• Tingeling85

Gles syrénhäck m.m

Flyttade till hus förra sommaren och nu känner jag att de kanske är dags att ta itu med alla buskar, träd och häckar inför sommaren!
    Det största problemet är nog syrénhäcken, den är väldigt gles och i mitten växer en björk som verkar ha sugit upp all näring för där är de inget som växer alls! Så den björken ska bort.
    Men hur ska man beskära häcken så den blir tätare och när? Gör inget om den blommar mindre eller så, bara den blir tät!

Och är de någon som vet hur man kan flytta på vinbärsbuskar? Och när kan man göra de?

• Svar på tråden Gles syrénhäck m.m
  • Isnogood

Beskär syrenen långt ner för att få den kraftigare/tjockare.
    Vill man inte bli utan "skydd" helt o hållet så kan man beskära halva delen åt gången...

• Tingeling85

Ahaa.. Ända ner i jorden eller nån dm ovanför?
    Hur fort växer den till sig?

• Linam370

Vad är det för typ av syrén?
    Som häck är det ju vanligt att använda ungersk syrén och den är väldigt snabbväxande. Växer typ metern på en sommar. Men vanlig bondsyrén växer långsamt. Klipp långt ner, typ en dm ovanför jorden eller så

• Tingeling85

Hmm..ja gissar att de nog lutar åt en vanlig bondsýren då den inte växte särskilt mkt alls över sommaren förra året.

• Linam370

Vad är det för färg på blommorna? Är det stora blommor?
    ungersk har små mörklila blomklasar. vanlig har ju stora öppna vita eler ljuslila, kanske finns fler färger.

• Tingeling85

De är ljuslila, klasarna blir rätt stora.

• Linam370

Ja då kan du räkna med att den nog växer rätt långsamt. Gödsla ordentligt när du klippt ner den..

• Majsansarne

Det är nog inte syrenen de tär fel på, ryck bort björken med rötterna, så ska du se att det blir 300 liter mer vatten om dagen över till syrenen och annan växlighet. Björkar har en tendens att "döda" allt i närheten. De snor allt vatten helt enkelt.

• Tingeling85

Nja kanske de, men så ligger vårt hus på en åker med (lerigt), så de kan ju ha å göra med vad häcken är planterad i också eller?

• Isnogood

Syrener brukar överleva o frodas i de flesta "underlag"...min mark e katastrof för allt som ska växa...förutom för syrenerna...de växer överallt...
    Jag har gamla svenska bondsyrener, stora klasar med lila lite större blommor...

• Tingeling85

Igår rök iaf björken i häcken, dock måste vi vänta till tjälen har släppt innan vi kan dra upp stubben med rötter.

Hästarobarn, växer dina syréner fort?

• Mojnse6

Jag klippte ner min syren, dock ingen häck utan en hög buske som var karl nedtill. Men är oxå en slags bondsyren. Klippte så det endast var kvar 1dm, på ett år så växte den ca 50-60 cm. Vet att det du kan göra om häcken är gles är att bara ta de avklippta grenarna och sticka ner dem i marken där det behövs så rotar de sig.

• Isnogood

Mina syrener växer fort...tycker jag...
    Klippte ner dem för 2 år sedan o dom har nu växt över 2 meter...

• Tingeling85

Aha. va bra att man kan återanvända grenarna igen! De ska ja prova

Svar på tråden Gles syrénhäck m.m