• sara2005

Mörkläggningstips

Nu när ljuset äntligen kommer tillbaka och det snart blir sommartid blir det ju dessvärre lite problematiskt för vissa barn som vaknar när solen går upp. Dvs tidigt! Någon som har bra tips på hur man mörklägger sovrummet?
    Har rullgardin, men hur blir man av med ljuset som sipprar in längs kanten av rullgardinen? Har tidigare år hängt upp filtar o dyl längs kanten men det skulle vara smidigt om det finns en annan lösning, som är lite lättare att sätta upp och ta ner. Har för mig att det ska finnas någon slags sidoskena som rullgardinen kan åka i??

Tacksam för hjälp.
    /Sömnig mamma

• Svar på tråden Mörkläggningstips
  • VeronicaL

Har samma bekymmer och har löst dem på samma sätt, tills igår då jag beställde en svart persienn till barnens rum. Så jag kommer att köra med mörkläggande rullgardin och persienn i deras rum.

• sommarblomma1

Vi har närmast fönstret en persienn i körsbärsfärg och sedan en mörkläggande rullgardin. Inget ljus sipprar in...

~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • mia mamma

Spikade två små spikar i fönsterkarmen och hänger sedan en tjock, mörk fleesefilt där varje kväll. Den täcker och det sipprar inte in ljus på kanterna. Jättebra tycker jag. På morgonen är det bara att vika ihop och lägga i en låda. Också bra om man klipper till filten/tyget så att det är lite större än fönstret men inte för stort.
    Lycka till!

Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • sara2005

Tack för tipsen!
    Ni som har persienn, har ni den alltså på insidan av fönstret? Hur stor är den, lite större än fönsterrutan?

• sommarblomma1

Vår persienn är så pass bred att den täcker hela den så kallade fönstergluggen. Dvs hela det utrymmet som är utsågat i väggen för fönstret. Där är persiennen uppsatt i den karmen eller vad det heter som är i "taket" inne i fönstergluggen. Svårt att förklara...

~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • Mamma till två mirakel

Mörkläggande rullgardin givetvis finns billiga svarta eller mörkblå på IKEA... och fungerar suuuper bra...

Jag jobbar natt och skulle aldrig klara mig utan den...

(¯`°?.¸ ღ♥Adam mamma älskar dig över allt annat ♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Mörkläggningstips