• xabina

Ni som har/har haft ett kolik-barn?

Min son är 1 mån gammal och har kolik. Ger Minifom (är uppe i 40 droppar) och Sempers babydroppar. Det hjälper väl inte så jättemkt.
    Han skriker oftast mest på kvällen mellan 19 och 22. Men vissa dagar är det som att han inte gör annat än skriker när han är vaken.

Ni som har ett barn med kolik, vad hjälper för er?

Och ni som har haft ett barn med kolik, när tog det slut?

• Svar på tråden Ni som har/har haft ett kolik-barn?
  • Knirp

Jag slutade dricka mjölk. Uteslöt även mjölk i maten. Det blev lite bättre av det. Koliken försvann när han var 4 månader och då kunde jag börja dricka mjölk igen.

• Wendeblad

Ååå stackare! Vå son hade d oxå o skrek mellan 22-03 på natten..så tråkigt! Men det gick över vid 2-3 mån..ja testade oxå att utesluta olika sakermen tyckte tyvärr inte att de hjälpte, men kör på med dropparna o stå ut trots att de ät tufft just nu..så går de över en dag om de e till tröst! Lycka till!

• Shorona

Vår son skrev halva dagarna och hela kvällen. Enda gången han var nöjd var när han var i bärselet och jag hade musik på. Gick runt vardagsrummet och hallen i samma slinga hela tiden och sjöng med(Tvivel med Lars Winnerbäck var den enda låten som dög!).

En annan sak vi gjorde var att vi la honom i vagnen och så körde vi över dörrlisten så det guppade. Då var det skönt för honom. Fast det funkade bara i 10-20 minuter för sen ville han ha närheten igen.

Det är vi som är familjen G(-illerström)!
  • Shorona

Glömde ju skriva att han hade kolik i tre månader.

Det är vi som är familjen G(-illerström)!
  • Maarie F

Min lilla skrutt hade jätte jobbigt med kolik .
    Skrek och grinade mest på dagarna och kvällarna, nätterna gick ändå hyfsat. Hade några dygn som va riktigt jobbiga, men oftast gick nätterna BÄST.

Men va jobbigt att han hade de på dagen och kvällen, eftersom man drog sig för att hälsa på folk då man visste att han skulle skrika och grina .
    I bilen mådde han jätte bra, sov som en stock och även om han fick åka vagn UTOMHUS. Vägrade ligga i vagnen inne, så vi fick bära, bära och åter bära i 3 månader.
    Var 3 Långa månader, när man hela tiden är tvungen att ha honom nära sig, inte kunna lägga ifrån sig han i 1 minut ens nästan.

Gav honom minifom droppar, men tyckte inte att det hjälpte honom. Men vi använde dom ifall att det skulle bli ännu värre utan .

Men för att sammanfatta så bar vi honom, det var de ända som hjälpte nästan och han hade kolik lite mer än 3 månader.

• Smultronhjärta

Vi slet vårt hår sonen första levnadsmånader pga detta eviga skrikande men detta var vad vi gjorde:

* Minifom- många fler droppar än rekommenderat hjälpte lite lite till en början
    *Absolut mjökfri kost för mig, dessutom undvikande av gasbildande födointag
    *Tvättmaskinens centrifug lugnade ibland- mkt tvättande av gamla handdukar
    *Bärselen var enda sättet för sonen att sova på- kanske pga den upprätta ställningen
    *Peltorhörlurar med musik räddade oss föräldrar från att bli galna
    *Räddningen som vände allt för oss heter Gripe Water och när vi började med det så fick vi livet tillbaka

★(¯`°?.¸ ღ♥ Max ♥ღ¸.?°¯)★
  • N a n n A

Våran lilla tjej är nu 5,5 månad och koliken är borta. Men det tog nästan 5 månader innan det var helt bra. Nu är det merroligt, förut var de bara jobbigt hela tiden. Hon skrek också mellan 22-03 men även på dagarna, vi testade minifom och sempers magdroppar men tyckte inte att det var något so hjälpte tyvärr. testade allt som man fick höra

• pingela77

Har haft 2 stycken. Dottern hade svår kolik i 7 månader, helt fruktansvärt. Kunde inte alls njuta av min tid som förälder i början. Fast du ska veta hur härdad jag är.
    Lillasyster har oxå kolik fast inte lika svår. Nu är hon 6 månader och har mest ont när hon är förkyld. Provade akupunktur på henne och jag tyckte det blev bättre men det kostar. Allt annat var lönlöst. Synd att man inte får mer stöd från BVC när det gäller kolik. Ta en dag i taget det kommer gå över.

• N a n n A

vad kostar det med akupuktur mot kolik?

• Cedergren

hej
    min lille gosse skriker från ca 16.00 -20.00

jag fick tipset av bvc att masera magen så mycket som möjligt.

idag masera jag han Läääänge han låg faktiskt tyst på skötbordet när jag masera men så fort jag sluta så börja han vråla.

jag har en babysitter som vibrerar och även ger ett gung om han rör sig. jag la mig på soffan o satte han i sittern brevid o la handen på hans mage o tryckte lite lätt .
    han va tyst nästan hela tiden. till sist somna han .

nu sitter han sött o sover UNDERBART

ska prova samma sak imorgon igen o hoppas detta funkar.

Svar på tråden Ni som har/har haft ett kolik-barn?