• Margarit

Arg bebis

Min åtta månader gamla son är vanligtvis ett glatt och nöjt barn. Han gråter sällan och skrattar mycket. Men de tre senaste dagarna har han varit jätteilsken. Inget är bra, och antingen gnäller han eller tjuter i högan sky. Det låter inte som att han har ont, mer som att han är arg. Han sover bra, men har börjat äta och dricka rätt dåligt, jag får truga och truga.

Han försöker precis lära sig att stå upp, och det funkar sisådär ännu, och det verkar som om han blir frustrerad när det inte funkar.

Funderar också på om det är tänder på gång...han har redan åtta och de kom utan gråt och gnäll, men nu låter han mig inte kika i munnen.

Några ideer vad det här kan bero på? På bvc sa de bara att bebisar är arga ibland.

• Svar på tråden Arg bebis
  • MalinEddie

Vid 8 månader inträffar separationsfasen. Då brukar de bli mer gnälliga än vanligt och äta och sova sämre. Man ska inte genomföra för mycket förändringar då. Mycket närhet brukar hjälpa. Fasen brukar hålla i sig i 5 veckor ungefär.

• Margarit

Åh, det hade jag inte tänkt på. Det kan det ju vara. Han vill att jag ska vara med honom hela tiden, får knappt gå på toa.
    Trots det gnäller han.

• MalinEddie
    Margarit skrev 2009-03-19 08:07:29 följande:
    Åh, det hade jag inte tänkt på. Det kan det ju vara. Han vill att jag ska vara med honom hela tiden, får knappt gå på toa. Trots det gnäller han.
    Det brukar vara så då att de vill vara nära hela tiden. Det är orolig tid för dom och säkert lika jobbigt för dom som det är för oss. Minns att det var superjobbigt. Dottern vaknade en gång i timmen då och var väldigt klängig. När fasen var över ändrades det. Det går över men jag förstår att det känns tufft när man är mitt inne i det.
  • Margarit

Tack för tipset. Det känns lite lättare att lyssna på allt gnäll när man förstår varför han gnäller.

Nu lyckades jag få honom att sova i alla fall och kan pusta ut lite. :)

• MalinEddie
    Margarit skrev 2009-03-19 09:30:27 följande:
    Tack för tipset. Det känns lite lättare att lyssna på allt gnäll när man förstår varför han gnäller. Nu lyckades jag få honom att sova i alla fall och kan pusta ut lite. :)
    Visst är det så. Det blir mycket lättare när man sätter sig in deras situation. Det händer ju så mycket det förstå året för dom och separationsfasen brukar vara det jobbigaste.
    Det positiva är ju att när fasen är över brukar det komma en glad period{#lang_emotions_smile}
  • Hormonbollen

Min dotter är precis likadan.. Hon är också 8 månader. Ibland har hon bra dagar och ibland dåliga och då får man inte ens gå på toa utan henne :D

• Margarit

^skönt att höra att andra har samma problem. Känns så konstig just nu...vart har min lille glade kille tagit vägen?

Men, haha, det går ju över. Fram tills dess får han väl förlja med på toa och sitta i knät när jag äter osv. :D

Svar på tråden Arg bebis