• Dolphingirl

Tomat/tomatpure?

Tänkte försöka mig på att göra någon typ av köttfärssås för att ge lillen. Han är 7,5 månader och har ätit burkmat med köttfärssås men gillar inte den speciellt. Det gäller burkmaten i allmänhet. Den går ju ner men han föredrar min hemmalagade mat. Och jag lagar gärna till honom.

Men...

Hur gör man med tomatpure? Läste på innehållsförteckningen att det innehåller salt. Kan man använda det ändå? Finns det nån tomatpure utan salt? Eller är det bättre med krossade tomater kanske?

Om någon har nått bra (och populärt) recept är jag tacksam om ni vill dela med er.

Tack!

Gabriel är här! 080804 kl 05.20
  • Svar på tråden Tomat/tomatpure?
  • Moj Katile

Jag har använt det till mina.
    Min son reagerade dock på tomaten så bytade ut till grädde

• PerG

Det finns ett par av tomatpurésorterna som är utan salt. Ex. ICA:s ekologiska och Coops egna har jag för mig är utan salt.

• Dolphingirl

Åhh.... va bra isf. Då ska jag kolla det imorgon.

Gabriel är här! 080804 kl 05.20
  • lia76

du kan använda tomatpuré som innehåller salt.
    Du ger honom ju inte den direkt från burken, utan den blir ju utspädd i köttfärssåsen

Man ska inte vara så försiktig med livsmedel som innehåller salt om man blandar det i mat.
    Det är att salta efteråt man inte ska göra.
    Sen ska man ju inte ge kassler eller sånt som är lite överdrivet salt.

Ida 080901, Stella 060923
  • PerG

Precis... den lilla mängd salt som kommer med tomatpurén är försumbar. Men om man vill, så finns det i alla fall alternativ att köpa..

lia76 skrev 2009-03-18 20:23:36 följande:
    du kan använda tomatpuré som innehåller salt.Du ger honom ju inte den direkt från burken, utan den blir ju utspädd i köttfärssåsenMan ska inte vara så försiktig med livsmedel som innehåller salt om man blandar det i mat.Det är att salta efteråt man inte ska göra.Sen ska man ju inte ge kassler eller sånt som är lite överdrivet salt.
Svar på tråden Tomat/tomatpure?