• Anonym (Förvirrad)

Har gått i personlig konkurs, vill bli sambo, vad händer?

Har lite frågor och vore tacksam för svar om det finns någon som vet! Va tvungen att sätta mig i personlig konkurs för ca 3 år sedan då mitt företag gick åt helskotta.. Min man hade förskïngrat pengar bakom min rygg och där stod jag med 2 barn och ett företag som inte gick runt. Iaf har försökt betala det jag har kunnat men har ca 300 000 kr kvar hos olika inkasso och hos kf. För tillfället betalar jag inget alls då jag nyligen blivit arbetslös och lever på existensminimum. Till frågan hör nu då, är det någon som vet vad som händer med skulderna nu då jag inte kan betala? Och hur ställer det sig om jag vill flytta ihop med någon? Har varit tillsammans med min särbo i 1½år, men vi vill ju nu gärna bli sambo, men vad händer? blir han drabbad av detta, eller går det att undvika?
    Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Har gått i personlig konkurs, vill bli sambo, vad händer?
  • Anonym (Förvirrad)

Är det verkligen ingen som vet hur det blir? Har försökt googlat, och kollat på kf men hittar inga direkta svar...

• Anonym

Tror tror tror att du har kvar skulderna MEN du kanske inte får pengar från soc eller var du nu får pengar ifrån - han blir i princip den som ska se till att du har det du behöver. Förutsatt att han tjänar pengar så det räcker vill säga. TROR jag...

• Anonym (Förvirrad)

Får inga pengar från soc, jobbar timmar där dem behöver mig, annars får jag underhåll , barnbidrag och bostadsbidrag..
    Nån som vet om dem kan göra en utmätning hemma hos han?

• tillit71

Men det är väl klart att skulderna finns kvar eller hur menar du?

Är skulderna enbart på företaget så tror jag att inget händer din sambo.
    Men om det är personliga skulder så måste beräknas det efter hela hushållets inkomster.

• 1111

Ja om ni flyttar ihop kan KF komma hem och göra utmätning. Därför är det viktigt att dokumentera det HAN äger, så de inte kan göra anspråk på sådant som är hans och inte ditt.

Men dina skulder är dina skulder och kan aldrig bli hans skulder, men om ni däremot gifter er bör ni skriva äktenskapsförord för vid en skiljsmässa skyddas den fattigere och då kan din sambo indirekt bli "skyldig" att betala dina skulder med sitt giftorättsgods... så det kan va bra med äktenskapsförord som skyddar både tillgångar och skulder.

• Waldo

Med skulderna händer inte så mycket mer än att dom ligger kvar och tickar ränta. KF och inkasso kommer att söka dig i vanlig ordning för att undvika preskribtion.

När du blir sambo kan det vara så att KF på nytt försöker med en löneutmätning. Man räknar hushållets TOTALA inkomster och i samband med att du blir sambo kommer inkomsterna att öka då man räknar med sambons inkomster. På detta sätt kommer han att indirekt bli drabbad.
    Det spelar ingen roll om det är privata eller skulder från AB eller HB, hans inkomst kommer att räknas ändå

Utmätning på egendom kan KF även försöka med. Vad som är viktigt är att han står som ägare om ni köpr något av värde, annars kan det bli problem då KFM kan hävda att även du är ägare.

Så långt om ni blir sambo!

• Anonym (Förvirrad)
    tillit71 skrev 2009-03-18 19:47:14 följande:
    Men det är väl klart att skulderna finns kvar eller hur menar du?Är skulderna enbart på företaget så tror jag att inget händer din sambo.Men om det är personliga skulder så måste beräknas det efter hela hushållets inkomster.
    Jo jag fattar oxå att skulderna finns kvar! skulderna är från företaget, men jag hade ju enskild firma, fast vi hjälptes åt att driva det...
  • Anonym (Förvirrad)

