• The Luckiest

När ta bort spjälsidan på spjälsängen?

Ni som har/har haft en spjälsäng där man kan ta bort ena sidan o bara ha ett lågt skydd vid sidan, när har ni gjort det? I ungefär vilken ålder har barnet varit?
    Eller för all del, när har ni bytt från spjälsäng till varnsäng eller vad man ska kalla det?
    Tack på förhand

• Svar på tråden När ta bort spjälsidan på spjälsängen?
  • fiafiafia

Vi bytte när vår stora tjej skulle fylla två... Det passade bra eftersom lillasyster kom en månad senare. Så stora tjejen hann vänja sig vid sin stora säng innan den lilla kom och "tog" hennes. Det var en bra ålder och funkade jättebra!
    Vi köpte en juniorsäng med planka... Hon har aldrig trillat ur och är själv hur nöjd som helst!

• The Luckiest

Tack för svar!Okej, ja det kan ju vara bra att veta! Kankse är bättre att byta till juniorsäng när det är dags för syskon så kan ju den lilla ha spjälsängen istället. =)

• 08bebis

Jag tog faktiskt bort sidan igår fast min dotter bara är nyss fyllda 1.
    Gjorde det för att hon vägrar att ligga i den o tänkte om man tar bort sidan kan jag ligga bredvid på golvet utan att ha fängelsegallret emellan. Just nu ligger hon o sover middag i sin säng för förta gången på några månader Får se o min briljanta ide fortsätter att fungera!

Det ligger en kudde bredvid om hon mot förmodan skulle rulla ur och om hon vaknar kommer hon antingen skrika efter mej eller gå ur sängen själv.

• The Luckiest

08bebis: Okey min dotter är också bara drygt 1 år och normalt sett så funkar det att sova i den. Men nu några nätter har hon varit vaken i många långa timmar o till slut tog vi ur henes madrass o la den på golvet o sambon bredvid. Hon sov hela natten! Tänkte också om hon blev upprörd av gallret men jag vet inte. Kan ju bara vara en fix idé.

• Poppin

Vi tog bort spjälsidan när hon lärde sig gå nu i januari vid 14 månaders ålder. Tänkte att då kan hon klättra i och ur som hon vill. Nu sover hon myyycket bättre, vi ligger bredvid på filt och kudde tills hon somnar, så lämnar vi kvar filten och kudden ifall hon skulle rulla ur, men det har inte hänt Hon kliver i och ur som hon vill på dagarna, men på natten ropar hon på oss om hon vill komma till vår säng, våga vägra gå själv när man kan bli hämtad...
    Det verkar på henne som att hon kände sig instängd med båda sidor spjälor på sängen, för nu somnar hon så fint.

• krost

En av mina tvillingar vägrar att sova i sin säng - efter att ha läst era inlägga ovan funderar jag på om det kan funka att ta bort sidan på sängen. Hon/de är 15 månader och går ju själva numera och tar sig lätt upp och ner ur vanlig säng och soffa.

• Tina och Fredrik

jag bytte till vanlig säng när lillen var ca 15 mån( nu 17 mån) för att han hängde över kanten på spjälsängen!!!! och det funkade ovänat bra faktiskt ha ha. Nu somnar han nästan alltid direkt.

• The Luckiest

Det är nog värt att prova..
    Är bara rädd att hon sticker ifrån sängen när hon ska somna på natten? varit med om det? För min dotter har ofta svårt att somna o står o skakar galler.

• Kazeer
    The Luckiest skrev 2009-03-18 17:15:22 följande:
    Det är nog värt att prova..Är bara rädd att hon sticker ifrån sängen när hon ska somna på natten? varit med om det? För min dotter har ofta svårt att somna o står o skakar galler.
    Vi bytte från spjälsäng till vanlig (barn)säng strax efter sonens tvåårsdag. Det är nu sjätte natten han sover i den och *peppar peppar* har han ännu inte lämnat sängen när det är dags att sova. Däremot går han upp, när han vaknar på morgonen och kommer in och väcker oss.
    Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • milooj

Hej, (har bara läst ts) vi har en sådan spjälsäng som man tar bort sidan på och det gjorde vi när tösen var 13 månader. Hon fick panik när vi la ner henne i sängen, när vi pröva att ta bort sidan sov hon hela natten igen.

• gizmolarson

vi tog nog bort den när hon var 13-14 månader..hon är nu 17 månader..det har gått jätte bra..hon har ramlat ur sängen ett par gånger men eftersom det inte är så högt så har hon inte gjort illa sig..

• Jannie

beror jätte mycket på hur barnet e.. vår första dotter fick sin nya säng när hon fyllde et.... gick toppen...

vår andra ligist e snart 1,5 vi har spjälsäng till henne för hon vakna typ sju på morgonen och vi sover till halv åtta så hon roa sig själv i spjälsängen en halv timme annars hade hon röjt hela huset...
    e så morron trött...

Svar på tråden När ta bort spjälsidan på spjälsängen?