• QuteCat

25kr´s middagar för 2 vuxna och 3 barn

Javisst går det!
    Bara med lite vilja och motivation så går det.
    Tänk dig en månadens alla middagar, 4 veckor för 700kr! Det går!
    Vi gör det så kan du/ni oxå göra det!

Här kommer mina tips på billig mat att laga vid kärva tider, eller om man bara vill spara pengar till annat tex en resa eller rent av saknar inspiration till veckans/dagens middag...

ca 25kr/middags matsedel hos oss denna vecka, 4 port:

Måndag: Tonfiskgratäng (2 burkar tonfisk, 4dl kokt ris, 2 påsar hollandaisesås, 2 dl frysta äter,majs,paprika)

Tisdag: Baconsås & spagetti ( 2 förp tärnad bacon, ½-1 strimlad paprika, 1 liten gul lök, 2½dl matlagningsgrädde, salt,peppar, grill alt. allroundkrydda)

Onsdag: Falafel med vitlökssås och matvete (kikärtsbiffar hemmagjorda)

Torsdag: Linssoppa alt ärtsoppa med fullkornsvåfflor (hittade färdig mix för 5:- på ica maxi)

Fredag: Fattigmanslådan (pasta, köttfärs, ärter-majs-paprika, ägg, mjölk, salt, peppar och ketchup ev riven ost) gör i en stor gratängform så den räcker till minst 2-3 middagar.

Lördag: Moussaka (potatis, aubergine, squash, kryddor, tomatpure, lök, creme fraiche)

Söndag: Bacon & broccolipaj

Summa middagar denna vecka ca 175kr

Nästa veckas matsedel ala 25kr/middag ser ut så här:

Måndag: Pasta Carbonara

Tisdag: Fiskgratäng med dillsås, potatis (alaska polloc med hemmagjord dillsås)

Onsdag: korvstroganoff med ris (vanlig korvstraoganoff ½ ring + krossade tomater)

Torsdag: Nudelsoppa m kyckling (nudlar, 1 kycklingfile, 1 näve frysta wokisar, 1 liten
    burk coccosmjölk (willys har för 4kr) smaksätt med  sweet chilisås, buljong, peppar

Fredag: pizza alt pizzarulle/bullar m pizzasallad

Lördag: köttbullar med sås och potatismos

Söndag: vegetarisk lasagne

Säg till om du vill ha ett mer utförligare recept så ska jag försöka hjälpa till.

Mer  inspirerande recept kommer senare!

Dela gärna med dig av dina under 25kr recept här
  • Svar på tråden 25kr´s middagar för 2 vuxna och 3 barn
  • PetraAbbas

Hur gör du din vegetariska lasagne??

• QuteCat
    PetraAbbas skrev 2009-03-18 11:15:18 följande:
    Hur gör du din vegetariska lasagne??
    2-3 gul lök
    1 squasch (zuccini)
    250g färsk eller fryst broccoli
    1 burk krossade tomater
    2 msk tomatpuré
    1-2 krm vitpeppar
    1 tsk salt
    1 grönsaksbuljong
    2½ dl matlagningsgrädde (sist tog jag 1½ dl vispgrädde + 1 dl mjölk bara mjölk går oxå bra.
    1 msk färsk eller fryst basilika

500g keso naturell
    9 st lasagneplattor
    2 dl riven ost

Tärna lök & squaschen och fräs i en stor panna. Tillsätt broccolin och resten av ingredienserna förutom plattorna, keson och den rivna osten. Låt puttra i ca 20 min under lock. Rör om då och då. Smaka av med salt o peppar.
    Varva lasagneplattor med grönsaksröran och keson. Börja & avsluta med såsen. 
    strö över den rivna osten.
    ev kan man göra en ostsås o hälla över eller köpa en pastagrädde om man vill lyxa till det.

Grädda i ugn i 225 grader i ca 30 min.
    Servera med en sallad.

