• sherry mum

farligt att svälja tandkräm?

har era barn lärt sig att spotta ut tandkräm vid tanborstningen eller gör dom som mina- att dom sväljer?
    hur pass farligt är det?

• Svar på tråden farligt att svälja tandkräm?
  • Pyris

Jag tror inte det är speciellt farligt då det brukar vara så lite flor i barntandkrämen.

• Hackemamma

Vet att man kan få väldigt ont i magen/feber av det. Min pappa berättade att de åt tandkräm i lumpen för o få feber o slippa undan tråkiga grejer ;D

• Svea7208

Jag s'äger som hon doktorn på TV 4 morgon att skull edet vara farligt skulle vi ju inte använda det och deserar du rätt så är det ingen fara.

• Slippy

Vi träffade en tandhygienist på våran föräldragrupp sist och då kom frågan om det är farligt upp. Hon svarade att det inte var farligt alls. Det är om dom skulle få tag på tuben och trycka i sig halva den, men det dom har på tandborsten är ju så liten mängd.

• sherry mum

den tandkrämen vi har till barnen är pepsodent 2-6års ålder, den löddrar så mkt så det ser så mkt ut, alltså att dom sväljer mkt.. men samtidigt är mina barn 2 och 4år så det känns onödigt att gå tillbaka till bamsetandkrämen som dom hade innan.

annars får man väl börja med vuxentandkräm så småningom, den lär dom ju tycka är jätteäcklig så den måste dom ju spotta ut

• Pyris

Jag har en tandkräm som det är jätte mycket flor i och tandläkaren varnade mig massa gånger att barnen absolut inte fick använda den eftersom det var så hög florhalt i den.
    Men som sagt vanliga tandkrämer tror jag inte kan vara farligt alls om dom om inte trycker i sig hela tuben.

• Slippy
    Pyris skrev 2009-03-18 19:03:06 följande:
    Jag har en tandkräm som det är jätte mycket flor i och tandläkaren varnade mig massa gånger att barnen absolut inte fick använda den eftersom det var så hög florhalt i den.Men som sagt vanliga tandkrämer tror jag inte kan vara farligt alls om dom om inte trycker i sig hela tuben.
    Vad är dte för tandkräm du har? Den tandhygienisten vi träffade sa att man kunde använda "vuxentandkräm" redan när dom får första tanden, det va inget farligt, men att det kanske inte är så gott för dom små.
  • Pyris

Duraphat heter den, men som sagt så är det en speciell tandkräm som måste köpas på apoteket.

• Svea7208

Vi har alltid använt vuxentandkräm från första början de andra är ju så kladdiga och smakar ju bara godis och de lär dom sej nog äta ändå.

• Amina84

Lär era barn att sluta svälja tandkräm. Här är ett dokumentär som förklarar varför.

• kossan

Jag har svalt tandkräm i hela mitt liv och har aldrig mått dåligt av det! ;)

Svar på tråden farligt att svälja tandkräm?