• MayaPiraya

    "veckans kompis"?

    Jag fick en smärre chock när jag kom till dagis igår och skulle lämna min skrutt. De har tydligen nu börjat med "veckans kompis", där ett barn ses ut (vet inte om de röstar, men skulle tro att det är under rättvisa former från personalens sida där de ser till att alla får vara i tur och ordning).
    Men ändå... efter en uppväxt då man alltid varit den som blivit vald sist i gympan och vid andra konstellationer så reagerar jag oerhört starkt mot detta. Skall de dra in popularitetstävlingar redan när barnen är 3-4år?
    Kan de inte bara får "vara"?
    Är jag helt ute och cyklar som reagerar såhär?

  • Svar på tråden "veckans kompis"?
  • Fröken J

    Tycker att du bör ta reda på mer fakta. Vad är bakgrunden till det här och vad innebär det? Det kan vara helt galet men det kan också vara en jättebra grej, allt beror på pedagogernas tanke och genomförande. Jag förstår att du får negativa associationer men det behöver inte alls vara så illa som det låter i dina öron.

  • miamoto

    Vi har haft veckans kompis på sättet att pedagogerna har valt ut vilket barn som är veckans kompis (alla får vara i tur och ordning) och sedan får det barnet lite speciell uppmärksamhet den veckan, till exempel får höra vad alla barn tycker är bra med dem, får ta med något att visa på samlingen får välja vilken sång som ska sjungas osv. Alltså det är bara positivt och inget som utses av barnen eller så.

  • Thaleia

    Jag håller med frökenJ! Ta reda på mer innan du målar fan på väggen.

    Däremot så kan jag ju tycka att man bör informera föräldrarna om det nu handlar om ngt projekt liknande det som miamoto berättar om, så att dom vet vad det hela rör sig om.

  • MayaPiraya

    Tänkte jag ska fråga vad det handlar om, men kommer dit först i nästa vecka så får kolla då. Självklart så ska jag inte göra nån affär av det hela, men min första reaktion var minst sagt lätt upprörd :)

  • anonym2005

    Jag jobbar själv som förskollärare och vi har börjat introducera just detta i barngruppen, i syfte att stötta och synliggöra alla barn men framförallt dem barn som hörs och syns minst och som inte kan ta för sig på samma sätt som de andra barnen.

    Det handlar inte om någon popularitetstävling, här blir ju alla valda!

  • Magical
    MayaPiraya skrev 2009-03-18 10:02:47 följande:

    Jag fick en smärre chock när jag kom till dagis igår och skulle lämna min skrutt. De har tydligen nu börjat med "veckans kompis", där ett barn ses ut (vet inte om de röstar, men skulle tro att det är under rättvisa former från personalens sida där de ser till att alla får vara i tur och ordning).
    Men ändå... efter en uppväxt då man alltid varit den som blivit vald sist i gympan och vid andra konstellationer så reagerar jag oerhört starkt mot detta. Skall de dra in popularitetstävlingar redan när barnen är 3-4år?
    Kan de inte bara får "vara"?
    Är jag helt ute och cyklar som reagerar såhär?


    Jag tror du har missförstått. Man kan ha detta, eller "hemlig vän" osv- det här är för at främja vänskap mellan barnen. Det handlar inte om at barnen röstar eller väljer själva. 
  • DVQ
    miamoto skrev 2009-03-18 10:33:59 följande:

    Vi har haft veckans kompis på sättet att pedagogerna har valt ut vilket barn som är veckans kompis (alla får vara i tur och ordning) och sedan får det barnet lite speciell uppmärksamhet den veckan, till exempel får höra vad alla barn tycker är bra med dem, får ta med något att visa på samlingen får välja vilken sång som ska sjungas osv. Alltså det är bara positivt och inget som utses av barnen eller så.


    Vi hade något liknande på högstadiet. Hälften av mina klasskamrater kom inte på något bra med mig :0
  • bananmilkshake
    DVQ skrev 2021-02-26 10:42:42 följande:
    Vi hade något liknande på högstadiet. Hälften av mina klasskamrater kom inte på något bra med mig :0
    Precid det var min första tanke, risken är stor att det händer minst ett barn. 
  • Lilant
    DVQ skrev 2021-02-26 10:42:42 följande:

    Vi hade något liknande på högstadiet. Hälften av mina klasskamrater kom inte på något bra med mig :0


    Vi hade någon gång att alla fick en klasslista över alla namn och skulle skriva vad dom tyckte om personen jag skrev "ok" på alla utom mina närmsta vänner som jag skrev "snäll" på, killarna va skit sura iallefall
Svar på tråden "veckans kompis"?