hur sköta intimhygien på litet spädbarn, flicka?
Min fråga är helt enkelt som rubriken lyder. Hur sköter man intinhygien på litet spädbarns flicka. Tvättar man bara på underlivet eller även mellan yttre blygdläppar?
Min fråga är helt enkelt som rubriken lyder. Hur sköter man intinhygien på litet spädbarns flicka. Tvättar man bara på underlivet eller även mellan yttre blygdläppar?
Du tvättar framifrån och bakåt, jag brukar även ta mellan blygdläpparna ibland, speciellt när hon bajsat för bajset har en förmåga att leta sig in överallt...
Tvättar framifrån o bak
Mellan om det är bajs där o det blir det ibland...
Och inte med tvål, bara vatten.Eller hur?
När min tjej har bajsat brukar det leta sig in precis överallt i alla små veck, så då brukar jag hålla henne under kranen och skölja av henne i ljummet vatten, så att det rinner framifrån och bak (hon har bakhuvudet mot min mage, sen håller jag henne under armarna och benen).
Jag har aldrig använt tvål på dottern utom när hon badar eller det varit en bajsbomb, annars använder jag apotekets intimolja (tänkte skriva bajsblöja, helt väck småbarnsförälder hehe...). Funkar kanon! Mild, rengör bra, gör inte rumpan torr och behöver inte tvättas av. Tvättar med den nästan varje gång, även när hon bara kissat, framifrån och bak och mellan blygdläpparna ibland. Enda nackdelen är att den är lite dyr.
Tack så mycket för era svar
Men ok. Så då kan/ska jag alltså tvätta bort flytningarna(?) som nyfödda små flickor har och ligger som ett vitt lager mellan blygdläpparna?!
Nej, det ska du låta vara kvar så länge som möjligt. Det är det vita babyfettet som omger hela bebis när den kommer ut som finns kvar. Det är väldigt skyddande, och om du tvättar henne försiktigt med bara vatten så stannar det vita kvar ändå.
Det vita behöver man inte tvätta bort, men ibland är det lite svårt att se om det är bajs där, särskilt om bajset är lite löst. Därför brukar jag tvätta då och då, om jag är osäker när hon bajsat och såklart när jag ser att det kommit bajs där. En gång fick hon in bajs en liten bit i slidan tom så jag fick rengöra med tops. Bakterier ju, urk...