det finns ju lite mer bevis som säger att rökning skadar och att inte sitta fast i bilen är riktigt farligt vid krock.
    Att sova på mage är ju inte BEVISAT att det ökar risken för psd? Eller har jag missat det i såfall? Det är väll bara en rekomendation som det mesta annat?

Men,men..
  • jordgubbe0812

Jag tror nog det är nogorlunda bevisat. Antalet fall har de senaste 15 åren minskat till 1/4.
    Se t.ex.
    "Sedan magläge under sömn och rökning under graviditeten identifierades som riskfaktorer för plötslig spädbarnsdöd (SIDS [sudden infant death syndrome]) har vi sett en avsevärd minskning av incidensen av plötslig spädbarnsdöd ? i Sverige från 1,1 per 1000 levande födda år 1991 till 0,28 per 1000 år 2004 [1, 2]. Liknande framgångar har setts i flera andra länder."
    www.spadbarnsfonden.se/Page.asp

FrökenLinda skrev 2009-03-26 21:44:01 följande:
    Okej, vi behöver ju inte överdriva. Att jämför rökning och inte spänna fast barnet i bilen är kanske inte RIKTIGT samma sak? Det finns ju lite mer bevis som säger att rökning skadar och att inte sitta fast i bilen är riktigt farligt vid krock. Att sova på mage är ju inte BEVISAT att det ökar risken för psd? Eller har jag missat det i såfall? Det är väll bara en rekomendation som det mesta annat?Men,men..
  • SuPe76
    FrökenLinda skrev 2009-03-26 21:44:01 följande:
    Okej, vi behöver ju inte överdriva. Att jämför rökning och inte spänna fast barnet i bilen är kanske inte RIKTIGT samma sak? Det finns ju lite mer bevis som säger att rökning skadar och att inte sitta fast i bilen är riktigt farligt vid krock. Att sova på mage är ju inte BEVISAT att det ökar risken för psd? Eller har jag missat det i såfall? Det är väll bara en rekomendation som det mesta annat? Men,men..
    ja. tidigare hade vi sve högre andel fall av psd än andra västländer. minskade när vi började lägga på mage.

ang rökning så rökte man även i andra länder med barnen, men sve hade ändock högre andel. så det är utrett att magläge är sämre.

jag är dock fortfarande nyfiken på varför just asiater får förstörda oc förstör sina barns skallar, ingen som vet?
Svar på tråden Platt huvud!!