• Pochahontas

Hjälp mej! Hur opraktiskt är egentligen en bänkskiva i trä?

Jag är i valet och kvalet här... Ska välja bänkskiva till köket...

Jag velar mellan laminat och trä. Jag har hittat båda som jag gillar jättemycket, men eftersom vi har en bardisk i köket är ju problemet med laminaten att sidorna blir olika, eftersom det bara är ena långsidan som är fin på den... Det stör mej enormt. Blir ju att sätta kantlist på andra långsidan plus kortsidan då.

Sen är det bänkskivan i trä. Den är ju så klar jättefin, men hur opraktiskt är det med trä i köket? Med två barn i familjen dessutom. Jag avskyr när det blir fula ringar på trä och kommer att reta ihjäl mej om det blir det på bänkskivan.

Hur tålig är en bänkskiva i trä egentligen? Snälla, ni som har en - gärna haft i några år dessutom - ni kan väl berätta för mej hur dom är. Jag är som sagt väldigt petig...

Nu har jag iofs bara kollat på Bauhaus, så jag vet ju inte om laminatskivor finns i andra varianter där båda långsidorna är fina och man slipper kantlisten, men på Bauhaus fanns det iaf inte....

Hjälp!!!

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • Svar på tråden Hjälp mej! Hur opraktiskt är egentligen en bänkskiva i trä?
  • UFS

Jag har en ekbänk som jag älskar. Jag oljar den till och från med olivolja och har slipat den en gång sen vi satten in den för tre år sen. Tycker det är mycket skönare att ha levande material.
    Angående fläckar: jag har bara fått fläckar av gjutjärnsgrytan som jag lät stå och torka på bänken. Då blev det en rand som jag nog får slipa bort. Men av mat, vätska och annat har jag inte fått några fläckar som inte går att få bort med skursvamp.
    Och jag har två matlagningsglada barn som gärna kladdar och själv spiller man ju ibland när man jobbar.

• Markatta

Har ingen bänkskiva i trä, men jag har ju varit hos folk som har det...
    Enligt mig blir det lätt ofräscht. Sulle inte välja det själv.

• Bumblebina

Jag röstar på trä i alla lägen. Sköter man den rätt så håller den i hur många år som helst. Har laminat nu där ytan spruckit och där laminatet släppt på flera ställen. Ska därför byta ut alla bänkskivor till trä...

Blir det missfärgningar på trä så går det ju att slipa bort. Oljar du den regelbundet, så suger ytan inte åt sig eventuellt spill. Väljer du ett hårt träslag, så står det emot stötar och repor vilket inte laminatet gör...

Men, detta är ju bara mina åsikter.

• Snooze

Förstår inte riktigt hur du menar med att laminatskivans kanter kommer se olika ut?! vi har en typ bardisk och alla tre kanterna (två långsidor och en kortsida) ser exakt lika ut.... Det är som en kantlist som går runt hela.
    Träskiva har jag ingen direkt erfarenhet av mer än att svärmor vrålar konstant när vi är där och hälsar på med våra barn....

• Miss Lau

Vi kommer aldrig mer välja en bänkskiva i trä i alla fall. Är man rätt försiktig och "pysslig" av sig är de ju jättefina men med barn som kladdar, spiller och gillar att fixa i köket själva passade det absolut inte oss.

Och jag förstår inte heller varför sidorna ska bli olika, man beställer ju givetvis en laminatskiva som är anpassad för platsen.

• UFS

Vi har bakat lussebullar, använt karamellfärg och annat och ändå aldrig fått missfärgningar på vår träbänk. Vet inte hur man lyckas få det?

Värt att tänka på är att trä är naturligt antibakteriellt. Plast får ju alltid micro-sprickor där bakterier samlas.

• Micke54

Har ekbänkskiva hur klockrent som helst, slipat om den en gång då jag använde för mycket olja första gången så den blev lite knottrig.
    Aldrig några problem med fläckar el dylikt//M

• Mercedes211

vi kör med granitskiva... tål allt

• Pingu32

vi har en i bok och det är ju inte så praktiskt när man ska baka och ställa ifrån sig varma kastruller och liknande. Vår är rätt okej, vi är väldigt noga men runt diskhon har det blivit sprickor så vi ska nog byta inom något år. Vi har haft den i snart 6 år. och har 3 små barn. Kan säga att vi inte hade valt just trä runt diskhon om vi hade fått välja idag!

Svar på tråden Hjälp mej! Hur opraktiskt är egentligen en bänkskiva i trä?