• pesonen

Allvarligt, är ALLA foster LIKA STORA fram till vecka 20?

En barnmorska sade till mig att alla foster är precis lika stora fram till vecka 20. Efter vecka 20 är det olika beroende på ursprung, gener osv.

Jag har då inte hört detta tidigare, har du? Finns det någon bra och tillförlitlig källa på detta? För jag tar det inte bara upp och ned vad hon sa till mig. Allt barnmorskor säger stämmer inte alltid..
    Jag är bloggrecesent. Vill du ha din (eller kompisens) blogg recenserad? Ta en titt på min presentation för mer info.
  • Svar på tråden Allvarligt, är ALLA foster LIKA STORA fram till vecka 20?
  • MAGU

Det stämmer! Det är just av den anledningen de gör rutin-UL runt v. 18 för att alla foster är ungefär lika stora vid den tiden. På så sätt kan de få fram beräknat födelsedatum bättre.

• Misty W

Tror jag läste nånstans att dom är lika stora runt v.18 nån vecka + eller -. därför tar man ul då, innan tror jag att dom kan vara lite olika och speciellt efter då dom följer sin egen kurva.

• pesonen

Ja, hon sa det också - det där om att rutinultraljud tar just därför i dessa veckor.

Jag är bloggrecesent. Vill du ha din (eller kompisens) blogg recenserad? Ta en titt på min presentation för mer info.
  • MAGU

Misty W skrev 2009-03-18 20:18:38 följande:

Tror jag läste nånstans att dom är lika stora runt v.18 nån vecka + eller -. därför tar man ul då, innan tror jag att dom kan vara lite olika och speciellt efter då dom följer sin egen kurva.
    Lika storlek gäller fram tom v. 20, dvs innan dess är de lika stora från början.
  • 3 barns mamma84

Jag tror inte det stämmer alls.

• kanskesnart

Enligt min bm och de 2 olika läkare jag frågat stämmer det iallafall. Fram till vecka 19-20 är de lika stora (med några mm marginaler dock)

• 3 barns mamma84

Redan från första besöket hos bm låg min son överst översta kurvan och var dära tills han föddes och nu med hehe så han var nog lite lite större

• kanskesnart

2 barns mamma: Men när man började mäta kurvan hade väl 20 veckors gränsen passerats? Innan dess är det väl svårt att beräkna storlek utan på ul?

Svar på tråden Allvarligt, är ALLA foster LIKA STORA fram till vecka 20?