• zebran84

gillar er bebis att ligga på mage?

vår lilla kille på 6 veckor blir så arg när vi lägger honom på mage.
    BVC säger att han måste träna nacken. Men han blir bara hysterisk så fort vi lägger honom på mage..så det blir inte mycket träning här inte!
    hur är det med andra bebisar?
    när började din bebis gilla att ligga på mage?

• Svar på tråden gillar er bebis att ligga på mage?
  • linda6

min lilla son gillar det inte...men han föddes otroligt stark i nacken så det behövs inte...men min bvc säger att jag absolut måste få han att ligga på rygg menast han helst ligger på sidan=)

• lunkentuss

Första barnet låg aldrig på mage (hatade det och dessutom hade hon en förstorad njure så jag inbillade mig att det gjorde ont för henne att ligga på mage), men var jättestadig i nacken iaf o satt bra i knät när hon var 3 månader

Andra barnet är bara ca 3 veckor o har inte legat på mage så ofta, men ännu inga större protester... Sover gärna på mage däremot.. hehe..
    Men jag kommer nog inte "träna" så hysteriskt med henne heller. Hon lyfter ju på huvudet o grejjar när man bär ändå

• bebbe2008

Vår lille kille har hatat att ligga på mage fram tills förra veckan (strax över 3 mån gammal). Har inte blivit så mycket övning på mage men vi har försökt så gott det går. Han har däremot älskat att "stå" i famnen och det borde ju träna nacken lite iaf. Men förra veckan vände det som sagt och nu går det riktigt bra att ligga på mage. Tror det beror på att han börjat kunna greppa saker själv och då blev det roligare att ligga och leka lite. Fast han legat så lite på mage så är han riktigt stark i nacken och kan häva sig riktigt högt upp som en säl och även vända sig från mage till rygg.

Ta det lugnt och träna så gott det går, det är många barn som inte alls gillar magläge

• Emmur

Mina barn har HATAT att ligga på mage! Fattar precis vad du menar! Jag har fått låta dem göra det ändå eftersom de fått begynnande platta bakhuvuden. Vilket jag tyckte var värre än att de grät. Jag gjorde så att jag lät dem ligga på mage nu och då varje dag (gråt till trots) och ganska snart (efter 2,3 dagar) så började de tycka att det var OK.
    Jobbigt men det går..
    kram//E

• Eisa

nej han hatade det i flera månader så han låg typ aldrig på mage, nacken blir tränad ändå, när den är mogen
    varför detta forcerande? jag fattar inte

12.34
  • Erics mamma

Eric började inte tycka ommagläge förrän vid 4-5mån. Innan dess låg hanmest på sidan, såg däremot till att jag varierade vilkensida han låg på så huvudet inte skulle bli platt på enas sidan. Nu vid 13mån ålder älskar han magläge och soven allt som oftast s¨, vilket ävn vi hans föräldrar gör.

• Emmur

Vill bara lägga till att det var inte långa stunder vi talar om...

• Balehead

Min förstfödda var precis tvärtom. Hon älskade att ligga på mage från dag 1, och kunde definitivt inte somna om hon låg på rygg.

• Suri

BVC är lite smått hysteriska när det gäller att man ska träna magläge... Herregud, bebisen blir ju förtvivlat ledsen och det är väl inte så konstigt. De ser inget och kan inte röra sig, dessutom är det jobbigt och tungt för dem.
    Man tränar nacken när man har dem sittande utan stöd i famnen, när de står, när man bär osv. Varje gång bebis balanserar sitt eget huvud.
    Jag har inte tvngat min son att ligga på magen och "träna". Han är nu 5 månader och börjar tycka att det är ok, nu kan han ju röra sig lite mer. Leka med saker på ett annat sätt.
    Han utvecklas helt normalt dessutom.

Läs inte detta www.gutegirl.blogspot.com det är inte ok att hänga ut varandra på FL!!!
  • zebran84

tack för alla svar..
    det känns ju inte så bra att tvinga honom att ligga på mage.
    när man läser era svar så behöver jag inte känna att han måste det heller.
    bvc är nog lite hysteriska ..

• zebran84

och han kan hålla sitt huvud upprätt när han "sitter" i knät och när han hänger på axel så jag kanske inte ska oroa mig så mycket

• Frezalo

Min tjej är 8 veckor och har lyft huvudet sen hon föddes. Hon hatar att ligga på mage och har sen hon var 4 veckor bara rullat över på rygg så fort vi försökt. Så i vårat fall har den typen av nackträning varit helt omöjlig.

Jag har 0:- på kontot, men är världens rikaste människa!
  • Suri
    zebran84 skrev 2009-03-18 09:19:12 följande:
    och han kan hålla sitt huvud upprätt när han "sitter" i knät och när han hänger på axel så jag kanske inte ska oroa mig så mycket
    Nej, det ska du absolut inte göra!
    Läs inte detta www.gutegirl.blogspot.com det är inte ok att hänga ut varandra på FL!!!
  • shagha

Min son älska ligga på magen , ha va så från början , både när han va vaken och när han sömade. och nu sover han bara på magen på nätterna.

• BlommyNess12

Nicolas älskar att ligga på mage. Han är 5 månader.

Har han alltid gjort, det är ju så spännande att se saker ur ett annat perspektiv tror jag. Men han hade en period, speciellt när han var nyfödd, och runt en månad att han inte gillade att ligga på mage. Det går över.

Nu sover han ju inte på rygg heller utan rullar över på mage av sig själv och somnar..

• Gwenjen

Min son hatar med att ligga på mage men jag har lagt en viken handduk under bröstkorgen så att han får lite hjälp att komma upp från golvet, sen lägger jag mig oxå ner så att han ser mitt ansikte och pratar glatt och uppmuntrande. Börjar han bli ledsen så lägger jag han på rygg igen. Detta har gjort att han börjar tycka att det är riktigt roligt korta stunder men alla barn är ju så olika och jag tror att de blir starka i nacken i vilket fall som helst! Upllever också BVC som stressiga ibland...

• Mumin1

Min dotter var stark i nacken från början redan och hon gillade inte att ligga på mage. Vi började därför genast att hon låg korta stunder flera ggr / dag. Nu då hon är 2,5 månad så gillar hon det jätte mycket och hon kunde redan vid 7 veckors ålder vända sig från mage till rygg. Det skulle hon nog inte ha gjort ifall vi inte börjat ha henne på mage.

• L0ved

Min dotter är nu snart 11 månader och har alltid hatat att ligga på mage(gör fortfarande). Men hon har varit stark i nacken ändå. Hon satt alltid mycket i våra knän så det gjorde att hon tränade nacken med.

Svar på tråden gillar er bebis att ligga på mage?