• Anonym

Nattsvettningar runt mens, varför?

Nätterna precis före mens och under de första mensnätterna så kan jag vakna upp och fullkomligt bada i svett. Det är verkligen äckligt och obekvämt. Ibland har det hänt att jag fått byta, inte bara t-shirt (som jag sover i) utan även lakan då de varit alldeles fuktiga. Är det någon mer som har det så? Och vad kan det bero på? Det är just bara runt mensen det händer.

• Svar på tråden Nattsvettningar runt mens, varför?
  • Anonym (Laban)

Det är nog inte så ovanligt. Min fru har det likadant. Har väl pågått sedan hon var runt 30. "läkarvetenskapen" sa något om klimakterium men hon är snart 45 och blöder fortfarande som en gris. Så det var nog inte rätt. Förmodligen handlar det om hormoner och förändringar i kroppstemperatur i kombination med att kroppen samlar lite extra vätska i samband med mens.

• Anonym

Anonym (Laban) skrev 2009-03-18 14:28:54 följande:

Det är nog inte så ovanligt. Min fru har det likadant. Har väl pågått sedan hon var runt 30. "läkarvetenskapen" sa något om klimakterium men hon är snart 45 och blöder fortfarande som en gris. Så det var nog inte rätt. Förmodligen handlar det om hormoner och förändringar i kroppstemperatur i kombination med att kroppen samlar lite extra vätska i samband med mens.
    Tack för ditt svar! Ja det där verkar ju vara väldigt troligt faktiskt. Är själv 40 men har haft de här svettnigarna sen 25-årsåldern. Inte lär de väl bli bättre heller när man verkligen hamnar i klimakteriet.
  • Anonym (Laban)

Kan nämna att det blivit värre de senast 6-7 åren sedan hon slutat med p-piller. Innan dess var det inte varje gång som hon svettades utan mer då och då.

• Anonym

För mig är det inte heller varje gång men det händer ibland - och då med besked! Kan tillägga att jag har rikliga menstruationer, kanske din fru också har det? Och kanske det spelar in? Jag menar, hormoner i uppror eller så.

• Anonym (Laban)

Hon har mycket mens nu när hon använder spiral. 7-9 dagar. Men när hon åt kombipiller så var det bara 3-5 dagar sparsam mens. Och utan skydd så var det 5-7 dagar relativt sparsamt.

• Anonym

Jo, känner igen det där med 9-dagars menser Inte kul, varken för mig eller för min partner. Ibland känns det som att man bara är en enda stor hormonklump som ångar omkring i tillvaron, för har man inte mens så har man pms och är på ett sjujäkla dåligt humör - eller så har man precis haft mens och då är ens sexlust lika med noll....

• Anonym (syster)

åh fasen! jag trodde att det bara var mig det var "fel" på. Känner igen mig i svettningarna dagarna före mens. Dagtid är det inga problem, men nätterna.... Börjat nu efter andra barnet, aldrig innan. Jag är 30 i år.
    Äter p-piller. väldigt lite mens, jämfört med utan piller, men som sagt svettiga nätter.

tur man kan duscha!

• tufsis

Har likadant och beror på hormonerna, inget konstigt :), men jobbigt!

• Anonym (Hormoner)

Jag tror att det beror på hormonerna som utsöndras vid mens,

Jag svettas också vid mens men även på dagen.

Svar på tråden Nattsvettningar runt mens, varför?