Någon som varit inlagd för högt blodtryck??
Som rubriken lyder.... Vad låg ditt blodtryck på när du blev inlagd?? Fick du igångsättning?
Som rubriken lyder.... Vad låg ditt blodtryck på när du blev inlagd?? Fick du igångsättning?
fick havandeskapsförgiftning, då var mitt undertryck 120 tror det övre var runt 160. fick göra akutsnitt och fick stanna 3 veckor för dom fick inte ner trycket med tabletter, nu 12 veckor efter lillkillen kom ut så går jag på koll på spec mvc för trycket är högt än.
Jag fick åka in häromnatten då jag fick huvudvärk och blev illamående. Tidigare samma vecka hade min barnmorska på mvc konstaterat att mitt blodtryck skjutit i höjden, bara helt plötsligt, från att hela tiden varit relativt lågt. Är just nu i v.38. Blodtrycket var 150/105 och jag fick ligga på observation på specialförlossningen. De tog alla andra prover som inte visade på nåt konstigt, det vara bara mitt blodtryck och bebisens hjärtljud som var höga. Fick åka hem så småningom med ordinationen: vila vila och vila! Ska på fortsatta kontroller på mvc med några dagars mellanrum.
Tror inte de sätter igång en om man inte visar andra tecken på havandeskapsförgifning än bara att trycket är högt (om det inte då blir riktigt farligt högt!).
Min brors fru var med om precis samma sak: blodtrycket gick upp massor de sista veckorna innan förlossningen.
Jag kommer inte ihåg hur högt blodtryck jag hade, men det var alldeles för högt.
Jag var på rutinbesök hos bm en onsdag, hon upptäckte blodtrycket. Hon ringde till förlossningen, jag fick åka hem och äta och sen åka direkt ner.
Väl där fick jag en hinnsvepning och sen blev jag inlagd. På torsdagen var blodtrycket detsamma och de bestämde sig för igångsättning på fredagen. På torsdag kväll smörjde de in tappen med nån gel för att försöka hjälpa till lite på vägen.
På fredag morgon satte de igång mig med en ballongkateter + värkstimulerande dropp. Jag låg med värkar ända tills lördag eftermiddag.
Runt 15.20 på lördagen föddes sonen med akut kejsarsnitt.