• Småkottarna

Konstans ont i 2 framtänder men ser inga hål??

Undrar om någon vet av vilka orsaker man kan ha ont i tänderna?
    Jag har konstant ont i de 2 nedre framtänderna, de små söta utan någon tuggyta ni vet. Jag har tittat och jag ser inga hål på dom, och de ser inte annorlunda ut i ytan mot mina andra tänder. Jag har heller inte fått ett slag på dom eller så. Igår började det lite smått och idag har jag så ont så jag vet inte var jag ska ta vägen, alvedon hjälper inte. Det gör ont inuti känns det som, inuti fast på över halvorna typ. Smartan känns ungefär som en ilning men konstant, oavsett om jag äter eller inte eller har munnen öppen eller stängd.. Inte exakt som ilningar men det är nog den närmsta känslan jag kan komma... Svammel svammel, finns det någon som känt så och blivit av med det på ngt annat sätt? Känner mig inte supersugen på att gå till tandläkaren om det är ngt man kan bli av med på annat sätt..

• Svar på tråden Konstans ont i 2 framtänder men ser inga hål??
  • Småkottarna
    Emilia82 skrev 2009-03-18 18:49:06 följande:
    kanske att de måste rotfyllas??
    Kan man rotfylla en sådan framtand? De är ju supersmala och små. Om man jämför med resten av tänderna menar jag. Jag kan nog dock inte urskilja om smärtan sitter i endast en av dom eller båda två då de sitter så tätt där..
  • Småkottarna

Attans, tänkte ju att jag skulle slippa det ju.

Hittade en animerad film om hur en rotfyllning går till (såg supertrevligt ut, verkligen ) och med tanke på att de borrar tanden ihålig undrar jag hur det skulle gå till, min tand är bara ett par mm bred längst upp, den skulle ju gå sönder helt om de började borra sig ner där.

Usch o fy, nej, blir nog o ringa tandläkaren i alla fall... Börjar nog dock bli mer och mer säker på att det rör sig om bara den vänstra tanden.

• CarlHerman

Gnisslar elleEr pressar du tänder? Då kan det ila. Likadant om du borstat lite hårt så att tandköttet dragit sig ner. Rotfylla tanden behöver du inte tänka på än (Framtänder rotfyller man från baksidan så slipper du fundera på hur man gör)

Ring tandläkaren omdet fortsätter, är nog lika bra.

• Småkottarna
    CarlHerman skrev 2009-03-18 19:08:18 följande:
    Gnisslar elleEr pressar du tänder? Då kan det ila. Likadant om du borstat lite hårt så att tandköttet dragit sig ner. Rotfylla tanden behöver du inte tänka på än (Framtänder rotfyller man från baksidan så slipper du fundera på hur man gör)Ring tandläkaren omdet fortsätter, är nog lika bra.
    Jaha där fick jag svar på hur man rotfyllet en framtand i alla fall, tack!

Nej, jag gnisslar inte tänder, vad jag vet i alla fall. Jag har enorma problem med ilningar i alla mina tänder i vanliga fall vilket gör att det gör jävulskt ont bara att borsta tänderna (gurglar massa tjoffs som ska göra det bättre) därför kan jag bara borsta relativt löst för börjar jag trycka på tandborsten så kommer ilningarna direkt, så jag tror inte det kan bero på för hård tandborstning heller.
    Men jo, är det kvar lika ont i morgon får jag ringa till dom.
  • Oia

Jag har haft liknande problem och då har det varit antingen:

-Jag pressar hårt med tänderna på natten och i värsta fall blir det en infektion i tanden. Har fått penisilin och ev. rotfyllning om det inte går över.

- Ilande tandhalsar. Sensodyn tandkräm hjälper faktiskt. Klarar mig inte utan den.
    Får ofta problem om jag ätiti mycket sura frukter o.dyl.

Gå du till tandläkaren och kolla. Det är nog bäst.

• Neko

Ilande tänder har jag också haft, fick gå till tandläkaren och fluorlacka och då blev det bra =) Var inte hål.

Svar på tråden Konstans ont i 2 framtänder men ser inga hål??