Tack för alla svar! Då vet jag lite mer

Waldo skrev 2009-03-18 20:29:19 följande:
    Med skulderna händer inte så mycket mer än att dom ligger kvar och tickar ränta. KF och inkasso kommer att söka dig i vanlig ordning för att undvika preskribtion.När du blir sambo kan det vara så att KF på nytt försöker med en löneutmätning. Man räknar hushållets TOTALA inkomster och i samband med att du blir sambo kommer inkomsterna att öka då man räknar med sambons inkomster. På detta sätt kommer han att indirekt bli drabbad.Det spelar ingen roll om det är privata eller skulder från AB eller HB, hans inkomst kommer att räknas ändåUtmätning på egendom kan KF även försöka med. Vad som är viktigt är att han står som ägare om ni köpr något av värde, annars kan det bli problem då KFM kan hävda att även du är ägare.Så långt om ni blir sambo!
    Vad menar du med preskribition? Vad jag har hört kommer aldrig skulderna försvinna, förrens jag betalat allt?
  • Anonym (Förvirrad)

Hur går man tillväga för att skriva ett papper på vad som är hans och vad som är mitt då? Han har ju det mesta, han äger ju sitt hus och efter som vi flyttar till han blir det ju mest hans grejer, då jag inte heller har så mycket kvar efter att ha sålt allt av värde för att betala så mkt jag kan!

• Anonym (Förvirrad)

Är det nån som vet om jag börjar göra ett avtal med kf om avbetlning nu, fortsätter dem då att göra utmätningar?

• Anonym

Anonym (Förvirrad) skrev 2009-03-19 07:21:48 följande:

Är det nån som vet om jag börjar göra ett avtal med kf om avbetlning nu, fortsätter dem då att göra utmätningar?
    om de godtar din avbetalningsplan så gör de inte det
  • Waldo

Om du har en pågående löneutmätning kommer den att fortsätta. Men du är välkommen att betala mer på skulden.

Att göra en avbetalning med KF är svårt/omöjligt. Om det öht ska gå måste det vara en statlig skuld, alltså en skuld som KF har rätten att företräda.
    Uppgörelser brukar då vara att man betalar av skulden på ett FÅTAL gånger ex 2 gånger.
    Ska du göra en privat avbetalningsplan om du inte har löneutmötning, bygger det hela på att du har en summa du har råd att betala in.
    (I det fallet har ju KF redan konstaterat att du inte har något betalningsutrymme)

En konsumentskuld preskriberas efter 3 år, OM du inte fått påminnelse om skulden.
    Det är därför inkassobolagen skickar ut brev med jämna mellanrum, så att dom håller liv i skulden
  • Anonym (Förvirrad)
    Waldo skrev 2009-03-19 11:28:43 följande:
    Om du har en pågående löneutmätning kommer den att fortsätta. Men du är välkommen att betala mer på skulden.Att göra en avbetalning med KF är svårt/omöjligt. Om det öht ska gå måste det vara en statlig skuld, alltså en skuld som KF har rätten att företräda.Uppgörelser brukar då vara att man betalar av skulden på ett FÅTAL gånger ex 2 gånger.Ska du göra en privat avbetalningsplan om du inte har löneutmötning, bygger det hela på att du har en summa du har råd att betala in.(I det fallet har ju KF redan konstaterat att du inte har något betalningsutrymme)En konsumentskuld preskriberas efter 3 år, OM du inte fått påminnelse om skulden.Det är därför inkassobolagen skickar ut brev med jämna mellanrum, så att dom håller liv i skulden
    Jag har ingen löneutmätning, utan har bara betalt in när jag kunnat. Men så du menar att det nu är svårt att försöka göra en avbetalning hos kf? Är helt förvirrad av vad jag skall göra för att allt skall lösa sig.. men tack för att du tar dig tid att svara!
  • Waldo

Anonym (Förvirrad) skrev 2009-03-19 12:59:05 följande:

Jag har ingen löneutmätning, utan har bara betalt in när jag kunnat. Men så du menar att det nu är svårt att försöka göra en avbetalning hos kf? Är helt förvirrad av vad jag skall göra för att allt skall lösa sig.. men tack för att du tar dig tid att svara!
    Ja det är svårt att göra en egen avbetalningsplan. Som jag skrev ovan kan KFM bara företräda statliga skulder.
    Men den andra stora anledningen är att dom (nästan) aldrig går med på det som vi vanliga dödliga menar med avbetalning. Anledningen är oftast att man då vill betala mindre än löneutmätningen.

MEN eftersom du nu inte ligger på löneutmätning innebär det att du vill betala MER än KFMs uträkningar och alla fria inbetalningar accepteras utan några problem
Svar på tråden Har gått i personlig konkurs, vill bli sambo, vad händer?