Denna räcker till 2 middagar hos oss. Hittade squash på ica nu för 9,90kr/kg och använder euroshoppers lasagneplattor broccoli. riven ost av kantrester av osten som jag sparat i frysen.
  • Lady Morpheus

Den här tråden lägger jag i mina favoriter. Vi behöver definitivt få ner matkostnaden och dina förslag ovan är ju perfekta. Tänk vilken dröm att bara handla mat för 700:- *drömmer lite*

• QuteCat

Vecka 3:s 25kr´s matsedels meny:

Måndag: Stekt strömming fylld med kaviar o dill, potatismos

Tisdag: Ugnspannkaka

Onsdag: Köttfärssås med spagetti (250g  köttfärs + röda linser + rivna morötter + kryddor, lök, vitlök, redning)

Torsdag: Fisksoppa (alaska polloc + färdig fisksoppa mix)

Fredag: ugnsstekt falukorv med potatismos

Lördag: kyckling sweet n sour m matvete (unclebens burksås 10kr ÖB, 1 kycklingfile + 1 näve wokisar.

Söndag: Risgrynsgröt

• QuteCat
    Vecka 4´s 25kr matsedels meny:

Måndag: Tonfisksallad (1 burk tonfisk, kokt ris, ärter, majs, paprika, kokt ägg

Tisdag: skinkfrestelse (gratäng m potatis, skinka, lök, kryddor, grädde alt mjölk + mjöl, riven ost)

Onsdag: creps med svamp/skinkstuvning

Torsdag: Ärtsoppa, plätta från gårdagen

Fredag: makaronipudding alt makaronipizza

Lördag: tacopaj

Söndag: pasta m tonfisksås (  tonfisk + krossade tomater + lök + kryddor)

vissa dagar är billigare än andra. Då går överskottet till helgens mat.
  • phillipha

shit! Skulle aldrig klara av det. Handlar för ca 500 kr/vecka och vi är bara två.... men det är ändå ca hälften mot vad vi hade tidigare..... Men för mig är kvalité väldigt viktigt... jag handlar mycket ekologiskt och närodlat.. skulle aldrig i livet äta allaska polloc...det är inte fisk...

Men jag avundas dig! att lyckas med 700kr/månad!!!!

• mirakelasta

Nu är jag uppriktigt intresserad över hur alla resonerar/tänker kring detta med matkostnader på en månad. Jag har läst många trådar i ämnet. Jag är utbildad kostekonom, vilket innebär att man gör matsedlar, inköp etc till storkök, tex skolor, sjukhus, äldreomsorg etc.

Handla mat för 700 kr i månaden som rubriken antyder blir för mig helt fel. Det är ju bara en måltid/dagen . (Nu använder jag TS som exempel eftersom de är två vuxna och tre barn).

Mjölk, margarin, smörgåsfett, kryddinköp, bröd (mjöl, jäst, fett om det är hembakt) Äter ni bara en måltid på helgen? Får barnen inget annat än en måltid hemma på veckorna? Äter ni vuxna bara en mkåltid om dagen?

Vi är två vuxna och två tonåringar och två lågstadiebarn. Vi äter frukost (hemma)
    Lunch (matlåda/skolmat) Mellanmål smörgås/mjölk/fil (tonåringar) Middag (lagad mat hemma) Kvällsmål vid 20- 20.30 (Alla barn)

• QuteCat
    mirakelasta skrev 2009-03-18 12:17:38 följande:
    Nu är jag uppriktigt intresserad över hur alla resonerar/tänker kring detta med matkostnader på en månad. Jag har läst många trådar i ämnet. Jag är utbildad kostekonom, vilket innebär att man gör matsedlar, inköp etc till storkök, tex skolor, sjukhus, äldreomsorg etc.Handla mat för 700 kr i månaden som rubriken antyder blir för mig helt fel. Det är ju bara en måltid/dagen . (Nu använder jag TS som exempel eftersom de är två vuxna och tre barn). Mjölk, margarin, smörgåsfett, kryddinköp, bröd (mjöl, jäst, fett om det är hembakt) Äter ni bara en måltid på helgen? Får barnen inget annat än en måltid hemma på veckorna? Äter ni vuxna bara en mkåltid om dagen?Vi är två vuxna och två tonåringar och två lågstadiebarn. Vi äter frukost (hemma)Lunch (matlåda/skolmat) Mellanmål smörgås/mjölk/fil (tonåringar) Middag (lagad mat hemma) Kvällsmål vid 20- 20.30 (Alla barn)
    Detta är ju bara middagsmaten.. klart vi äter frukost, lunch och mellis oxå utöver middagsmaten...
  • QuteCat

grötfrukost + smörgås
    lunch - rester ur frysen
    frukt, hembakt, mjölk m till mellis

Svar på tråden 25kr´s middagar för 2 vuxna och 3 barn